Jättebra avsnitt!
Jag tycker att både vi lyssnare/tittare och ni mognat i synen på kartan och att det är en modell, inte något hugget i sten.
Det sagt så har jag lite feedback, som vanligt 
Varning, långt inlägg, curtesy of Skånetrafiken där jag tillbringat en stor del av dagen kajkades runt vårt underbara landskap
Hur man säger något är lika viktigt som vad man säger
@carolinebolmeson slår huvet på spiken men det verkar inte riktigt landa med dig Jan. Hur man uttrycker sig om en viss nivå, eller personer som ekonomiskt är på en viss nivå, är minst lika viktigt som faktainnehållet.
Jag vet, det är skitjobbigt för ingenjörer som du och jag är. Själv har jag lärt mig den hårda vägen vikten av vad man säger, hur man säger det och när man säger det är superviktigt för att ett budskap ska kunna landa.
Jag tror Caroline som blivande sjuksköterska har ett annat tänk där inte bara vården är viktig utan även omvårdnaden. Lyssna på henne 
Varför pratar jag mig varm om detta? Jo för att en ”stege” (karta) med nivåer kan så himla lätt slå fel. Det smyger sig så lätt in kommentarer som ”folk på Nivå 1 är/har det si och så” vilket tom förekom i avsnittet och inte alls behöver vara fallet för det är ju bara en modell, inte en sanning för en individ.
Det blir speciellt viktigt eftersom ni nu ska dela in RT enligt de olika nivåerna för att kunna skräddarsy råd. Och ännu viktigare om ni verkligen ska kunna attrahera fler på Nivå 2 och lägre.
Min starka rekommendation är att ni faktiskt tar extern hjälp av kommunikationsproffs för att positionera de olika nivåerna, så att det skapar skapar acceptens och igenkänning vilket i sin tur kan ge inspiration att göra något annorlunda. Det får ju inte bli pekpinnar eller klubba-i-huvudet som riskerar skrämma bort folk. Hur man säger det spelar stor roll. Ni måste bygga in det i er kommunikation så det blir rätt, för att attrahera folk till RT.
Anpassa trappan för fler målgrupper om ni har en folkbildningstanke
Jag tycker det var väldigt synd att tanken kring Nivå 0 eller Nivå minus inte alls kom med i avsnittet (åtminstone såg jag inget om det). Ett rätt stort misstag i min mening. Låt mig förklara.
Bara det faktum att trappan börjar på ”upp till 100 tusen kr i nettoförmögenhet” tycker jag missar en rätt stor grupp i samhället. Dvs. de som inte ens går lön-till-lön utan från lön-till-mer-lån. Som jag skrev tidigare i en av trådarna: Att besegra nollan i nettoförmögenhet ÄR ett stort steg för många.
Nivå 1, att spara till buffert, ha kolla på ekonomin, använda sitt nätverk, jobba mer/hårdare istället för att kapa kostnader innebär i grunden att man har en hyfsat sund ekonomi utan större beteendemässiga fallgropar. Man har möjligheten varje månad att faktisk nettospara.
Att addera Nivå 0, vilket jag verkligen tycker ni borde överväga, är för personer med med nettoskuld borträknat goda lån (CSN, bolån) som tyvärr ofta också ökar varje månad eller när man får en oförutsedd utgift. För dessa personer, en grupp som jag själv tillhört, så krävs så gott som alltid beteendemässiga förändringar. Det är inte bara ekonomi och matte. Jobbigt va? 
För Nivå 0 skulle jag säga att fokuset alltid är att jobba med beteende för att sänka kostnader, vilket inte är fokuset på Nivå 1 enligt RT/Nick. Bara det borde göra det uppenbart att det behövs något under Nivå 1.
Om man på föreslagna Nivå 0 bara jobbar med det ni listat och fokus på att tjäna mer så kommer man bara att bränna de pengarna på samma sätt som tidigare. Mer inkomster i den situationen är sällan lösningen.
Tänk Lyxfällan där huvudfokusen är att skära kostnader ofta brutalt, ändra beteende genom självinsikt (mha Philip Diab) och sanera lån. Visst, om det finns möjlighet att öka intäkterna så tar de med detta för att få balans på budgettavlan, men det är inte fokuset.
På Nivå 0 måste man ofta göra större ingrep i hur man lever och vad man spenderar på och inte sällan sälja av vad som går att sälja av. Detta för att ta sig ur skuldfällan, i förstahand. Löser man inte detta så är chansen att komma till Nivå 1 med någon form av nettoförmögenhet i bästa fall små.
Det är alltså i min mening helt prioriterat att jobba på kostnaderna, göra riktigt tuffa prioriteringar hur man lever, och jobba på beteende. När man väl nått någon typ av balans i sin ekonomi då kommer Nivå 1 där fokus är som ni beskrivit det. Inte minst på att öka inkomst.
Jag kan också tycka att ”trappan” blir mer balanserad (verklighetsförankrad) med en Nivå 0, som trots allt är en rätt stor och växande grupp i samhället, OM ni samtidig tycker det är relevant att differentiera mellan Nivå 5 och 6 som t.o.m. i detta forum är en försvinnande liten del av populationen. Med en Nivå 0 så hamnar Nivå 3 i mitten, vilket är nivån där man i Sverige då redan vunnit genom att ha en trygg framtid i pension.
Jag måste säga att jag är lite konfunderad varför Nick inte taget med en Nivå 0 ur amerikansk synvinkel. Många är ju väldigt skuldsatta där, och lever lön-till-kreditkortsskuld. Problemet är kanske att dessa inte har råd, eller prioriterar att köpa böcker. Det gör ju dock inte problemet mindre viktigt.
Så lämna nu inte Nivå 0 till kommunernas skuldsanerare och Lyxfällan. Försök göra något för denna grupp också.
- Kanske samarbete med Lyxfällan för att bygga på deras erfarenheter?
- Kanske samarbete med Philip Diab i hur man kan adressera beteendefällor själv, med sina nära & kära och framförallt när och var man kan söka hjälp?
- Kanske tips & tricks på hur man gör hopbakslån?
- Hur man söker hjälp från kommuners skuldrådgivare? Kanske ett avsnitt med en sådan person?
Känns som det finns massor att göra för RT på det området, om ni vill.
Studie på vilken oförutsedd utgift som folk inte klarar
Jo, det finns åtminstone en studie jag hittat som indikerar att över 30% klarar inte en oförutsedd utgift på 10 tusen kr. Åtminstone år 2019.
Den gjordes av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.
https://www.svea.com/sv-se/privat/artiklar-och-tips/content/svenskarna-dåligt-rustade-för-oväntade-utgifter
PS: Kansle trappan skulle kallas ekonomiska rikedomstrappan (eller kartan) för att poängtera att rikedom inte bara är ekonomi. Ett rikt liv, som ni kört många avsnitt om, behöver ju inte nödvändigtvis innebära monetär rikedom. Tex min bror peakade ut på en låg Nivå 2 men levde ett rikt liv på så många andra sätt. Just sayin’
My 10 cents