Hej!
Först och främst, stort tack för en fantastisk sida och nyhetsbrev, som jag följt länge även om jag inte varit aktiv på forumet förrän nu.
Väldigt intressant tema i detta avsnitt, jag hör själv till dem som inte velat ge mig in på bostadsmarknaden men ifrågasätter det beslutet mer och mer.
Dock har även jag svårt att förstå logiken bakom formeln, hur hyreshöjningar ska slås ihop med direktavkastning? När jag skummar fysikerns blogg får jag dessutom intryck att han inte räknar med räntekostnad i direktavkastningen, stämmer det?
Vad gäller direktavkastning på 2.5-3% jämfört med hyresrätt, så stämmer det säger säkert på många platser, men absolut inte överallt.
I området för jag bor (i Stockholm) så kostar en hyresrätt (nyproduktion) på 80 m2 ca 15 ksek / månad, medan motsvarande bostadsrätt kostar minst 7 msek att köpa.
Den rena jämförelsen av kostnader för köpa / äga då blir:
För bostadsrätt, vid hypotetiska 100% belåning på 3% ränta med 30% ränteavdrag ungefär så här:
12,250 sek/mån räntekostnad
6,000 sek/mån avgift till förening
1,000 sek/mån underhåll
Totalt: 19,250 sek/mån
Dvs negativ direktavkastning. Stoppar man in eget kapital så blir det betydlig dyrare pga alternativkostnaden, och eftersom man i regel inte kan låna 100% och dessutom måste amortera så kan det då bara bli sämre än antagandet ovan.
I ett billigare, äldre, område utanför stan som jag tidigare bodde i såg kalkylen annorlunda ut, där låg små hyresrätter (ca 50 m2) på runt 6,000 men att köpa dem låg runt 3 msek.
Men även med de siffrorna så blir direktavkastningen negativ: bara räntekostnaden på 3 msek blir över 5 ksek/mån.
Så det är säkert billigare att köpa än att hyra i vissa fall, men att argumentera för att det generellt är bättre baserat på ett antagande om direktavkastning på 2.5-3% relativt hyresrätter håller jag inte med om. För dem direktavkastning på en lägenhet i Stockholm relativt en hyresrätt ser jag inte att det går att åstadkomma med dagens räntor. Att det sedan är hopplöst svårt att få tag på en hyresrätt så att man oftast inte har något val annat än att köpa, är en annan fråga.