Jag bryr mig inte så mycket om den där trappan så för min del är det OK. Om man inte fått igång en överdjävligt bra pengamaskin så är väl steget till FIRE rätt lika med att hoppa av strävan uppåt i pengatrappan.
Mer som en, förhoppningsvis, oändlig frifklykt framåt eller lagom svagt nedåt
Fick kanske 150 k från päronen i fonder. Pluggade också 4 år efter gymnasiet på Lunds Tekniska, civilingenjör (mycket igenkänning med din bakgrund @janbolmeson ;). Jobbade extra o drog nog in ca 5000 extra i månaden, o försökte spara allt csn lån. Har jobbat heltid sen 23. Har en ganska bra lön nu på ikea, där jag kan spara ca 50% (görs omedvetet ska sägas, lever ganska jordnära, jagar aldrig extrapriser etc etc)
Jag ser värdet av modellen i att den ger ett sammanhang och bakgrund till olika perspektiv och fördelen av att kunna vara mer specifik inom exempelvis rådgivning.
Ta till exempel det “berömda” avsnittet där Erik Strand sa att det sämsta råd han hört inom privatekonomi är att månadsspara. Sett från nivå 4 och uppåt är det ett klokt perspektiv. Istället för att avfärda Eriks kommentar kan man fråga sig vilken utgångspunkt han har i sitt resonemang och till vilken grupp han talar.
Har inte hunnit se avsnittet eller läsa inläggen än, men vill bara rätta att det fallit bort ett ord i transcripten ovan. Det ska vara: fattig student.
Skickliga reklamläggare som lägger Söderberg & Partners framför ett podavsnitt där ekonomiskt kunniga lyssnar. Återkommande Rikatillsammans-lyssnare kommer ju bara skaka på huvudet och mumla nåt om “åh, de där idioterna”
Ingen som är rik på riktigt sitter med bara likvida tillgångar. Man blir (förblir) inte rik utan att förstå hur man ska hantera pengar.
Öka kontinuerligt belåningen för att likvidera avkastningen/värdeökningen. Det är många som använder bostaden som bankomat utan att förstå att det är detta de gör. Om man inte ökar belåningen så sänker man kontinuerligt hävstången—för att behålla risknivån på samma nivå måste man kontinuerligt öka belåningen med värdeutvecklingen. T ex kan man kontinuerligt dra upp belåningsgraden till 50%, så att man håller sig där.
Du kan inte sälja en liten bit av din bostad för att få loss avkastningen, så som man kan göra med t ex aktiefonder, men precis som att vissa belånar sina aktieinnehav i stället för att sälja av dem när värdet ökar, så kan man göra samma med bostaden. Man måste bara förstå vad risk är i förhållande till hävstång.
Nej, det stämmer inte.
Om man kravlar upp på nivå-4 utan att räkna in pensionskapital så skall det mycket till för att pensionskapitalet skall lyfta en till nivå-5.
Belåning ökar eller minskar inte din nettoförmögenhet. Den är oförändrad av det.
Det var du som ställde frågan. Jag bara besvarade den Ville du inte ha svar, varför skrev du frågan?
Läser man detta forum så får man uppfattningen om att “de flesta svenskar” gör det Jag har ingen källa att ge dig nu, men svenskarnas belåningsgrad på bostäder diskuteras då och då. Amorteringsreglerna finns bl a för att motverka detta beteende.