406. Vi har blivit med bil đŸ„ł ...men ska vi behĂ„lla eller lĂ€mna tillbaka den?

VĂ€lja den rationella bilen eller bilen vi önskar? BehĂ„lla bilen vi har fĂ„tt hem att prova eller lĂ€mna tillbaka den? HĂ€ng med pĂ„ vĂ„rt bakom-kulisserna samtal dĂ€r vi resonerar vĂ„rt eget bilköp och ifrĂ„gasĂ€tter vĂ„rt val. Vi konstaterar att mĂ„nga dĂ€r ute kör vĂ€ldigt dyra bilar - förmodligen utan att ens vara medvetna om det
 :scream::see_no_evil:

För mig och Caroline var det en ögonöppnare hösten 2024 nÀr vi sÄlde vÄr Tesla MY och konstaterade att den kostat oss över 11.000 kr i mÄnaden(!). Inte konstigt att en ny bil var billigare Àn att behÄlla den gamla. Det Àr en myt att det Àr alltid Àr billigare att behÄlla sin egen i flera Är. Men vi blev utmanade att testa vara utan bil - eftersom Tesla dessutom skulle slÀppa en ny MY valde vi att prova.

SÄ hÀr 6 mÄnader senare har vi insett att vi 1) egentligen inte behöver en bil, majoriteten av vÄra körningar Àr inom Malmö 2) men att besvÀrskontot i dagslÀget blir för dyrt att inte ha bil. Den senaste tiden har vi dÀrför provkört massor av bilar - bÄde nya och gamla - rÀknat pÄ Àn fler och till slut bestÀllt hem en. Det dÀr att det Àr extremt svÄrt att komma under 4.000 kr per mÄnad stÀmmer.

Till skillnad frÄn förra gÄngen dÄ vi valde bilen vi ville ha, valde vi denna gÄngen det superrationella och ekonomiska valet. Vi utgick frÄn vÄrt behov och tog den billigaste bilen som uppfyllde dem och kraven. Vi konstaterade nÀmligen att förra gÄngen sÄ valde vi bil utifrÄn saker som inte hÀnder sÄ ofta (Äka till tippen eller fjÀllen). Det blir mycket billigare att köpa en billig bil och sedan hyra t.ex. nÀr man ska till fjÀllen - det blir mycket billigare i lÀngden.

Nu har vi i alla fall fÄtt hem vÄr Peugeot e-2008 frÄn 2021 och eftersom vi köpte frÄn Carla.se har vi 14 dagars ÄngerrÀtt. Men det Àr ett par saker som skaver - appen Àr skitkass, det fungerar inte med smartladdning, det gÄr inte förinstÀlla uppvÀrmning / nedkylning - och nu stÄr vi i valet och kvalet - behÄlla eller lÀmna tillbaka? :see_no_evil: Om vi lÀmnar tillbaka, Àr det vÀrt att betala 100 kr om dagen för att fÄ bort skavet?

Ja, det hÀr och en hel del annat gÄr vi genom i dagens avsnitt. Hoppas att du gillar det.
Jan och Caroline

Titta eller lyssna pÄ avsnittet

Precis som vanligt kan du titta pÄ avsnittet via vÄr Youtube-kanal och nedanstÄende avsnitt:

Du kan lyssna pÄ det som podcast via Spotify eller Apple Podcaster. Eller nedan sÄ klart.

Du kan Àven lÀsa hela avsnittet som en artikel i transkriberingen i nÀsta post.

VÄr bilkalkyl för bilen

Som vi berÀttar i avsnittet, sÄ har vi valt att gÄ pÄ det superrationella och ekonomiska valet utifrÄn vÄr kravspec som var elbil, 99% korta körningar, billig, schemalagd uppvÀrmning etc.

Valet föll - med hjÀlp av @Skogstomten - pÄ nedanstÄende Peugeot e-2008 frÄn 2021 som gÄtt ca 5.000 mil.

Vi valde den, eller snarare Erik nudgade oss, baserat pÄ nedanstÄende, nÄgot lite förenklade kalkyl:

Per Är Per mÄnad
Inköpspris 191.900 kr –
VĂ€rdeminskning (14%)[1] 26.740 kr 2.230 kr
FörsÀkring (hel, Trygg-Hansa) 7.650 kr 640 kr
Skatt 360 kr 30 kr
Drivmedel (2 kr/kWh, 2 kWh/mil, 1.000 mil/Är)[2] 4.000 kr 340 kr
Service[3] 4.800 kr 400 kr
VinterdÀck (ingÄr) 0 kr 0 kr
Alternativkostnad (bankkonto, 2.7%) 5.200 kr 430 kr
Summa 48.840 kr 4.070 kr/mÄn (+risk)

Det vill sÀga att det Àr en bil som ligger extremt nÀra de dÀr 4.000 kr per mÄnad som Àr typ det billigaste man kan komma undan utan att ha tur. . Naturligtvis till kommer risken för sÄdant man kan ha otur med.

Att valet föll pĂ„ detta alternativ beror pĂ„ att vi ville testa det rationella valet men ocksĂ„ för att “bindningstiden” Ă€r noll. Vi kan alltid sĂ€lja denna, ta förlusten och hoppa pĂ„ leasing av en ny dyrare bil. Beslutet gĂ„r dock inte Ă„t andra hĂ„llet lika lĂ€tt att börja med en 36 mĂ„naders leasing och bryta till en billigare.

NÄgra andra bilar som vi har tittat pÄ

NÄgra andra bilar jag har rÀknat pÄ de senaste veckorna hamnar runt följande mÄnadskostnader. Med begagnad sÄ tÀnker jag mig en Ärsmodell 2021 och som gÄtt ca 5.000 mil. Med en ny sÄ Àr det inkl. samma saker som ovan. Notera att vissa priser Àr mellan tummen och pekfingret medan andra Àr direkt tagna frÄn offerter.

Bilmodell MÄnadskostnad (ca)
Ford Explorer ca 7.500 kr Ny
Kia EV3 ca 6.000 kr Ny
Kia EV6 ca 9.000 kr Ny
Kia EV9 ca 12.000 kr Ny
MG4 ca 4.500 kr Ny
Opel Mokka ca 5.500 kr Ny
Skoda Enyaq ca 9.000 kr Ny
Skoda Enyaq (kampanj) ca 7.000 kr Ny
Tesla MY Juniper ca 9.500 kr Ny
Volkswagen ID.3 ca 5.500 kr Ny
Volkswagen ID.4 ca 7.000 kr Ny
Xpeng G6 ca 8.500 kr Ny
Polestar 2 ca 6.000 kr Beg
Tesla 3 ca 6.200 kr Beg
Opel Mokka ca 4.000 kr Beg

Jag har inte tittat pÄ bensin, diesel eller hybrider i nÄgon större utstrÀckning.

Reklam för Carla som köper och sÀljer begagnade elbilar och laddhybrider online

Efter att vi hade köpt bilen tog jag kontakt med Carla för att höra om de inte kunde sponsra detta avsnitt - vilket de tackade ja till (men bilen köpte jag fortfarande till fullpris). De var svÄrprutade som jag skrev till Erik. :joy:

Vi upplevde Carla som sjukt smidigt, allt var digitalt och framförallt uppskattade vi gratis hemleverans och 14 dagars Ă„ngerrĂ€tt. SĂ€rskilt eftersom den andra bilen vi tittade pĂ„ (utifrĂ„n @skogstomten:s “köp rĂ€tt exemplar av bilmodellen - oavsett var den Ă€r i Sverige”) stod hos en handlare i Upplands VĂ€sby.

DĂ„ vi bor i Malmö kĂ€ndes det som en stor risk - bĂ„de tids- och pengamĂ€ssigt. Dvs. att Ă„ka dit och sedan under stress pĂ„ 1 timme kolla den och köpa den. SĂ„ hĂ€r har vi kunnat testa bilen i lugn och ro till det som vi brukar anvĂ€nda den - köra till trĂ€ning, ICA, ridlekis idag och sĂ„dant. Även de udda felen som med icke-fungerande smartladdning upptĂ€ckte vi.

Sedan ska det inte underskattas att de var sjukt noggranna - t.ex. med repor - som var att jag nÀstan inte vÄgade köpa den (tack Erik för lugnande ord) och sedan syns de knappt pÄ bilen nÀr jag tittar nu. :see_no_evil:

Du fÄr gÀrna kolla följande pÄ Carlas hemsida:

PS. NÄgot jag lÀrde mig hÀromdagen, det Àr Carla som sponsrat Freudian Slip med videor som:

InnehÄllsförteckning

Nedan följer en grov innehÄllsförteckning för avsnittet. Den Àr gjord med hjÀlp av AI, sÄ den kan diffa lite i tiderna.

Relaterade avsnitt

Övrigt

Mest för att det Àr kul. HÀr Äkte Teslan hemifrÄn för sista gÄngen i höstas:

HÀr filmade @Oliver.Allemog nÀr Carla kom med bilen pÄ riktigt.

1. RĂ€knade pĂ„ Eriks rekommendation pĂ„ 14%. PĂ„ en ny bil ska man nog rĂ€kna nĂ€rmare 20% vĂ€rdeminskning per Ă„r. Se inlĂ€gg hĂ€r. En bra tumregel Ă€r att en ny bil Ă€r vĂ€rd ca 50% efter tre Ă„r. DĂ€refter minskar vĂ€rdeminskningen nĂ„got. ↩

2. MĂ„nga glömmer att ta med moms, elnĂ€tsavgift, effektavgift etc. DĂ€rav att 2 kr/kWh Ă€r rimligare Ă€n de fĂ„ ören man kan smartladda pĂ„. ↩

3. Man kan ofta kolla pĂ„ t.ex. Mekonomens hemsida för service-avtal för att fĂ„ fram ett rimligt belopp. ↩

9 gillningar

Transkribering av hela avsnittet

NedanstÄende transkribering Àr gjord med hjÀlp av AI. Ta den för vad den Àr. :slight_smile:

Bilköp och bilekonomi

VÀlkommen till Rika Tillsammans och dagens avsnitt dÀr du fÄr hÀnga med bakom kulisserna i mitt och Carolins samtal kring val av bil och bilmodell och vÄr bilkalkyl, för vi har nÀmligen blivit med bil.

Grejen Àr att vi har köpt en bil via Carla, som Àr en internetbilhandlare som erbjuder 14 dagars ÄngerrÀtt. Vi har fÄtt hem bilen i torsdags och nu har vi testat ut den. Detta Àr samtalet live dÀr jag och Caroline pratar om huruvida vi ska behÄlla den, om vi valt rÀtt bil och om den passar oss, för det finns nÄgra saker som jag verkligen inte gillar med den.

Detta Àr vÄrt autentiska beslutssamtal kring det dÀr. Sen kommer vi ocksÄ in pÄ hur man ska rÀkna pÄ bil. Insikterna vi har fÄtt nÀr vi provkört massa olika bilar och rÀknat pÄ sjukt mÄnga bilar under de hÀr veckorna har lett till nÄgra lite ointuitiva slutsatser.

Jag rekommenderar verkligen att hÀnga med pÄ det, för jag tror att det Àr lite ögonöppnande - eller sÄ var det i alla fall för mig - framförallt hur mycket pengar folk faktiskt lÀgger pÄ sina bilar, och sen vet jag inte om det Àr medvetet eller omedvetet. Jag skulle nog gissa pÄ det senare.

För tydlighetens skull kan jag ocksÄ sÀga att vi köpte bilen pÄ Carla.se, och dÀrefter nÀr jag hade betalat bilen insÄg jag att vi skulle kunna göra ett samarbete. NÀr vi ÀndÄ kommer prata om vÄr bil kan vi lika gÀrna fÄ det hÀr avsnittet sponsrat och göra lite reklam för dem, för det finansierar alla de andra avsnitten om indexfonder, Trump och hans tariffer och tullar, och hela det kittet.

LĂ€s resten av transkriberingen

Köpte den av Carla och lite reklam för dem

Carla tackade faktiskt ja till samarbetet, sÄ detta Àr ocksÄ lite reklam för dem. Men det ska ocksÄ vara supertydligt att vi har betalat fullpris för bilen. Det finns en lÀnk till annonsen i beskrivningen, alltsÄ den hÀr bilen som vi köpt. SÄ kalkylen Àr alltsÄ samma kalkyl som du skulle kunna göra om du har samma kravspel som vi och Àr i samma situation, sÄ det Àr ingen fejkad grej.

Min puff för Carla Àr att om man letar efter en elbil eller plug-in hybrid sÄ kan man kolla det, men framförallt kan man ocksÄ vÀrdera sin egen bil, och det kan vara bensin eller diesel ocksÄ. Varför jag rekommenderar att gÄ in och vÀrdera sin bil Àr för att dÄ fÄr du nuvÀrdet pÄ den, och precis som vi gör i avsnittet dÀr vi pratar om till exempel vÀrdeminskningen pÄ vÄr gamla bil sÄ fick vi ju insikten att bilen kostade oss sÄ sjukt mycket mer Àn vad vi egentligen trodde. Det Àr liksom indata till din kalkyl.

Som ett sidospÄr kan jag nÀmna att det tydligen Àr Carla som har gjort den dÀr reklamen om Tesla-sekten, eller det hÀr garaget med Carla-gÀnget och pensionÀren Maria, som jag och Caroline har skrattat sjukt gott Ät. Det kan jag faktiskt ocksÄ lÀgga en lÀnk till i beskrivningen. Vi gör det inte svÄrare Àn sÄ hÀr - nu kommer Caroline och jag. Jag Àr jÀttesugen pÄ att höra er kommentar, för om du ser detta innan den 23

, sÄ har vi fortfarande möjlighet att Ängra oss pÄ den hÀr bilen, och jag vet liksom inte vad som Àr riktigt rÀtt Àn.

Bakgrund - vÄr tidigare Tesla

Varmt vÀlkommen till Rika Tillsammans-kanalen som handlar om allt som Àr roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av vÄra erfarenheter, vÄr livsresa, vÄra framgÄngar och vÄra misstag sÄ att du ska kunna göra din ekonomi, ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver denna kanal heter Caroline och Jan Wolveson.

Lite kort recap för den som inte varit med: Fram till 2021 hade vi en begagnad V70. Vi hade aldrig haft en ny bil, bara kört gamla Volvo-bilar, gamla hÀckar. Jag Àr teknikintresserad, och 2021 fÄr man ocksÄ komma ihÄg att det var ett fantastiskt börsÄr. Allt var pÄ topp, det var inte som nu med Trumps tariffer, sÄ jag kÀnde mig framgÄngsrik. Och sÄ kÀnde jag, för en gÄng i livet ska jag köpa en ny bil och jag ska inte göra nÄgot rationellt val, utan jag ska köpa bilen jag vill ha.

Vi provkörde ju massa olika bilar, och vi till och med provkörde en Porsche Taycan. Sedan slutade det med en Tesla Model Y, vilket ocksÄ var sjukt roligt. Jag tÀnkte, nu gÄr vi helt bananas, vi köper en ny Tesla Model Y. Ja, verkligen bananas! Och sen blev det Sveriges mest sÄlda elbil de kommande tvÄ Ären.

Caroline: Det förvÄnar mig inte att det blev det, men vi kan komma till det igen senare.

VÄr erfarenhet med Teslan

Det var en fantastisk bil. Vi köpte den för 890 000 kronor. Vi gjorde massor av misstag, tog full self-driving för 50 000 och autopilot för 70 000, som inte funkade under nÄgon gÄng av de tre Ären. Sen hade vi Erik, vÄr bilexpert, Erik Nessén i communityn, som hjÀlpte oss att rÀkna. DÀr var ju den första chocken 2021 att bil kan kosta vÀldigt olika, och dÀr lÀrde vi oss nÄgra av de hÀr sakerna som vi kommer Äterkomma till i detta avsnitt - att i princip ingen bil kostar under 4 000 kronor i mÄnaden om man rÀknar rÀtt och om man rÀknar med allt.

Vi har en klassisk trÄd nu i forumet dÀr folk försöker hÀvda att deras bil kostar under 4 000 kronor i mÄnaden, och sen nÀr vi har gÄtt igenom det sÄ brukar den hamna pÄ 4 000. Visst finns det undantag - nÄgon som privat importerar delar frÄn Tyskland och sÄnt - men dÄ har man ofta lagt ner rÀtt mycket tid pÄ att hitta rÀtt reservdel, man har lagt ner tid pÄ att titta pÄ YouTube och hitta verktyg, och man har köpt en massa. Det kan vara ens hobby.

Caroline: Men tid Àr ju ocksÄ pengar.

Jan: Ja, men exakt. Vi hade bilen fram till 2024, och sedan funderade vi nÀr leasingen gick ut efter tre Är. En stor insikt frÄn 2021 var att en bil kan kosta vÀldigt olika beroende pÄ hur man finansierar den. Det bÀsta och sÀmsta alternativet 2021 var hur vi kunde finansiera bilen. Allt detta finns i gamla avsnitt om man tycker att detta Àr spÀnnande, men det var skillnad pÄ över 100 000 kronor pÄ de tre Ären beroende pÄ om vi köpte privat eller om vi köpte den via företaget, eller vilken situation man hade.

Att sÀlja och vara utan bil

Sen trÀffade vi Erik i höstas, dÄ hösten 2024, och pratade om hur vi skulle göra nu. Skulle vi köpa ut leasingen?

Caroline: För den gick ju ut efter tre Är, i september 2024. Och i gamla avsnitt kan man se detta ocksÄ, nÀr Erik sÀger det som ocksÄ chockade oss - att det var billigare att köpa en ny bil efter tre Är Àn att behÄlla den gamla, av massa olika skÀl som gÄr att rÀkna pÄ.

Jan: Ja, exakt. I korthet sĂ„ sa han hösten 2024 i ett avsnitt (vi kan lĂ€nka till det i beskrivningen) att “nu fĂ„r ni jĂ€mföra sĂ„ hĂ€r: Tesla-nybilsgarantin gĂ„r ut och försĂ€kringen ökar frĂ„n 700 till 1600 kronor. Tesla ska slĂ€ppa en ny modell av Model Y, sĂ„ ni kan fĂ„ en ny för 5 900 kronor i mĂ„naden eller typ 6 000-ish.”

DÄ hade vi ju rÀknat fram att vÄrt inbytesvÀrde pÄ Teslan, vÄr Model Y som hade gÄtt typ 3 300 mil, var 420 000 kronor. DÄ ska man komma ihÄg att vi köpte den för 890 000. Visst, vi fick 70 000 av staten i bidrag, men frÄn 820 000 till 420 000 - det Àr alltsÄ 400 000 som var vÀrdeminskning pÄ de tre Ären. SÄ vi konstaterar att Teslan som vi hade kostade oss över 10 000 kronor i mÄnaden.

Caroline: Ja, det visste vi innan vi hade den ocksÄ.

Jan: Ja, jag hade gissat pÄ det. Jag körde den ÀndÄ sÄ mycket jag bara kunde.

Livet utan bil

Sen chockade Erik oss och sa att det bĂ€sta vi kunde göra var att tĂ€nka pĂ„ att vara utan bil. Vi sa att vi skulle kunna testa det, och sĂ„ kom vi ihĂ„g att vi ringde och skulle ta in priser pĂ„ Teslan, och de sa att det var osĂ€kerhet i priserna. “Ni kan fĂ„ 420 000, men dĂ„ hĂ€mtar vi den imorgon.” DĂ„ sĂ„lde vi den, och vi har en video som heter “Goodbye Tesla” nĂ€r den Ă„kte. Jag kĂ€nde att vi gjorde en jĂ€vla dĂ„lig affĂ€r.

Ett halvĂ„r efterĂ„t kan vi sĂ€ga att vilken bra tajming vi hade! Det var ju tack vare Erik ocksĂ„. Nu Ă€r det anekdotiskt, men det Ă€r flera bolag som inte tar in Tesla nu. Jag hörde frĂ„n nĂ„gon pĂ„ “Fika tillsammans” - det var Christian tror jag - som berĂ€ttade att hans syster ocksĂ„ hade en Tesla frĂ„n 2022, som hon hade kört kanske 6 000 eller 7 000 mil, och hon fick 290 000 i inbyte.

Caroline: 290 000? Det Àr skamligt!

Jan: Det var helt sjukt. Det var spÀnnande att vara utan bil.

Caroline: Ja, men det var ocksÄ under de hÀr vintermÄnaderna. Vi har lidit, Janne. Vi klarade det, vi har hankat oss fram.

Jan: Insikten var att om vi lÀgger 10 000 i mÄnaden, Àven om vi skulle fÄ ner det till 6 000 som vi rÀknade om vi hade bytt, sÄ var det 200 kronor om dagen. Om vi Äker Uber i Malmö eller Bolt för under 200 kronor om dagen, sÄ Àr det ju billigare Àn att ha bil.

Caroline: Det var ocksÄ chock nummer fyra i raden - att det inte Àr sÄ himla dyrt att Äka taxi jÀmfört med att Àga en bil.

Analys av vÄra bilbehov

Jan: Nej, sÀrskilt om man bara börjar tÀnka pÄ vad det egentligen kostar. DÄ insÄg vi att vi hade kunnat klara oss utan bil om vi inte hade haft vissa behov. Det Àr mÄnga av vÄra körningar - och detta kommer ocksÄ nu som kravspec till den nya bilen - vi hade klarat oss i mÄngt och mycket om vi bara hade varit sjÀlva, utan en bil. Det Àr mycket barnens trÀningar som krÀver bil.

Caroline: SÄ man ska Äka till olika stÀllen i Malmö. Majoriteten av resorna Àr barnrelaterade pÄ nÄgot sÀtt.

Jan: Du och jag, nÀr vi skulle gÄ ut och ta ett glas vin, vi hade ju tagit taxi eller cyklat. SÄ dÀr har vi varit. Vi har lÄnat min mammas bil, det ska vi inte sticka under stol med.

Caroline: Vi har lÄnat din mammas bil jÀttemycket, sÄ vi har inte klarat oss utan bil egentligen.

Jan: Nej, men vi har lÄnat. Och sen lÄnade vi faktiskt en bil av Nio, en sÄdan dÀr kinesisk lyxbil. Det har ocksÄ varit en insikt att tidigare har det varit sÄ att kineser gör dÄlig kvalitet. Kinesiskt Àr billigt och kast. Men jag mÄste ÀndÄ sÀga att Nio-bilen som vi lÄnade i tre mÄnader har varit fantastisk.

Caroline: Den har varit jÀttebra. Den har varit i klass med Teslan faktiskt.

Jan: UtmÀrkt, utmÀrkt! Dock kostar den ju som en Mercedes, eller inte riktigt som en Mercedes. Den nya tror jag att lÄg pÄ typ 700 000.

Caroline: Men du sa att det skulle kosta 13 000 i mÄnaden egentligen med alla kostnader och allting.

Sökandet efter en ny bil

Jan: Att bara inse att kineserna gör bra bilar, alltsÄ verkligen. Och nu har vi varit i det hÀr sökandet kan vi sÀga, de senaste mÄnaderna. Kravspecen Àr egentligen att vi kör bara inom stan, vi kör inte sÀrskilt mycket. Vi sa ju till Erik att vi vill ha en elbil. Vi behövde inte nÄgon lÄng rÀckvidd, vi hade en Tesla med lÄng rÀckvidd tidigare men vi behövde inte det.

Caroline: Det som vi tyckte om vÀldigt mycket med Teslan var att man kunde anvÀnda appen och sÀtta pÄ vÀrme i bilen sÄ den var varm nÀr man kom ut pÄ vintern, bland annat. Allt bara funkade. Det var verkligen sÄ. För lÀnge sedan skaffade jag en Mac, en Mac-dator, och Jan bara hÄnskrattade Ät mig. Jag sa att allt Àr sÄ lÀtt med Mac, det Àr bara att sÀtta pÄ den sÄ Àr den up and running pÄ 20 minuter.

Jan: Och Tesla Àr ju i klass med det dÀr att allting Àr sÄ lÀtt. De har bara fixat sÄ att allting funkar. Kommer man med sin mobil sÄ loggar den in en direkt. Man behöver ingen bilnyckel. Den lÄser upp, man kommer in och man kan prata i telefon i högtalarsystemet och sÄdana saker.

Caroline: SÄ vi har varit bortskÀmda med Teslan. Det Àr insikten nu.

Jan: Det Àr insikten nu, för nu behöver vi typ nyckel. Nu har vi ju varit och provkört massa bilar. Vi har ju provkört allt frÄn Xpeng - mÄste ocksÄ sÀga att Xpeng G6 Àr en fantastisk bil. Det var ju som Teslan, det Àr roligt att till och med ikonerna ser ut som i Teslan. Vi har kört Ford Explorer, vi har provkört Skoda, vi har provkört Opel Mokka, vi har provkört Peugeot, vi har provkört - vi har fan provkört det mesta.

Caroline: Kia har vi inte varit och provkört.

Jan: Nej, det har vi inte. Men det var för att det inte ens funkade med ekonomiska kalkyler, sÄ dÄ gjorde vi inte det.

Valet av Peugeot E2008

Precis, och dÄ kommer vi till dÀr vi stÄr idag. Nu ska vi lÀmna tillbaka Nio

. SĂ„ började jag mĂ€ssa med Erik NessĂ©n. Jag sa, “okej men Erik, vi gĂ„r vĂ€l pĂ„ din rekommendation att vi tittar pĂ„ en CitroĂ«n eller Peugeot E2008” - alltsĂ„ en elektrisk modell E2008 som Ă€r en sĂ„dan dĂ€r mini-SUV. Och sĂ„ skickade jag till honom, och dĂ„ ska jag sĂ€ga, redan hĂ€r har jag börjat lĂ€gga ganska mĂ„nga timmar pĂ„ att kolla Wikicar, Carla, olika sajter. Jag vill inte sĂ€ga hur mĂ„nga timmar jag har lagt ner, men sĂ€g att vi har lagt Ă„tta timmar, lĂ„gt rĂ€knat.

SĂ„ skickar jag bilar till Erik och fĂ„r tillbaka: “du kollar pĂ„ fel bilar eller fel pris pĂ„ dem.” Okej, för dĂ„ kollar jag pĂ„ bilar för 226 000, och sĂ„ skickar han tillbaka, “hĂ€r Ă€r en svart och en silvrig och de kostade typ 190 000.” Det var ocksĂ„ ganska roligt. Jag sa, “den svarta Ă€r jĂ€ttefin, stĂ„r i Upplands VĂ€sby.” Erik svarar genom att göra kalkyl pĂ„ den silvriga.

Caroline: SÄ han dissade den svarta utan att sÀga det?

Jan: Ja, jag fattade hinten. “Jag fattar hinten, Erik. Okej, vi börjar pĂ„ den silvriga.” Och sĂ„ var han ocksĂ„ sĂ„n hĂ€r: “silver Ă€r en bĂ€ttre fĂ€rg för den döljer smuts, den Ă€r en populĂ€rare fĂ€rg Ă€n svart om man ska sĂ€lja den. Svart Ă€r fin men den krĂ€ver mycket underhĂ„ll.” Okej, och sen sĂ„ ser jag ocksĂ„ i kalkylen att han har sĂ€nkt priset pĂ„ den, frĂ„n dĂ„ typ 191 000 till 187 000 eller nĂ„gonting, och sĂ„ var denna pĂ„ Carla.

Köpet frÄn Carla

HĂ€r kan jag ocksĂ„ sĂ€ga att vi har fĂ„tt lite spons av Carla för att vi köpte en bil frĂ„n dem. Efter att jag hade köpt bilen frĂ„n dem sĂ„ ringde jag upp dem: “kan vi inte göra ett samarbete kring att vi har köpt en bil av er? Det Ă€r autentiskt sĂ„ vi behöver liksom inte lĂ„tsas.”

Det roliga Ă€r att Carla har pĂ„ sin hemsida att “vi Ă€r ett IT-företag som sĂ€ljer bilar” typ. Det gĂ„r inte att pruta, utan du fĂ„r bra pris direkt. SĂ„ vi köper den hĂ€r Peugeot E2008 och sĂ„ skickar jag till Erik och sĂ€ger att nu har jag köpt denna för 191 000 kronor, varpĂ„ han svarar “jĂ€ttebra prutat, Jan.” “Det gick inte, Erik.”

Det ska ocksÄ sÀgas hÀr, och detta tyckte jag var det som ÀndÄ fÀllde avgörandet för mig med Carla - de kör hem bilen gratis. MÄnga andra sÄdana hÀr sajter tar flera tusen för att köra hem den. Och sen nummer tvÄ, det som jag tycker Àr bra och just nu lite jobbigt: de har 14 dagars ÄngerrÀtt. SÄ att jÀmfört med att Äka till en bilhandlare dÀr man ska provköra 40 minuter, sÄ kan man kolla bilen och testa den i sin miljö. Förmodligen gissar jag att detta Àr för att man köper den pÄ distans över nÀtet, sÄ jag tror att det egentligen Àr lagstiftning, men skitsamma - det Àr jÀttebra.

Och nu i torsdags - vi spelar in detta den 12

, en lördag, och detta var den 9 - kör Linus frÄn Carla ner bilen frÄn Stockholm till oss, och vi fÄr nÀstan klippa in videon för den som tittar nÀr bilen kommer in pÄ uppfarten. JÀttefin Àr den! SÄ det blev Peugeot E2008 för att det Àr det superrationella valet.

Bilkostnader i detalj

ApropÄ dÄ tillbaka till att fÄ bilar kostar under 4 000 spÀnn i mÄnaden - dÄ gjorde jag berÀkningen sÄ att kalkylen pÄ den hÀr ser ut: Vi köper den för 191 000 kronor. Och sen rÀknar jag med, pÄ Eriks siffror, 14 procent vÀrdeminskning. Det vill sÀga 26 000 kronors vÀrdeminskning pÄ ett Är, sÄ vi kommer sÀlja denna för typ 164 000, sÄ det Àr 2 300 kronor i mÄnaden för vÀrdeminskningen.

SÄ dÀr Àr liksom den första kostnaden i mÄnaden, 2 300 kronor. FörsÀkringen pÄ en sÄdan hÀr Àr ju billig, sÄ en helförsÀkring kostar 638 kronor. Sen har jag rÀknat skatt, 360 kronor per Är, det Àr 30 kronor i mÄnaden. Sen har jag rÀknat el, 4 200 kronor per Är.

Caroline: PÄ hur lÄng tid? Ett Är?

Jan: Ja, för dĂ„ har jag rĂ€knat med, och det har ocksĂ„ Erik pĂ„pekat - de flesta rĂ€knar fel - för jag sa “en krona per kilowatt” och han sa “ja, fast sen tillkommer nĂ€tavgift och moms och alla de andra grejerna, sĂ„ du fĂ„r rĂ€kna typ tvĂ„ kronor per kilowatt.” Och sĂ„ rĂ€knar vi att vi kör 1 000 mil, sĂ„ vi behöver 2 000 kilowattimmar. SĂ„ 4 000 spĂ€nn-ish, sĂ„ elen blir 350 kronor per mĂ„nad.

Sen fÄr man ocksÄ rÀkna alternativkostnaden att vi hade kunnat ta de hÀr 191 000 kronorna och sÀtta dem pÄ ett bankkonto med typ 3 procent rÀnta eller 2,5 procent, och dÄ Àr det 400 kronor-ish per mÄnad. SÄ dÄ kommer vi till en total mÄnadskostnad pÄ ett Är berÀknad till 4 057 kronor plus risk. Och dÄ finansierar vi inte utan vi köper den kontant.

Caroline: Vad betyder risk dÄ?

Jan: Jo, men det kan tillkomma oförutsedda kostnader. Och sen har jag rÀknat service, 4 000 kronor ocksÄ, sÄ 333 kronor i mÄnaden. SÄ att vÀrdeminskning, försÀkring, skatt, el, alternativkostnad och service. Jag har inte rÀknat med vinterdÀck för det fick vi med i köpet.

Annars fÄr man rÀkna till vinterdÀck ocksÄ, och liksom om man har dÀckskifte eller dÀckhotell. Men det kostar ocksÄ - de tar tusen spÀnn för att skifta dÀck och lagra dem i ett Är. För varje sÄdan grej ökar ju kostnaden med hundra spÀnn direkt, sÄ man har blivit helt nördig. SÄ dÄ Àr vi pÄ fyra tusen kronor. KalkylmÀssigt tror jag att det Àr i princip omöjligt att fÄ en bÀttre ekonomisk kalkyl Àn den hÀr för en bil, som nu ligger pÄ 4 057 kronor per mÄnad.

Caroline: Vi hade kunnat ha tre sÄdana hÀr för en Tesla. LÄg den verkligen pÄ 12 000 i mÄnaden för Tesla? Du sa 10 000?

Tesla vs andra bilkostnader

Jan: Jag tror att det Àr lÄgt rÀknat. Bara vÀrdeminskningen var 400 000 kronor. Om vi bara tar vÀrdeminskningen, 400 000 delat pÄ 36 mÄnader, det Àr 11 100 kronor bara i vÀrdeminskning. Sen betalar vi försÀkring och el.

DÄ kan man ju tycka att 11 000 Àr sjukt mycket pengar, att vi hade oflyt för att vi köpte en Tesla. Men i och med att vi har provkört sÄ mÄnga bilar och jag har rÀknat pÄ sÄ sjukt mÄnga bilar, Àr jag sÄ förvÄnad. Tesla Model Y gÄr inte under 8 000-9 500 i mÄnaden. Om du Àr grym sÄ fÄr du en Tesla Model Y för 8 800-ish, 9 000.

Jag rÀknade pÄ en Kia EV9, den hÀr nya stora bilen. Den, hur jag Àn rÀknar, sÄ fÄr jag den inte under 10 800 kronor. Och dÄ Àr det standard range, ingen utrustning etc. Normalt ligger den pÄ 13 500-14 000 kronor i mÄnaden. Om man ser en Porsche

Caroline: Det de flesta inte vill rÀkna med i sin kalkyl Àr ju vÀrdeminskningen, och dÄ tÀnker man att den kostar mindre i vÄrt kassaflöde.

Jan: Ja, man rÀknar inte med alternativkostnad heller. Man tÀnker att man bara betalar, och grejen Àr att de flesta har försÀkring pÄ halvÄr eller kvartal. SÄ dÄ upplever man inte den mÄnadskostnaden heller. Jag tror att de flesta tÀnker inte service utsmetat, utan man tar den kostnaden pÄ 7 000 spÀnn nÀr den kommer för att man mÄste in med den, eller sjÀlvrisken om nÄgot hÀnder.

Privat leasing vs köp

MÄnga missar alternativkostnaden - fast man köper en bil för en halv miljon, Àr det en halv miljon du hade kunnat sÀtta pÄ bankkontot eller börsen. Jag pratar med nÄgon som sÀger att privat leasing Àr sÄ dyrt och att man ska köpa. Men ganska mÄnga privatleasingar Àr faktiskt prisvÀrda, sÀrskilt privatleasingar pÄ kampanj.

Erik berĂ€ttar ocksĂ„ att vad mĂ„nga bilföretag gör Ă€r att de inte vill sĂ€nka priset pĂ„ modellerna. För om de sĂ€nker priset sĂ„ som Tesla gjorde, dĂ„ dödar de ju andrahandsmarknaden, för dĂ„ faller ju alla gamla bilar i vĂ€rde ocksĂ„. Vad man gör istĂ€llet Ă€r att man subventionerar en privatleasingkampanj. DĂ„ kan bilen fortfarande kosta 480 000 kronor - man har inte sĂ€nkt priset men man har kört en privatleasingkampanj pĂ„ lagerbilar. Det har vi sett hur mĂ„nga som helst. Xpeng hade ju en sĂ„dan: “SĂ„ lĂ€nge lagret rĂ€cker gĂ€ller detta.” Skoda hade ju ocksĂ„ ett sĂ„dant erbjudande.

Caroline: Kan du bara sÀga lite kort om privat leasing? Det Àr nÀr man fÄr ha den som förmÄnsbil?

Jan: Nej, privat leasing Ă€r ju att man sjĂ€lv sĂ€ger “jag köper inte bilen för 500 000 kronor, utan jag hyr den av ett finansbolag.” SĂ„ jag gĂ„r in pĂ„ Skoda och sĂ€ger att jag vill inte betala kontant för denna. SĂ„ sĂ€ger de “bra, du betalar frĂ„n 4 990 kronor i mĂ„naden.”

Men grejen Ă€r ju, det har jag ocksĂ„ insett hĂ€r nu med alla sĂ„dana hĂ€r privatleasingar, det stĂ„r alltid som för Xpeng - “den börjar jĂ€tteförmĂ„nligt, börjar med Xpeng pĂ„ 5 500 kronor.” Jag tyckte “shit, alltsĂ„ vĂ„r Peugeot nu som vi rĂ€knar pĂ„ 4 000 spĂ€nn, för 1 500 spĂ€nn extra sĂ„ fĂ„r jag en helt ny Xpeng. Det Ă€r förmodligen lĂ€tt vĂ€rt det.”

Det tillkommer alltid saker till första privatleasing-summan

Men sen sÄ Àr det ju basmodellen, och i priset ingÄr inte försÀkring. Sen mÄste man lÀgga pÄ försÀkring. Sen ska man lÀgga pÄ vinterdÀck. VinterdÀck gÄr pÄ mellan 600-800 kronor i mÄnaden. Sen ska man lÀgga pÄ service, och sen ska du lÀgga pÄ skatt. SÄ att Xpeng som utannonserades för 5 500 kronor i mÄnaden, nÀr vi fick totalofferten sÄ slutade den ju pÄ 8 500 kronor i mÄnaden.

Samma sak med Skoda, vi tittade pĂ„ en sĂ„dan hĂ€r Enyaq. Den börjar pĂ„ 5 500 kronor, fast nĂ€r allt var inrĂ€knat sĂ„ slutade den ju pÄ  En ny Skoda kostar 9 000 i mĂ„naden. Med kampanj kunde man fĂ„ den för 7 000, men det Ă€r Ă€ndĂ„ 7 000 kronor i mĂ„naden. En ny Volvo XC60, det Ă€r 8 000 i mĂ„naden.

Caroline: FĂ„r man lov att ha sĂ„dana priser dĂ€r man sĂ€ger “det Ă€r 4 800 kronor pĂ„ kampanj” eller “frĂ„n”? Visst, men det Ă€r ju inte ett sant pris för nĂ„gon, eftersom man mĂ„ste ha försĂ€kring.

Jan: Är det inte vagnskadeförsĂ€kring man mĂ„ste ha?

Caroline: Nej, trafikförsÀkring Àr det.

Jan: Ja, trafikförsÀkring mÄste du ha, men den kostar 200 kronor. Och sen kan man skita i resten.

Caroline: Ja, du behöver inga vinterdÀck.

Jan: Du kan bara köra med den pÄ sommaren om du vill. För att det stÀmmer ju.

Caroline: Men dÄ Àr man lite oansvarig kanske.

Nyanserad syn pÄ privat leasing

Jan: Men min poÀng Àr att mÄnga - jag har innan varit negativ till privat leasing, att man blir lurad pÄ att ta saker pÄ leasing - men det stÀmmer inte, för att det Àr ofta sÄ tajtat och att leasingbolagen tar lite frÄn sÀljarna sÄ nÀr de köper bilarna lite billigare. De tjÀnar lite pÄ bÄda sidorna, de fÄr ofta hjÀlp av att handlarna sÀnker priserna etc.

SĂ„ att det Ă€r inte en sanning att man blir lurad vid privat leasing och att man tycker att “shit vad dyrt det Ă€r att betala 8 000 spĂ€nn.” Nej, men det Ă€r vad det kostar. Det Ă€r vad det kostar om du rĂ€knar rĂ€tt. Det Ă€r bara sĂ„ att de som ger ut privatleasingar har ett stort incitament att rĂ€kna rĂ€tt. SĂ„ de rĂ€knar med vĂ€rdeminskningen och de rĂ€knar med rĂ€ntan pĂ„ pengarna.

De rÀknar med service om det ingÄr, för att det behövs. De rÀknar med vad vinterdÀcken kostar. Liksom hela paketet. SÄ min slutsats Àr att man behöver inte vara sÄ himla negativ till privat leasing. Privat leasing ger en ganska snabb bild - om man liksom klickar i alla alternativen sÄ ger det ett vÀldigt nÀra slutvÀrde av vad det faktiskt blir om man rÀknar med vÀrdeminskning pÄ 5-14% om Äret till exempel, och sÄ rÀknar man pÄ tre Är.

Och det Àr ocksÄ dÀr, ja det Àr ofta sÄ att privatleasingarna Àr rÀknade pÄ 1 000 mil. Kör man mer Àn 1 000 mil fÄr man ofta lÀgga till 300-400 kronor i mÄnaden. SÄ jag Àr sjukt fascinerad över hur dyra bilar folk kör runt med. Jag tror att mÄnga inte tÀnker pÄ hur mycket pengar det Àr. Precis som vi med Teslan - vi tÀnkte inte att den kostar oss 11 000-12 000 i mÄnaden.

Att förstÄ den verkliga kostnaden

Caroline: Det Ă€r nĂ„gonting med den hĂ€r vĂ€rdeminskningen som skaver för mig, eftersom vi leasade bilen sĂ„ har vi ju aldrig upplevt att vi har lagt ut 800 000 kronor. Är du med? Vi har ju aldrig upplevt att vi har gjort det.

Jan: AlltsÄ vi betalade 8 500 i mÄnaden. SÄ vi la in 200 000 nÀr vi köpte den, sÄ det har vi ju absolut gjort.

Caroline: Det Àr bara sÄ svÄrt att ta in.

Jan: Jag förstÄr. Vi la in 200 000 nÀr vi köpte den i en första förhöjd leasingavgift. Jag kan visa dig överföringen pÄ kontoutdraget.

Caroline: Absolut, jag minns detta.

Jan: Sen betalar vi 8 000 spÀnn i 36 mÄnader, sÄ dÀr har du 440 000 kronor.

Caroline: Men den kostade ju 800 000 kronor.

Jan: Ja, 820 000 typ.

Caroline: SÄ vad Àr de andra 400 000 kronorna? Jag förstÄr inte, vad Àr det du menar? Vi mÄste klippa detta.

Finansieringsmodellen förklarad

Jan: Vi gick till Tesla-butiken och sen sĂ„ ringde vi till DNB, norska banken, och sa: “Hej, vi vill köpa denna bilen för 890 000 kronor.” SĂ„ sa de: “Ja, ni Ă€r kreditvĂ€rdiga” och sĂ„ skickar DNB över 890 000 till Tesla. Tesla Ă€r jĂ€ttenöjda just nu, och sĂ„ sĂ€ger DNB att för att ni ska fĂ„ det hĂ€r lĂ„net pĂ„ 890 000 sĂ„ fĂ„r ni lĂ€gga in en handpenning pĂ„ 200 000 kronor.

SĂ„ dĂ„ gjorde vi det, och sen sa de att ni fĂ„r betala 8 500 till oss i mĂ„naden och sĂ„ fĂ„r ni ha bilen. I tre Ă„r, och efter de hĂ€r tre Ă„ren sĂ„ kunde vi sĂ€lja bilen. SĂ„ sĂ„lde ju vi bilen till, sĂ€g Carla till exempel. Och dĂ„ sĂ€ger Carla: “Okej, vi betalar 420 000 för den hĂ€r bilen.” Vem gĂ„r de pengarna till? Till DNB.

Är du med? Och dĂ„ har ju DNB fĂ„tt 200 000 av oss, sen har de fĂ„tt 8 000 i mĂ„naden i 36 mĂ„nader, och sen fĂ„r de 420 000 av Carla nĂ€r Carla köper ut den av dem. Och sen sĂ€ljer Carla den vidare för ett pĂ„slag. SĂ„ det Ă€r inga pengar som har försvunnit nĂ„gonstans, och vi har haft en rejĂ€l kostnad pĂ„ 11 000 kronor i mĂ„naden.

Och dÄ har jag inte ens berÀttat för Erik att vi la pÄ extra grejer. Vi var ju sÄ noga, vi köpte egna plastmattor och sÄnt som vi köpte för 5 000 spÀnn. SÄ det var ju sÀkert ocksÄ 100 spÀnn extra i mÄnaden. Och sen gjorde vi stenskottsfolie, kommer du ihÄg?

Caroline: Ja, absolut.

Jan: Det kostade sÀkert ocksÄ 800 kronor i mÄnaden, utslaget pÄ den tiden. AlltsÄ det var ju en sÄn katastrofaffÀr. Den kostade ju lugnt 12 000-13 000 i mÄnaden, den dÀr Teslan.

Caroline: Men det Àr ju vÀldigt intressant det hÀr med bilekonomi, ocksÄ för att det kan vara sÄ förvirrande.

Erfarenheter med nya Peugeot-bilen

Jan: Ja, exakt. Bra. SÄ nu har vi den hÀr och nu fick vi den i torsdags levererad av Carla och Linus, och nu har jag ju de hÀr tre dagarna suttit med den hÀr bilen.

Caroline: Vad du har gjort nÀr du har suttit med den Àr att du har suttit i den och försökt koppla upp dig med din telefon och Peugeot-appen sÄ att bilen ska kÀnna igen dig nÀr du kommer och sÀtter dig i den, sÄ att du kan spela Spotify nÀr du kör bil, eller hur?

Jan: Ja, och jag skulle ocksĂ„ sĂ€ga sĂ„ hĂ€r, apropĂ„ att jag inte kan mycket om bilar - alltsĂ„ om liksom hur man monterar grejer, och jag vĂ„gar knappt öppna motorhuven - dĂ€remot tycker jag att jag kan en hel del om teknik. SĂ„ det var ju sĂ„hĂ€r: “Okej, nu har jag CarPlay” - alltsĂ„ infotainmentsystemet i en Peugeot - och det Ă€r katastrof! I Stellantis bilar överhuvudtaget Ă€r det jĂ€ttekonstigt.

Caroline: Men vad Ă€r det som Ă€r konstigt med det? Är det att det liksom inte vill koppla?

Tekniska utmaningar med Peugeot

Jan: Det Ă€r helt totalt ologiskt. Det Ă€r ologiskt, och sen Ă€r det vissa funktioner som dĂ„ till exempel förkonditionering av bilen som inte finns i bilen, utan dĂ„ ska det göras via en app. Och Ă€r det nĂ„gonting som folk Ă€r överens om pĂ„ nĂ€tet, sĂ„ Ă€r det att Peugeots app suger. Å andra sidan Ă€r det ju sĂ„ att vi kĂ€nner inte till andra - nĂ€r jag var inne i en Volkswagen-grupp pĂ„ Facebook sĂ„ insĂ„g jag att folk tycker att Volkswagens app suger ocksĂ„.

Och dÄ Àr det ju dessutom sÄ hÀr att den hÀr bilen har 3G-uppkoppling, och 3G-uppkoppling kommer i Sverige att stÀngas ner under 2025. SÄ dÄ kommer liksom hela funktionen för att vÀrma upp bilen, vilket var ett av vÄra önskemÄl, inte finnas frÄn och med typ december.

Caroline: Nej, dÄ nÀr det Àr kallt!

Jan: Ja, sÄ dÄ Àr det en sak som skaver. Det andra som skaver, det Àr ju sÄ hÀr att - du vet, det Àr helt sjukt - jag skulle uppdatera bilens firmware, alltsÄ mjukvaran i bilen.

Jag tror jag har lagt sex timmar pÄ det dÀr, följt instruktionerna etc. DÄ rÀknar den fel pÄ en hash-kod och dÄ installerar den inte. NÀr man vÀl fÄr rÀtt pÄ det tar det 40 minuter, och man ska sitta i bilen under tiden den gör det. Det Àr sÄ sjuka grejer. Kring dÀr och sen sÄ inser vi, nej dÄ funkar ju inte bilen, den gÄr ner i sparlÀge och sen sÄ funkar den inte att ladda.

Caroline: Jag skrattar inte Ät dig utan jag skrattar Ät att det Àr drÄpligt pÄ nÄgot vis alltihopa.

Jan: Ja, och dÄ somnar liksom bilen och sÄ klarar inte vÄr laddare den.

Support frÄn bilÀgare-communityn

Jan: Och sen dÄ ska jag ocksÄ sÀga, veckans ros till Facebook-gruppen. Jag har upptÀckt att varenda bilmodell har en Facebook-grupp. SÄ att jag har ju hÀngt mer i Peugeot E2008-gruppen pÄ Facebook den senaste veckan, trots att vi har en av de största börskriserna i mannaminne. Var sitter Jan och hÀnger? Jo, i Peugeot E2008-gruppen pÄ Facebook.

Caroline: Du behöver inte vara nÄgon annanstans faktiskt. Du behöver inte vara pÄ Avanza eller Nordnet eller Lysa.

Jan: Jag har lagt sĂ„ sjukt mycket tid pĂ„ det. För dĂ„ Ă€r det sĂ„ hĂ€r: “Ja men om du har den hĂ€r Peugeot-appen pĂ„ Mac sĂ„ lĂ€gger Mac in sĂ„dana hĂ€r filer, och dĂ„ mĂ„ste man gĂ„ in och rensa dem innan bilen kĂ€nner igen det hĂ€r.” AlltsĂ„ jĂ€vla konstigt.

SÄ nu har vi alltsÄ en bil dÀr föruppvÀrmningen kommer för mig att sluta fungera i december. Den funkar inte att ladda pÄ smartladdning, utan för att smartladdning ska funka har den gÄtt i mer Àn 20 minuter och somnat, sÄ vÀcks den inte förrÀn man trycker och lÄser upp den eller man trycker pÄ appen, men appen funkar ungefÀr var tredje gÄng, sÄ den funkar ungefÀr nÀr den vill.

GPS Ă€r inte kopplad till bilen överhuvudtaget, sĂ„ du kan inte se hur mycket procent batteriet Ă€r laddat. Det Ă€r dĂ„ligt faktiskt. Och du kan Ă€n mindre se, som i Teslan eller i Nio, “okej, med nuvarande körstil sĂ„ kommer du komma fram den tiden och med den mĂ€ngden batteri.”

Kreativa lösningar frÄn bilÀgare

Och dĂ„ har folk ocksĂ„ bestĂ€llt sĂ„dana hĂ€r OBD-sensorer frĂ„n Kina som man kopplar in för att köra Bluetooth till telefonen för att köra appen “A Better Route Planner”. AlltsĂ„ folk Ă€r sjukt kreativa.

Caroline: Det fÄr man sÀga - den dÀr envisheten att fÄ detta att funka.

Jan: Ja, sÄ jag har lagt sÄ sjukt mycket tid pÄ detta. Och sÄ blir det sÄ hÀr: appen kommer att funka kass. Och det Àr ett vÀlkÀnt problem. Den kommer att sluta fungera. SÄ vi gÄr frÄn att fungera kass till att sluta fungera. DÄ tappar vi förvÀrmningen pÄ bilen. Och sen sÄ blir vi av med smartladdning.

Och dÄ Àr jag sÄhÀr: jag gillar ju teknik, jag gillar appar.

Caroline: Ja, du gillar nÀr det fungerar vÀl.

Jan: Och Peugeot Ă€r ocksĂ„ sĂ„hĂ€r - dĂ„ kan nĂ„gon vara sĂ„hĂ€r: “Men kan ni inte bara byta 3G-modemet?” AlltsĂ„ Volvo och Tesla erbjuder uppgradering till 4G-modem. Nej, men Peugeot gör inte det, naturligtvis, och de sĂ€ger ju ingenting. Jag har till och med ringt till Peugeot. Jag har ringt tre Peugeot-verkstĂ€der och det Ă€r den vanligaste Ă„terkommande frĂ„gan i den hĂ€r gruppen.

Att vÀga alternativen

Och dĂ„ Ă€r jag sĂ„ hĂ€r: “Okej, ska vi bara lĂ€mna tillbaka den och sĂ€ga ‘nej, denna uppfyller inte vĂ„ra krav’?” AlltsĂ„ det liksom funkar inte. Och sĂ„ blir jag sĂ„ hĂ€r: “Okej men
 det finns ju en workaround.”

Det finns en mer vÀlutrustad Peugeot (nu Àr vi inne pÄ diskussionen som Àr pÄ riktigt). Det finns en mer vÀlutrustad Peugeot som heter GT och inte en Allure som vi har. I den kan man förmodligen (jag försöker fÄ det bekrÀftat) stÀlla in förkonditionering i bilen, utan att man behöver appen.

Caroline: Vad betalar man i mÄnaden för den hÀr förkonditioneringen i GT-modellen?

Jan: De GT-modeller som ligger ute nu Àr 10 000 kronor dyrare.

Caroline: 10 000 kronor dyrare? I mÄnaden?

Jan: Nej, totalt.

Caroline: Totalt, ja.

Jan: Man fÄr ju slÄ ut 10 000 kronor, det blir sÄ hÀr 200-300 kronor i mÄnaden.

Caroline: 200-300 kronor i mÄnaden, okej.

Jan: För den funktionen.

Caroline: För den funktionen, ja, eller dÄ mÄste man köpa en GT-modell.

Jan: GT-modell. Men dÄ kan jag sÀga att de enda GT-modellerna som Àr ute just nu Àr orangea. SÄ att du kan stÀlla in förkonditionering, alltsÄ att bilen Àr varm vid det tillfÀllet du vill.

Caroline: Men smartladdningen som var viktig

Jan: Ja men den kommer inte att funka i december.

Caroline: Jag vet inte, Jan. Jag tycker att det lĂ„ter som att man försöker fĂ„ den hĂ€r Peugeoten att likna
 det som man hade en gĂ„ng i tiden som var sĂ„ bra, men man fĂ„r betala för en funktion i taget, sĂ„ man fĂ„r inte allt Ă€ndĂ„.

Att acceptera kompromisser

Jan: Och dÄ kommer vi till frÄgan som jag stÄr inför: alltsÄ det Àr en bil för 190 000 kronor. Det Àr inte en bil för 600 000 kronor.

Caroline: Nej.

Jan: Och dĂ„ tĂ€nker jag sĂ„ hĂ€r: “Okej, ska jag bara acceptera att det Ă€r sĂ„?” För dĂ„ pratar jag med Erik, och jag vĂ„gar knappt mĂ€ssa honom, för han mĂ„ste ju typ tĂ€nka att jag Ă€r den jobbigaste mĂ€nniskan i vĂ€rlden. Han har sagt att han har slutat hjĂ€lpa privatpersoner.

Caroline: Vad sa han dÄ?

Jan: Han sa att man kan installera en kupévÀrmare som man gjorde pÄ klassiska bilar. AlltsÄ som man köper pÄ Biltema och sen sÄ installerar man det. Men kan man göra det smart? Jaja, sen kopplar du det till ett vanligt smart eluttag som vi har hÀr i kÀllaren till exempel. Och det kan du stÀlla precis hur du vill.

Caroline: Jag förstĂ„r inte, finns det i bilen sĂ„ att man kan

Jan: Nej, du sÀtter en kupévÀrmare i bilen och sen drar du sladden som gÄr till ett eluttag.

Caroline: Man kan bara köra igÄng bilen och lÄta den stÄ pÄ uppfarten och vÀrma upp sig ocksÄ.

Jan: Ja, det kan du ocksÄ göra, men dÄ mÄste du gÄ ut och starta den.

Caroline: Jag behöver ju Ă€ndĂ„ gĂ„ ut

Jan: Nej, den andra sitter ju i ett eluttag, vi har ju eluttag dÀr ute.

Caroline: Ja, jag vet inte.

Jan: Men sÄ kan man göra. Det kostar typ 2 000 spÀnn att göra. Kanske tvÄ och ett halvt. SÄ dÄ Àr det ett alternativ för att lösa det dÀr.

ÖvervĂ€ga ett dyrare alternativ

Alternativt Ă€r ju att köpa en begagnad Polestar eller Tesla. Det ska vi ocksĂ„ sĂ€ga - vĂ„r plan var ju frĂ„n början att köpa en ny Tesla, men jag tycker ju inte att det gĂ„r just nu

Caroline: Jag kan tÀnka mig att ha en Tesla. Ja, men har du pratat om hur dyr den var, sÄ det kommer vÀl vara dyrt för oss, men Teslan Àr ju den bÀsta bilen vi har haft.

Jan: Ja.

Caroline: Vi har sagt det nu rakt ut, och det Ă€r ju inte Elon Musk som gör Tesla-bilarna. Han Ă€r bara VD för företaget. Det Ă€r ju en massa andra duktiga ingenjörer som

Jan: SÄ du har inga problem att köpa en?

Caroline: Nej, jag har inga problem, men jag har problem med att den Àr dyr naturligtvis.

Jan: Men om jag dÄ kollar pÄ Carlas hemsida, för att Carla ju bara sÀljer elbilar sÄ de har ju hela utbudet för oss. DÄ kan man ju kolla pÄ antingen en begagnad Tesla Model 3, eller sÄ kan man kolla pÄ en Polestar frÄn typ 2021. De verkar ha sÄ att man kan stÀlla in schemalÀggning i bilen, de verkar ha en app som fungerar, det Àr 4G sÄ det Àr inte 3G sÄ den kommer inte sluta fungera.

Kalkyl pÄ dyrare alternativen

Men dÄ kostar ju de typ 330 000 kronor, alltsÄ de kostar 150 000 mer. Och rÀknar jag dÄ ut kalkylen pÄ dem sÄ Àr det en som ligger ute just nu, en Polestar för 324 900 kronor. Och dÄ blir ju kalkylen: vÀrdeminskning 4 000 i mÄnaden, försÀkring Àr ju dyrare - 853 kronor, elen samma - 350 kronor, eftersom beloppet Àr större blir alternativkostnaden högre - 800 kronor. SÄ dÄ blir det 6 200 i mÄnaden.

En Tesla Model 3 blir 6 400 kronor i mĂ„naden, och dĂ„ blir det sĂ„ hĂ€r: 24 000 kronor skillnad. Diffen blir dĂ„ nĂ€r jag har rĂ€knat 28 357 kronor pĂ„ ett Ă„r. Och dĂ„ börjar jag tĂ€nka: “Okej, Ă€r det vĂ€rt att betala 100 kronor om dagen för att jag ska kunna ha smartladdning och en app som fungerar och schemalĂ€ggning?”

Eller det Àr egentligen samma sak. Jag stör mig pÄ saker som kostar 200 kronor i mÄnaden. Netflix börjar bli dyrt - 199 kronor. Och hÀr ska jag betala 100 kronor om dagen.

Caroline: Du Àr duktig pÄ att sÀtta kostnader i ett sammanhang dÀr man kan ta beslut om det Àr vÀrt det eller inte.

VÀga fördelar mot kostnader

Jan: För att det ska ocksÄ sÀgas, den hÀr Peugeoten - den som bil nÀr man kör den Àr helt okej. AlltsÄ jag har inga klagomÄl pÄ det. Jag har anslutit CarPlay och jag har köpt en dongel pÄ Amazon sÄ att den Àr trÄdlös. Jag har till och med köpt en inlÀggsskiva för trÄdlös laddning och liksom hela kitet.

Caroline: Du har redan hÄllit pÄ och börjat liksom lappa och laga alla de hÀr sprickorna i fasaden.

Jan: Och sen Ă€r det ju vissa saker dĂ„ som jag inte kan fixa, men dĂ„ tĂ€nker jag ocksĂ„ sĂ„ hĂ€r: “Okej, sĂ„ vi kommer inte kunna ladda nĂ€r det Ă€r 13 öre, utan vi kanske laddar för en krona.” Okej, Ă€ven dĂ„ sĂ„ kollar jag snittpriserna. För elen kostade 78 öre förra Ă„ret, sĂ„ 1,50 kronor

Caroline: Är det sĂ„ mycket pengar det rör sig om?

Jan: Ja, det Àr ju inte 28 000 kronor.

Caroline: Nej, det Àr det inte.

Det slutgiltiga beslutet

Jan: Det Àr inte 28 000. SÄ dÀr Àr jag sÄ hÀr nu: vad fan, ska jag lÀmna tillbaka? För ett perspektiv Àr det sÄ hÀr: utnyttja Carlas 14 dagars garanti och lÀmna tillbaka den för den uppfyller ju inte det vi hade tÀnkt frÄn början. Men dÄ löser jag ju ett problem, men jag har kvar det andra problemet att vi inte har en bil.

Caroline: Exakt.

Jan: Och dÄ ska vi köpa en ny bil, och det Àr inte som att det Àr fel pÄ vÄrt exemplar, förutom den dÀr smartladdningen, och det drabbar ju alla andra Peugeot-bilar ocksÄ. Det hÀr 3G-problemet drabbar ju Toyota och BMW och alla andra ocksÄ. SÄ Karin, jag vet inte.

Jag har liksom inte ens bestĂ€mt mig - “nu gör vi sĂ„ hĂ€r.” Jag tror sĂ„ hĂ€r, kĂ€nslomĂ€ssigt och energimĂ€ssigt hade jag gillat en Polestar eller en Tesla mycket hellre. Men sĂ„ blir jag sĂ„ hĂ€r, Ă€r det vĂ€rt 28 357 kronor? Är det vĂ€rt hundra spĂ€nn om dagen?

Caroline: Det Ă€r ju nĂ„gonting man fĂ„r bestĂ€mma att det Ă€r eller inte Ă€r. Vad tycker du? Jag hade kunnat sĂ€ga till mig sjĂ€lv: “Okej, det Ă€r inte vĂ€rt det. Jag kommer köra pĂ„ min GPS, Waze, i telefonen nĂ€r jag Ă€r i min Peugeot. Jag kommer inte förvĂ€nta mig att nĂ„gonting ska funka i entertainmentsystemet. Jag kommer heller inte göra en anstrĂ€ngning för att fĂ„ det att funka, utan det Ă€r bara en helt vanlig bil.”

Caroline: Den Ă€r analog helt enkelt, men den Ă€r el. Och dĂ„ hade jag inte skapat nĂ„got kĂ€nslomĂ€ssigt band till den heller, att “shit vad bra och allting funkar” och sĂ„nt hĂ€r, för jag vet ju att jag ska bara ta mig frĂ„n A till B i den.

Jan: Visst.

Anpassning av förvÀntningar

Caroline: Jag hade nog inte tyckt att det Àr kul att köra den sÄ som det var med Teslan.

Jan: Nej, men, det var ju inte, men Ă„ andra sidan, det var ju inte som att du satte dig i den en söndag eftermiddag och sa “nu ska jag ut och köra”.

Caroline: Men nĂ€r jag skulle göra Ă€renden dĂ„ körde i Teslan. Det var ju sĂ„ otroligt, vad heter det pĂ„ svenska? Det heter “effortless” pĂ„ engelska, men Peugeoten Ă€r ju bara en vanlig bil. Det Ă€r ingen rymdfarkost som Teslan var. DĂ„ hade jag kunnat sĂ€ga sĂ„: “Okej, den Ă€r inte vĂ€rd 28 000 kronor.”

Jan: Jag vet, det Ă€r roligt att du formulerar “jag hade kunnat sĂ€ga”, men eftersom vi Ă€r live i samtalet

Caroline: Ja men det Àr det hÀr: vÀlj.

Caroline: Det Àr det enda du behöver göra - vÀlj och anpassa dina kÀnslomÀssiga krav pÄ bilen efter det.

Jan: Precis, att man inser “nej, detta Ă€r en bil utan app”.

Jan: Ja, det Àr bara en bil liksom. Den Àr elbil, den Àr utan app, den Àr utan smartladdning.

Caroline: Ja, man fÄr ha en hÄllare till sin telefon sÄ att man kan köra efter Waze pÄ den. För GPSen funkar ÀndÄ inte i den.

Jan: Nej, men det behöver du inte göra, den funkar med CarPlay. Det har jag fixat.

Caroline: SĂ„ att du har Waze i displayen?

Jan: Jag har Waze i displayen.

Caroline: Och det funkar faktiskt utmÀrkt.

Caroline: Okej. AlltsÄ behöver vi egentligen nÄgot mer?

Slutliga övervÀganden

Jan: Jag vet inte, det Àr ju det optimerande i mig.

Caroline: Jo, det ringer nÀr jag sitter i bilen, sÄ kommer jag inte kunna ta det?

Jan: Jo, det kommer du, det funkar.

Caroline: Funkar det ocksÄ att den kopplar upp sig? Till din telefon men inte till

Jan: Ja, men det kan vi lösa. Det löser vi sĂ„ hĂ€r: i vĂ€rsta fall sĂ„ löser vi bara sĂ„ hĂ€r - nĂ€r du sĂ€tter dig i bilen sĂ„ sĂ€tter du i en dongel. NĂ€r jag sĂ€tter mig sĂ„ sĂ€tter jag i en annan dongel. Men jag tror att det gĂ„r att stĂ€lla in liksom

Caroline: DÄ Àr det sista frÄgan dÄ: ska vi köpa en sÄn dÀr vÀrmare som man sÀtter i en smartkontakt? AlltsÄ Àr det det som Àr kvar att lösa egentligen?

Jan: Ja, dÄ löser vi ju den. Men vad var det mer vi hade för problem? Smartladdningen.

Caroline: Smartladdningen, ja. DĂ„ mĂ„ste man, om man vill ladda den nĂ€r det Ă€r 13 öre, ha koll pĂ„: “Det Ă€r 13 öre klockan tvĂ„ i eftermiddag. DĂ„ gĂ„r vi ut och startar bilen.” Och dĂ„ vĂ€cks hela den hĂ€r funktionen att ladda den.

Jan: Eftersom vi har bilen pĂ„ uppfarten sĂ„ kan du stĂ„ i fönstret och lĂ„sa upp bilen och stĂ€nga den, för dĂ„ vaknar den ur sin dvala, och dĂ„ blir det sĂ„ att “Jag Ă€r vaken, oj, jag ska fĂ„ ström.”

Caroline: Det krÀvs lite kognitiv anstrÀngning för det liksom.

Caroline: Det Àr okej för mig. Du har ju redan löst en massa problem, Jan.

Den nedlagda tiden och slutsatsen

Jan: Ja, alltsĂ„ jag har lagt sĂ„ sjukt mycket tid. Jag vill inte rĂ€kna ut, men om jag skulle sagt sĂ„ hĂ€r: “Okej, detta Ă€r sjĂ€lvkostnad för mig - 500 kronor i timmen” (och det Ă€r ju sjukt billigt), dĂ„ har jag nog Ă€ndĂ„ lagt 25 000 kronor pĂ„ denna, bara för att lösa den hĂ€r firmware-uppdateringen.

Det var ocksÄ sÄ att den ville inte uppdatera, ville inte uppdatera, ville inte uppdatera. Det var sÄ sjukt att jag fick starta datorn i felsÀkert lÀge och dona. Okej, men ska vi behÄlla den dÄ?

Caroline: För mig Àr det okej. Du har löst en massa problem, Jan.

Jan: Och sen Àr det ocksÄ en frÄga - kommer de falla jÀttemycket i vÀrde i december nÀr folk inser de hÀr grejerna?

Caroline: Men varför sÀger du att de kommer falla jÀttemycket i vÀrde i december?

Jan: Jag vet inte, för jag vet inte hur viktigt detta Àr för andra.

Caroline: Nej, alltsĂ„ de flesta andra har ju inte haft
 en Tesla liksom dĂ€r allting bara funkade frĂ„n början.

Jan: Precis, man gÄr frÄn misÀr Volkswagen-app till misÀr Peugeot-app.

Caroline: Ja, och sÄ Àr det.

To be continued

Jan: Jag vet inte, vi har ju ytterligare tio dagar pÄ oss att kolla med Carla. Sen kÀnner jag lite dÄligt samvete, att de har kört den frÄn Stockholm till oss liksom utan kostnad.

Caroline: Kanske nÄgon annan hÀr i SkÄne som vill ha den?

Jan: TÀnk inte pÄ det. Hade vi tÀnkt ha den hur lÀnge?

Caroline: Jag vet inte.

Jan: Alla kalkylerna har jag gjort pÄ ett Är. Och ocksÄ för den som Àr intresserad: vi köpte den för 191 000 kronor. Vi kan ocksÄ sÀga att vi inte fÄtt nÄgon rabatt av Carla, vi köpte den först, sen tog vi kontakt med Carla för att hitta pÄ nÄgot.

Den har gÄtt typ 5 000 mil, sÄ det var typiskt tre Är, 5 000 mil, begagnat exemplar. Och hÀr Àr det vÀl ocksÄ som, för att dÀr ligger ju massa bilar ute som Àr mycket dyrare Àn denna, som ligger ute pÄ 210 000-220 000 som har gÄtt lika lÄngt. SÄ dÀr fattar jag ju ocksÄ som Erik pratar om - att man kan vÀlja rÀtt bilmodell men vÀlja fel exemplar.

Hade vi köpt denna för 40 000 extra, ja dÄ Àr det ju liksom sÄ att om det rÀtta priset Àr 150 000 eller 160 000 om ett Är, dÄ har man ju 2 000 kronors eller 1 000 kronors fallhöjd till pÄ den dÀr, eller att den hamnar i den dÀr hÀraden att du faktiskt kunde haft en Polestar istÀllet, eller haft en Tesla Model 3 istÀllet.

To be continued, tÀnker jag.

Caroline: Ja, to be continued.

Avslutande tankar

Jan: Nej men, sÀg, vad tÀnker du? Vad tar du med dig?

Caroline: Jag kommer inte ihÄg att jag har kört en Polestar. Jag kommer inte ihÄg vad jag tyckte om en Polestar. Vi körde för lÀnge, lÀnge sedan, men jag kommer inte ihÄg vad jag tyckte om den. TÀnk om den ocksÄ Àr skittrÄkig eller liksom jobbig pÄ nÄgot vis nÀr man kör den?

Jan: Ja, men sÀkert. AlltsÄ, det Àr ju inte sÄ att vi vÀntar ett Är och hoppas pÄ att Musk blir avsatt eller nÄgot, sÄ att man kan köpa en Tesla.

Caroline: Är det bara för att han Ă€r knĂ€pp nu som jag inte kan göra det?

Jan: Absolut, ja, och kostnaden ocksÄ sÄklart. Den Àr ju dyr. Jag tror en Tesla blir, lÄgt rÀknat, pÄ typ 8 000 i mÄnaden ish, kanske 6 000 om man hade köpt en begagnad.

Och det kanske Ă€r sĂ„ hĂ€r, att vi kommer i december tröttna. Och dĂ„ tĂ€nker jag sĂ„ hĂ€r, ja men dĂ„ vet vi, dĂ„ har vi testat det superrationella valet - didn’t work. Och sen tĂ€nker jag, och sen ocksĂ„ som Erik sa, fördelen med denna bilen Ă€r ju att den Ă€r sĂ„ pass billig att fallhöjden Ă€r ju inte jĂ€ttestor.

Caroline: Nej. Vad Ă€r nu fallhöjd? Är det vĂ€rdminskningen?

Jan: Ja. Ni fÄr gÀrna kommentera, ni som lyssnar och tittar, pÄ vÄrt resonemang, vad ni tÀnker, hur ni gör med era bilar, och vad ni krÀver av dem, vad ni förvÀntar er av dem.

Caroline: Ja.

Jan: Men bra. Ja, to be continued liksom, sÄ fÄr vi se var detta hamnar. Du vet, för mig tar detta sÄ sjukt mycket energi.

Caroline: Ja, men det gör det. Jag kan ocksÄ sÀga att jag ska Äka ambulans snart, apropÄ en annan bil.

Jan: Jag kan frÄga, hur gÄr det för dig pÄ sjuksköterskeutbildningen?

Caroline: Snart har jag tenta igen, men det ska bli roligt. Efter tentan ska jag fÄ Äka med i en ambulans, och de som Àr med i Patreon kommer fÄ se lite bilder och höra lite om hur det var.

Jan: Jag berÀttade för Elsa tidigare idag. PÄ hedersord - ja, det Àr pÄ hedersord - man ska Äka och köra med riktiga mÀnniskor.

Caroline: Jag tror inte ens det gick att fÄ vara med nÀr man Àr sjuksköterskestudent, för ambulansen Àr liten och de ska ju ta in en bÄr, och de Àr vÀl tvÄ personer i den, men det gÄr tydligen. SÄ jag Äterkommer i Patreon om detta.

Jan: Jag kan sÀga att det Àr mycket annat som vi inte hunnit prata om. Vi har köpt en ny elcykel. Det har vi gjort ocksÄ. Det ska vi ocksÄ prata om - förmÄnscykel. Jag mÄste sÀga att den Àr som en Tesla. Den Àr som Tesla, ja. Det Äterkommer vi till i ett annat avsnitt. Stort tack och sÄ ses vi.

Kostnader för bilen (uppdateras)

TÀnkte försöka hÄlla detta inlÀgg uppdaterat för att fÄ en total kostnadsnedbrytning och se alla smÄkostnaderna som ocksÄ uppstÄr kring bilen. Dvs. början pÄ en utfalls-TCO-kalkyl. Inköpspris: 191.900 kr den 2 april 2025.

Datum Beskrivning Kostnad (kr)
240408 Dongel för trÄdlös Apple Carplay 329
240408 Platta för trÄdlös laddning av mobiltelefon i bilen 265
240411 Apple Airtag för bilnyckeln 349
240413 SpolarvÀtska 4l 49
240422 Service 50.000 km / Är 2844
240422 Taxi ToR till verkstad 200
240423 Torkarblad bak (biltema) 109
240424 Torkarblad fram (amazon) 286
240424 Bromsspray 39
240429 Trygg-Hansa försÀkring 6 mÄn 4554
240501 Bagagerumsmatta (amazon) 266
240501 Parkering 554
240501 Brobizz 524
250604 Parkering 662
250704 Parkering 495
250704 Supercharger 538
250804 Parkering 450
Summa 12.513 kr

Drivmedel / Elförbrukning

MÄnad kWh Tibber Elöverf. Skatt ElnÀtsabb. Summa Per kwh
April 196 81 kr 60 kr 108 kr 118 kr 367 kr 1,9 kr
Maj 155 29 kr 48 kr 85 kr 118 kr 280 kr 1,8 kr
Juni 155 14 kr 48 kr 85 kr 118 kr 265 kr 1,7 kr
Juli 138 71 kr 42 kr 76 kr 118 kr 307 kr 2,2 kr
Summa 644 kWh 195 kr 198 kr 353 kr 473 kr 1 219 kr 1,90 kr

Körning

Intervall Antal Andel (%) Ackumulerad (%)
0-2 km 151 32.8 32.8
2-4 km 101 22.0 54.8
4-6 km 72 15.7 70.4
6-8 km 29 6.3 76.7
8-10 km 31 6.7 83.5
10-15 km 36 7.8 91.3
15-20 km 10 2.2 93.5
20-30 km 7 1.5 95.0
30-50 km 6 1.3 96.3
50-100 km 11 2.4 98.7
100+ km 6 1.3 100.0

För egen referens: MÀtarstÀllning nÀr vi fick bilen: 50.665 km.

SpÀnnande!
Jag har kikat pÄ snarlik bilmodell för pendling.

Om man inte kan casha men vill göra snarlik kalkyl, Ă€r det rĂ€ntekostnad som man kastar in en liknande rad under “alternativkostnad” för “finanskostnad”?
Kanske lÀttare att frÄga @Skogstomten direkt!

1 gillning

Köpprocessen med Carla verkade smidig, vÀl!? SÄ intressant vore att veta om returrÀtten Àr lika smidig?

Vill man ha allt, sÄ kostar det. Nu kan ni fÄ lÄg kostnad som ni önskade, men en bil som ni istÀllet stör er pÄ. Har sjÀlv testat det alternativet och tröttnade.

Bil Àr frihet! Och att Àga bil Àr lyx. Att Àga ny bil Àr superlyx. Och att Àga ny komfortabel felfri bil med allt det senaste Àr supermegalyx. Lyx kostar. SÄ vad ska friheten och lyxen fÄ kosta?

VÄr kalkyl, 5500 kr/mÄn. Det Àr det vÀrt. 10 Är gammal bil. Köp nytt och kvalitativt, vÄrda vÀl och behÄll lÀnge Àr min rekommendation.

6 gillningar

Jag hade stört mig för mycket pĂ„ de problemen som ni nĂ€mner med Peugeot’n. Sedan om det gĂ„r att motivera 100 kr om dagen för att slippa dessa Ă€r ju en svĂ„rare frĂ„ga. Kanske Ă€r det tanken i sig som Ă€r problemet och inte den faktiska kostnaden. Tid och negativa tankar som gnager i vardagen behöver ju vĂ€rderas med pĂ„ nĂ„got vĂ€nster.

Vi har 11 mĂ„nader kvar till vĂ„rt nĂ€sta byte och jag har kikat pĂ„ mĂ„nga alternativ till Tesla Model 3. Inte för att jag Ă€r missnöjd med bilen, tvĂ€rtom. Precis som för er har det mer handlat om Musks agerande inom politiken. Dock anser jag att “Musk Ă€r galen”-effekten redan börjar avta. Om nĂ„gon mĂ„nad till tror jag inte ens jag tĂ€nker pĂ„ det. Musk var galen lĂ„ngt före han gav sig in i politiken. Men vi fĂ„r vĂ€l se.

SjÀlv gÄr jag uteslutande pÄ förmÄnsvÀrde eftersom vi leasar via bolag. 4 955 kr / mÄnad, dÀr allt ingÄr förutom elen, tycker jag Àr extremt prisvÀrt. Visst, det finns en kostnad pÄ bolagssidan med men det finns kapital att ta av och att avlasta privatekonomin Àr en högre prioritet för mig.

1 gillning

SjÀlv tÀnker jag:

Livet Àr för kort för att brÄka med en bil.

100kr/dag Àr ingenting för att slippa allt krÄngel och fÄ en hÀrligare kÀnsla nÀr man Äker sin bil?

Ni pratar mycket om vad som gör livet ”rikt”, men om vi vĂ€nder pĂ„ frĂ„gan: vad gör livet fattigt?

Jag skulle pÄstÄ att massa teknikstrul med bilen Àr en sÄdan grej!

20 gillningar

Grattis till nya bilen. :innocent:

Vad kostar det att bara dumladda bilen? Smartladdning Àr vÀl frÀmst en ekonomisk frÄga. Vet att elpriset Àr högt i SkÄne men ser inte att funktionen skulle spara in en kostnad pÄ 100kr/dag.

3 gillningar

I min vÀrld Àr bil ett transportmedel för att ta mig frÄn A till B.
Appar, infomediasystem och dyligt har lÄg prioritet i den kontexten.

10 gillningar

Kollade pĂ„ blocket snabbt och sĂ„g att “Carla” hade 7st liknande bilar2021/2022 runt 4000-5000mil och det för ett pris under 180.000kr för alla inkl vinterhjul. Har ni fĂ„tt ett överpris?? Sedan kanske allt fungerar pĂ„ nĂ„gon av dessa och att ni fĂ„r ett lĂ€gre pris. Bara en tanke!

2 gillningar

LĂ€mna tillbaka bilen. Programvaran kan inte fungera sĂ„ dĂ„ligt 2025. Sen Ă€r det riktigt dĂ„ligt av Peugeot att inte fixa en uppgradering frĂ„n 3G → 4G/5G. HĂ„rdvarumĂ€ssigt Ă€r det bara hundralappar+installation (vilket de mycket vĂ€l ta betalt för). Jag tror att det kommer pekpinnar frĂ„n EU Stelantis mĂ„ste fixa en uppgradering.

https://www.peugeotforums.com/threads/e-2008-only-2g-3g-connection.368526/

Kikade hÀr det verkar gÄ att fixa en Wifi-koppling (bilen har wifi) eller en 4g-dongel som du sÀtter i bilen. DÄ kommer bilen har kontakt med wifi, hemma hos dig. Kan du inte anvÀnda appen via wifi nu?

2 gillningar

Prövat att stĂ€lla frĂ„gan, ”vad Ă€r ett rikt liv för oss?” :wink: SĂ€tta sig i en bil dĂ€r allt fungerar som det ska eller lappa och laga och fĂ„ fler rynkor och grĂ„a hĂ„r? Köp den bil ni vill ha och betala vad den kostar och gĂ„ vidare i livet. Inte svĂ„rare Ă€n sĂ„.

12 gillningar

Varför helförsÀkring? SjÀlv kör jag bara trafikförsÀkring pga. lagkravet. Ni kan vÀl precis som jag köpa en ny bil imorgon om ni rÄkar köra ut för ett stup (och överlever)?

2 gillningar

Skippa kupévÀrmaren, ni bor i SkÄne vad ska ni med förvÀrmd kupé till?

Smartladdning kan ni fÄ via en modern laddbox om det ens Àr nödvÀndigt.
Det Àr ju inte jÀttestora pengar du sparar in pÄ laddningen.

LÀmna tillbaka Peugeot:n och köp en begagnad Polestar 2 eller leasa en Zeekr X

4 gillningar

Skaver det för mycket, sÄ lÀmna tillbaka den. Se nedlagd tid som erfarenhet och kunskap.

Kan ni njuta av bilen trots smÄskavanker, behÄll den ett Är och utvÀrdera.

Eller ge den en chans ett par mÄnader och sen sÀlj om ni inte Àr nöjda.

Bara för att den Àr köpt, sÄ mÄste ni ju inte behÄlla den. Lite som ni brukar sÀga, det gÄr att flytta pÄ sig, ni Àr ju inte ett trÀd.

Blir nog bra oavsett vad ni vÀljer. Ska bli kul att se cykelavsnittet sen. :blush:

2 gillningar

Om man har HA och en laddare med ett API, t ex Easee som Bolmesson har, dÄ borde man kunna programmera det. Om det inte redan finns nÄgon som gjort det sÄ kan man ju knycka det.

Mycket Àr vana och oftast Àr det jobbigare att byta ner sig Àn upp. Jag upplevde det lite smÄsegt att gÄ frÄn helel till hybrid men efter nÄgon mÄnad tÀnkte jag inte pÄ det lÀngre.

Sen Àr de allra flesta infotainment system ren dynga, iaf de jag testat. Kia connect Àr ju ren katastrof men gick att fÄ in i HA sÄ helt ok dÀr iaf. SjÀlva interfacet i bilen Àr skitsegt, tangentbordet har bara ÄÀö pÄ long press vilket driver mig till vansinne. 9/10 gÄnger kör jag android auto istÀllet.

Sen det hÀr med Tyskland import som kommer upp i varje bilavsnitt. Det Àr verkligen inget exotisk att handla pÄ autodoc om man handlar pÄ övrig e-handel?:nerd_face:

HĂ„ller med om det att mĂ„nga har dyra bilar men jag tĂ€nker oftast: “Ah dĂ€r kommer nĂ„gon riktigt blĂ„st person med antingen flera hundra tusen i billĂ„n eller en svinigt dyr leasing”. Det Ă€r inte normalt att vanliga knegare ska köra runt med 1 miljon kr bilar?

1 gillning

Vi hade en e-208 pÄ leasing som vi tack och lov nu inte har kvar lÀngre. Appen bara krascha hela tiden, slutade anvÀnda den. Alla integrationer med ex Greenely fungerar inte heller. Oklart var felet lÄg. Firmware problematiken hade vi inte problem att uppdatera mer Àn att de tog sjukt lÄng tid att ladda in.

Överlag var vĂ„r GT-modell trevlig och köra men entertainment systemet var ren katastrof.

Kommer nog aldrig vÀlja bilmÀrket igen

2 gillningar

Problemet Àr inte easee/ laddaren. Problemet Àr bilen som inte Àr standby, sÄ laddaren försöker förgÀves vÀcka bilen men lyckas inte.

Laddboxen fungerar utmĂ€rkt för lĂ„nebilen vi har och för Teslan förut. Är ett fel pĂ„ bilen, sĂ„ inte sĂ„ mycket att koda om tyvĂ€rr.

1 gillning

MÄste sÀga att deras (Autodoc) app Àr grym. Blir premiÀr om jag behÄller bilen. Behöver vindrutetorkare upptÀckte jag idag. :laughing: