Flexibilitet kan förbättra förutsättningarna för att lyckas med 4%-regeln. Det passar mig bra. Kanske kan vara intressant för någon annan också.
Läs mer nedan om vad Nick Maggiulli, Michael Kitces och MAD Fientist har att säga om saken.
Flexibilitet kan förbättra förutsättningarna för att lyckas med 4%-regeln. Det passar mig bra. Kanske kan vara intressant för någon annan också.
Läs mer nedan om vad Nick Maggiulli, Michael Kitces och MAD Fientist har att säga om saken.
I den här artikeln kritiserar Karsten Jeske flexibla uttagsstrategier. Jag tycker att han skjuter lite vid sidan av målet i flera av sina argument. Det intressantaste med artikeln är kanske att han i sin simulering är tydlig med att utfallet kan bli både bättre och sämre än med ett jämnt uttag.
Här är förresten den uttagsstrategi som jag använder: Era portföljer 2023 (för pensionärer)
Den är luddigare och enklare än simuleringarna ovan.
Jag har jobbat mycket med matematisk modellering och tolkar sådana här simuleringar med stor försiktighet. De ger bara grova tumregler eftersom det finns så många okända och svårbedömda faktorer. I verkligheten löser man problemet genom att starta med ett rimligt uttag (t.ex. baserat på modellerna ovan) och sedan rätta mun efter matsäcken.
Till Fristad:
Är du i ordinarie pensionsuttag dvs vilken ålder är du i?
Till Brato: Jag är 60 och har börjat ta ut privat pensionssparande och en del av tjänstepensionen. Prognoserna från minpension.se visar att pensionen kommer att täcka 90-95% av mina fasta utgifter, I övrigt lever jag på besparingar.