431. Om börsnoteringar i allmänhet och Verisure i synnerhet | Supporterexklusivt

Man tilldelades på alla. Själv hade jag 12 med isk och kf på nordnet och avanza för mig, fru och 2st barn (samt min far som jag har fullmakt för). Så hade kunnat teckna 20konton men det vågade jag inte samt trodde inte heller man skulle få mer än en tilldelning per personnummer och bank…

1 gillning

Var otydlig. Sökte på sju olika personnummer både isk och kf, därav 40 aktier gånger 14. Två personnummer på nordnet och fem personnummer på Avanza.

2 gillningar

Så hela familjen då alltså?

p.s. Upp 23% nu: Vem har diamantnävar? :wink:

Inser at jag var amatör här. Tecknade bara en gång per person- / orgnummer. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Därav:

Tio tecken.

1 gillning

Den alternativa kapitalkostnaden då?

Om man säljer av fonder för att ha pengarna till tecknad volym, som man ju måste ha på kontot, när man typiskt bara får en bråkdel för populära nyemissioner.

Säg 3-10 ggr pengarna som man får teckning för om den är övertecknad. Pengar som måste säkras ett antal dagar före intro och sedan investeras igen. Pengar ur marknaden kostnad typ

Om man istället tar från sparkonto och sätter in på ISK och sedan tar ut igen så blir det ju lite förlorad räntekostnad och något högre ISK skatt.

Och såklart risken att aktien går ner istället för upp tex pga makro.

Jag har väl aldrig tyckt det har varit värt det strulet även om själva klickandet går snabbt. Mer att den lilla summan det blir tar för mycket energi - är pengarna på plats, fick jag tilldelning, är den verkligen övertecknad, när ska jag sälja hur mycket, ”fan, nu gick den ju upp/ner mer” osv.

För mycket input för för lite output IMHO :man_shrugging:

7 gillningar

Rationelle-Jan sitter och nickar och håller med.

Emotionelle-Jan:

7 gillningar

Finns bra kreditlinor hos majoriteten av aktörerna för att slippa binda upp kapital. Då
kan du göra både och :slight_smile: Så länge krediten används klokt

4 gillningar

Jag slänger in att jag (trots att jag inte gick med) ändå uppskattar när de sprider innehaven. Jag tror det gagnar bolaget och handeln mer och eftersom det också genererar mer aktivitet sprids det mycket gratisreklam osv.

Det finns ju inget sämre än att läsa på, anmäla intresse och sedan inte få någon tilldelning.

8 gillningar

Det verkar inte vara någon begränsning på personnummer, jag sökte bara på mitt eget på både KF + ISK på Avanza, Nordnet och Montrose. Så totalt 6 konton och fick tilldelning på allt.

1 gillning

Finns begränsningar i avtalet, men de verkar inte följa upp.

Stod tydligt i avtalet jag accepterade att jag endast får ansöka på ett konto.

1 gillning

Yes, såg det med och har sett det innan också men ofta märkt att jag får tilldelning på flera konton på mitt personnummer ändå. Så lika bra att söka om man har kapitalet och kan ta risken…

1 gillning

Jag är en betalande medlem av Andres tjänst. Betalde tidigare för Goda tiders tipstjänst också. Såg att det blev en diskussion kring om det var moraliskt rätt av dig Jan att lägga upp dom här tipsen. Jag personligen har tjänat väldigt mycket pengar på ipo:er tack vare era tips. Lärde mig av er runt 2020 och har varit med i många ipo:er sedan dess. Är med i de här tjänsterna och gör som du att jag läser sammanfattningen och råden. Går även på AFV och DI:s rekommendationer. Lägger ner ganska lite tid på varje ipo. Lägger upp bilder på mina vinster och förluster sedan 2021. Tack till er :heart:

7 gillningar

Gratis? :sweat_smile:

Jag tänker bara att många tänker ”wooho, 600 spänn att plocka upp på trottoaren” men riktigt så enkelt är det inte.

Borde kanske vara lite mer guidelines till hur man ska genomföra en nyemission för att det ska gå plus så mycket som möjligt mht alternativkostnaden

1 gillning

Klart ska ju bankerna tjäna en slant! Har man portföljer på Avanza/Nordnet/Montrose kan man fixa kredit för en rätt billig peng. Sen är ju med på vad du menar med investering i tid/energi vs avkastning men just för IPO om man är nivå 2-3 kan kreditlina vara rätt smidig och bra payoff

1 gillning

Hade tyvärr bara likvida tillgångar för att söka på 3 konton, men inser nu att belåning hade kunnat vara bra i framtiden! Fick tilldelning på 3/3 konton 40 aktier/konto och sålde alla på 16. Bra timpeng!

Men: nu när jag försöker få ut pengarna så verkar det inte gå för barnens konton? Är dom låsta till barnen om man använt deras ISK?

1 gillning

Är resultaten i bilderna resultat av att du sålt dag 1 eller har du haft kvar någon av dem längre period?

Är samtliga tips från Jan/Andre?

Brukar du blir tilldelad allt du sökt på förhand eller är det mestadels att aktien blivit övertecknad?

Ja, det är barnens pengar nu.

2 gillningar

Hos Montrose behöver man inte ens ha likvider innan tilldelningen utan man kan sälja av den tilldelning man fått under dagen och på så sätt finansiera köpet. Väldigt mycket smidigare än hos tex Avanza.

6 gillningar

Jag har fullmakt för några anhörigas konton på Avanza o. Nordnet med mindre än 150k per konto. Skattefriheten för ISK gäller väl egentligen ett max schablonbelopp och inte 150k, så att jag nu kan parkera pengarna jag använt i denna IPO på Avanzas o Nordnets räntekonton och sedan plocka in dem till ISK igen vid nästa IPO utan att det genererar skatt?