422. Rikedomstrappan: communityns feedback (och förslag på korrigeringar) 😂 | Del 3 av 4

Väl värt att beakta att RTs forumanvändare inte ger en genomsnittlig representation av Sveriges befolkning. Vi är väl ett par tusen som aktivt skriver, kanske 30 000+ som läser dagligen. Men Sveriges befolkning är x miljoner fler.

Så även om vissa saker och beteenden kan verka helt normala här, så kan de bland gemene man vara udda. Värt att komma ihåg, att vi på många sätt är lite udda, i alla fall jag är det. :blush:

9 gillningar

Rätt mycket här är även udda för en del här :raising_hand_man::joy:

5 gillningar

Vadå, tänker du på något särskilt? Eller vad skulle det kunna vara!? :crazy_face:

#filterbubbla

4 gillningar

Citat från Jan i 374:

Vi [RT-communityn] har alltså en median som ligger högre än 86% av befolkningen. Och då är det topp-85% på de 35% av befolkningen som har ett ISK-konto. Snittvärdet är ännu högre då det är typ topp-10% på de 35%. Så jag behöver påminna om lite reality-check.

Citat från Jan i 372:

Snittlönen (2024) i RikaTillsammans-communityn är 67.100 kr fördelad på 71.700 kr för män och 56.300 kr för kvinnor. Kan jämföras med 39.900 kr för den svenska befolkningen vilket gör att snittlönen hamnar i den 95(!) percentilen. Dvs. snitt RT-människan tjänar mer än 95% av befolkningen eller ligger i topp-5% kategorin i Sverige.

5 gillningar

Att RT ligger signifikant högre är absolut inga konstigheter och viktigt att ha med sig i bakhuvudet.

Siffrorna går inte att verifiera, men det är 100 % rimligt att RT ligger signifikant högre än snittet.

Men, givet att man är medveten om förutsättningarna, varför skulle det vara fel att jämföra sig med RT-communityn om man har höga ambitioner? Vilket de flesta som läser här har?

Hade även varit intressant att veta medianlönen då snitt i de här sammanhangen ofta är betydligt högre än medianerna.

2 gillningar

Det här börjar halka Off-topic men här är medianerna från samma avsnitt:

• Medianlönen (2024) i RikaTillsammans-communityn är 54.500 kr fördelad på 56.000 kr för män och 50.000 kr för kvinnor. I en jämförelse med den svenska befolkningen som helhet ligger alltså medianen i den 89(!) percentilen. Dvs. medianpersonen i RT-communityn tjänar mer än 89% av den svenska befolkningen.
2 gillningar

Snyggt! Det där är ju typ en generell game-plan för ett finansiellt tryggt liv för de allra flesta. Jag lånar den!

2 gillningar

Jag tycker siffrorna, givet att de stämmer, är ett rätt bra bevis på att engagemang spelar roll. Självklart kan alla som hänger här haft ren tur och via slump hamnat i de högsta percentilerna.

Men som du säger, låt oss återkomma till det i en separat tråd med en intressant diskussionsvinkel för ämnet.

Jag har läst många, men inte alla, kommentarer i de olika trådarna om “trappan”. Gillar främst det logaritmiska sättet att tänka.

Pension är ju något som diskuterats flitigt, där olika argument stött och blötts. Kom på en viktig aspekt som jag är osäker på om den tagits upp.

Att ta med tjänstepension och statlig premiepension tycker jag är självklart.

Har du dock “bara” en miljon i inkomstpension (statlig pension exklusive premiepension) vid riktåldern, får du ju inte ut mycket mer i pension (från denna pensionsdel) än en person som har 0 kr. Den med 0 kr får ju allt i garantipension, den med en miljon får en del garantipension och betalar en del själv, men får ut ungefär samma totalsumma. (Sen får den med en miljon förhoppningsvis högre pension pga de övriga pensionsdelarna).

Så just den delen av pensionen ger knappt något extra i början, för att sedan långsamt ge ett bidrag uppåt utifrån hur avtappningen ser ut.

Är vi radikala kan vi ju tänka att alla svenskar från födseln har nivå 3 på grund av garantipensionen och socialförsäkringar, men då vi inte valt att göra så bör vi ju mäta inkomstpensionen som hur mycket värd den är jämfört med att ha 0 kr i insamlad inkomstpension.

Sen finns det ju svårvärderade fördelar med att slippa vara beroende av garantipension, såsom frihet att bo utomlands, flexibel uttagsålder och större risk för hur framtida lagändringar påverkar.

5 gillningar

För att automatiskt inflationsjustera, skulle man inte kunna utgå från 2 prisbasbelopp och avrunda uppåt till närmaste hela 10 000-tal som gränsen till nivå 2 och sen multiplicera med 10 för varje nivå. Skulle ge 120 000 kr för 2025.

Kanske bara är bra att redan nu har lite högre gräns med tanke på inflationen de senaste åren. Tror många av oss mentalt ligger efter i hur mycket köpkraften minskar de senaste 5 åren. Sen är det ju absolut inga skarpa gränsen såklart, men med tiden måste den ske inflationsjusteringar för att hålla detta relevant.

2 gillningar

Bara säga grattis, du har inte ännu vunnit spelet men du ligger ju typ 15 år före de andra. Jag tycker sådant är ju värt att fira och ge dig själv en klapp på axeln. :clinking_glasses: :smiley:

Tack själv och kul att du skriver! Välkommen! :heart:

Ja, det kommer inte vara så mycket som förändras. Tänk på att för mig som varit i denna världen i snart 20 år så är det sällan man hittar något som är lite annorlunda och nytt. När man gör det, då blåser man upp det mycket, för att det är nyhetens begag. Din metafor med solglasögonen är perfekt. Frågan är inte om vi stött på samma professor, brukar också använda metaforen då och då :smiley:

100% :joy::joy::joy: Den får vem som helst att ställa sig frågan: “Jaha, vad f-n har gjort i mitt liv?” Tack för dagens garv på kontoret.

Njae. Se:

EXAKT! 100% Alla tips, råd och etc kommer ju med ett gäng förutsättningar som man ofta “skippar” eftersom de för den personen som ger tipset är kontextuella. Slår vad om att Eric var på nivå 4 när han gav det rådet och vi var då fortfarande på nivå 3. Idag säger jag ju samma sak som Eric, för stående i nivå 4 är det rationellt och logiskt - men helt värdelöst för någon på nivå 1-2.

Vet att @Jonathan.S brukar tjata om att man borde prata MYCKET mer om förutsättningarna och problemställningen än själva lösningen. Men det är så svårt… även för mig.

6 gillningar

Diskussionerna om trappan och 0.01%-regeln har hjälpt mig släppa en del beteenden som var mer lämpade för de tidigare stegen, så det tackar jag för!

3 gillningar

Bara kör på. Caroline bits inte. Oftast i alla fall. :joy:

Det känns väl inte orimligt? Då det ändå är typ den ekonomiska livsuppgiften man har:

Omvandla humankapital till finansiellt kapital som man kan leva på när man blir äldre.

Pensionskapitalet tar en till nivå 3 och nivå 4 vid 65+.

• Inkomstpension för de flesta toppar ut vid 3 miljoner
  • Premiepension vid ca 0.5 - 1 miljon
  • Tjänstepension ca 2 miljoner

Vet att finansiella rådgivare brukar säga att har man ca 5-6 miljoner innan man börjar ta ut pension så har man gjort väldigt bra. Så på ett hushåll med en bostad, lång karriär med bra lön bör hamna i en låg 4:a men kommer vara i jämvikt mer på en 3.a

Så jag skulle säga att utan eget sparande så kommer du inte till jämvikt i 4:an.

3 gillningar

Woho! Kan du inte säga något mer om detta? Vore jättespännande att höra.

1 gillning

Ovanstående tycker jag är väldigt viktig grund för att förstå trappan.

1 gillning

Jag tror inte det går att se någon summa på värdet av ITP2 någonstans. ITP2 är ju en förmånsbestämd tjänstepension.

Värdet på ITP2 finns med hos minpension.se

Edit /

Lite motvalls här :nerd_face:
Bostaden kan som tillgång både sjunka och öka i värde.
Den blir en tillgång när du säljer eller hyr ut den.

1 gillning

Men låt mig då vara lite motvals. Bostaden är ju en tillgång (om än med varierande värdering) även innan du säljer eller hyr ut den. Precis som aktieinnehav eller ditt armbandsur.

4 gillningar

Jättebra avsnitt! :clap: Jag tycker att både vi lyssnare/tittare och ni mognat i synen på kartan och att det är en modell, inte något hugget i sten.

Det sagt så har jag lite feedback, som vanligt :sweat_smile:

Varning, långt inlägg, curtesy of Skånetrafiken där jag tillbringat en stor del av dagen kajkades runt vårt underbara landskap

Hur man säger något är lika viktigt som vad man säger

@carolinebolmeson slår huvet på spiken men det verkar inte riktigt landa med dig Jan. Hur man uttrycker sig om en viss nivå, eller personer som ekonomiskt är på en viss nivå, är minst lika viktigt som faktainnehållet.

Jag vet, det är skitjobbigt för ingenjörer som du och jag är. Själv har jag lärt mig den hårda vägen vikten av vad man säger, hur man säger det och när man säger det är superviktigt för att ett budskap ska kunna landa.

Jag tror Caroline som blivande sjuksköterska har ett annat tänk där inte bara vården är viktig utan även omvårdnaden. Lyssna på henne :wink:

Varför pratar jag mig varm om detta? Jo för att en ”stege” (karta) med nivåer kan så himla lätt slå fel. Det smyger sig så lätt in kommentarer som ”folk på Nivå 1 är/har det si och så” vilket tom förekom i avsnittet och inte alls behöver vara fallet för det är ju bara en modell, inte en sanning för en individ.

Det blir speciellt viktigt eftersom ni nu ska dela in RT enligt de olika nivåerna för att kunna skräddarsy råd. Och ännu viktigare om ni verkligen ska kunna attrahera fler på Nivå 2 och lägre.

Min starka rekommendation är att ni faktiskt tar extern hjälp av kommunikationsproffs för att positionera de olika nivåerna, så att det skapar skapar acceptens och igenkänning vilket i sin tur kan ge inspiration att göra något annorlunda. Det får ju inte bli pekpinnar eller klubba-i-huvudet som riskerar skrämma bort folk. Hur man säger det spelar stor roll. Ni måste bygga in det i er kommunikation så det blir rätt, för att attrahera folk till RT.

Anpassa trappan för fler målgrupper om ni har en folkbildningstanke

Jag tycker det var väldigt synd att tanken kring Nivå 0 eller Nivå minus inte alls kom med i avsnittet (åtminstone såg jag inget om det). Ett rätt stort misstag i min mening. Låt mig förklara.

Bara det faktum att trappan börjar på ”upp till 100 tusen kr i nettoförmögenhet” tycker jag missar en rätt stor grupp i samhället. Dvs. de som inte ens går lön-till-lön utan från lön-till-mer-lån. Som jag skrev tidigare i en av trådarna: Att besegra nollan i nettoförmögenhet ÄR ett stort steg för många.

Nivå 1, att spara till buffert, ha kolla på ekonomin, använda sitt nätverk, jobba mer/hårdare istället för att kapa kostnader innebär i grunden att man har en hyfsat sund ekonomi utan större beteendemässiga fallgropar. Man har möjligheten varje månad att faktisk nettospara.

Att addera Nivå 0, vilket jag verkligen tycker ni borde överväga, är för personer med med nettoskuld borträknat goda lån (CSN, bolån) som tyvärr ofta också ökar varje månad eller när man får en oförutsedd utgift. För dessa personer, en grupp som jag själv tillhört, så krävs så gott som alltid beteendemässiga förändringar. Det är inte bara ekonomi och matte. Jobbigt va? :sweat_smile:

För Nivå 0 skulle jag säga att fokuset alltid är att jobba med beteende för att sänka kostnader, vilket inte är fokuset på Nivå 1 enligt RT/Nick. Bara det borde göra det uppenbart att det behövs något under Nivå 1.

Om man på föreslagna Nivå 0 bara jobbar med det ni listat och fokus på att tjäna mer så kommer man bara att bränna de pengarna på samma sätt som tidigare. Mer inkomster i den situationen är sällan lösningen.

Tänk Lyxfällan där huvudfokusen är att skära kostnader ofta brutalt, ändra beteende genom självinsikt (mha Philip Diab) och sanera lån. Visst, om det finns möjlighet att öka intäkterna så tar de med detta för att få balans på budgettavlan, men det är inte fokuset.

På Nivå 0 måste man ofta göra större ingrep i hur man lever och vad man spenderar på och inte sällan sälja av vad som går att sälja av. Detta för att ta sig ur skuldfällan, i förstahand. Löser man inte detta så är chansen att komma till Nivå 1 med någon form av nettoförmögenhet i bästa fall små.

Det är alltså i min mening helt prioriterat att jobba på kostnaderna, göra riktigt tuffa prioriteringar hur man lever, och jobba på beteende. När man väl nått någon typ av balans i sin ekonomi då kommer Nivå 1 där fokus är som ni beskrivit det. Inte minst på att öka inkomst.

Jag kan också tycka att ”trappan” blir mer balanserad (verklighetsförankrad) med en Nivå 0, som trots allt är en rätt stor och växande grupp i samhället, OM ni samtidig tycker det är relevant att differentiera mellan Nivå 5 och 6 som t.o.m. i detta forum är en försvinnande liten del av populationen. Med en Nivå 0 så hamnar Nivå 3 i mitten, vilket är nivån där man i Sverige då redan vunnit genom att ha en trygg framtid i pension.

Jag måste säga att jag är lite konfunderad varför Nick inte taget med en Nivå 0 ur amerikansk synvinkel. Många är ju väldigt skuldsatta där, och lever lön-till-kreditkortsskuld. Problemet är kanske att dessa inte har råd, eller prioriterar att köpa böcker. Det gör ju dock inte problemet mindre viktigt.

Så lämna nu inte Nivå 0 till kommunernas skuldsanerare och Lyxfällan. Försök göra något för denna grupp också.

• Kanske samarbete med Lyxfällan för att bygga på deras erfarenheter?
  • Kanske samarbete med Philip Diab i hur man kan adressera beteendefällor själv, med sina nära & kära och framförallt när och var man kan söka hjälp?
  • Kanske tips & tricks på hur man gör hopbakslån?
  • Hur man söker hjälp från kommuners skuldrådgivare? Kanske ett avsnitt med en sådan person?

Känns som det finns massor att göra för RT på det området, om ni vill.

Studie på vilken oförutsedd utgift som folk inte klarar

Jo, det finns åtminstone en studie jag hittat som indikerar att över 30% klarar inte en oförutsedd utgift på 10 tusen kr. Åtminstone år 2019.

Den gjordes av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

https://www.svea.com/sv-se/privat/artiklar-och-tips/content/svenskarna-dåligt-rustade-för-oväntade-utgifter

PS: Kansle trappan skulle kallas ekonomiska rikedomstrappan (eller kartan) för att poängtera att rikedom inte bara är ekonomi. Ett rikt liv, som ni kört många avsnitt om, behöver ju inte nödvändigtvis innebära monetär rikedom. Tex min bror peakade ut på en låg Nivå 2 men levde ett rikt liv på så många andra sätt. Just sayin’

My 10 cents :wave:

25 gillningar