471. Rika har samma problem, bara med fler nollor | Lär känna Oliver Allemog

Lär känna @oliver.allemog, vår kollega på RikaTillsammans som får det mesta att fungera i kulisserna. Han är snart 25 år, nybliven årets ordförande i Unga Aktiesparare och en person som gjort det mesta rätt.

Efter drygt två år som kollega gör vi äntligen (pinsamt sent :see_no_evil_monkey:) ett riktigt lära känna-avsnitt med Oliver. Ni skickade in frågorna, och det blev ett samtal som handlar mindre om fonder och mer om det som format honom: en uppväxt med kassabok, ett studielån som gick rakt in på börsen och en ovanligt nykter syn på rika människor.

Han fick jobbet utan en enda anställningsintervju, sparade 7 500 kronor i månaden av CSN-pengarna i fondroboten Lysa och menar att de förmögna han möter har samma problem som alla andra, bara med några fler nollor. Vi pratar om allt från Berkshire Hathaways årsstämma i Omaha till varför hans första tips till en 25-åring är att njuta mer längs vägen.

Vi hoppas att du gillar avsnittet,
Jan, Caroline och Oliver

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen (numer förfinad med innehållsförteckning och allt) på hemsidan:

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 471. Är du supporter får du det reklamfritt här.

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

Länkar från avsnittet:

11 gillningar

Jag och Morgan Housel i Omaha, dagen efter Berkshires Hathaways årsstämma 2024 då Markel Group håller i event:

Morgan sitter med i styrelsen för bolaget som ibland beskrivs som ett mini Berkshire till följd av investeringsstrategin (ett försäkringsbolag som likt Buffett nyttjat kassaflödet från affärsmodellen).

Jag fick ta en bild men inte mer än så :joy: Brukar ofta kunna få något sagt men det var riktigt svårt att få fram något vettigt.

13 gillningar

Angående öka belåningen kan jag säga att det funkade inte på Hypoteket. Jag ligger under 50% i belåning jämfört med ammorteringsunderlaget. Jag ville öka min belåning till 60% och i min ansökan angav jag investering i värdepapper som skäl.

Det blev nej på det. Ringde dem och ville höra orsaken. Han i supporten sa att de nekar kategoriskt utökande av lån med det skälet. Så mitt tips är ange köp av bil eller renovering av lägenhet som skäl. I alla fall om man har Hypoteket.

Sen löste det sig i vilket fall då jag tog krediten på Avanza istället och köpte Länsförsäkringar Global Index. Krediten blev billigare på detta sätt också så jag är nöjd med det slutliga resultatet. Det kräver ju dock att man har en hög pengar på Avanza.

1 gillning

Bra att Caroline bröt in vid ålder- och lönesnacket och påpekade vad Oliver bidrar med.

Ett distinkt minne från min korta tid som anställd var när jag hörde VD och ägare plussa på tusenlappar på en nyanställds ingångslön, enbart utifrån åldern på personen. Jag var 21 år och lärde mig att i arbetslivet var det både lönsamt och meriterande att inte ha ramlat ned för ett stup, och bara lyckats bli äldre. Not my cup of tea när det kommer till spelregler.

Det var inte den enda faktorn, men en av dem som ledde mig till ett egenföretagarliv. Bra Caroline.

Tipsar Oliver om appar av typen Bolt och Uber så går det att åka taxi i Portugal utan att blanda in tusenlappar, igen. :wink:

3 gillningar

Tack för väldigt bra avsnitt, var väldigt mycket nytt som kom fram. :blush:

Hoppas ni får till ett avsnitt med @Ivana_Bolmeson, vore jättekul att ta del av.

Sen, några planer på att Oliver får vara med i sluttexten? Känns som ni alla tre nu är RT. :heart:

När Kvargen är slut i affären, så kan jag tipsa om Salakis grekiska yoghurt, väldigt god proteinkälla det med. :face_savoring_food:

7 gillningar

Gillar fotot!

2 gillningar

Riktigt fint avsnitt! Misstänker att @Oliver.Allemog har flera vänner/bekanta som har en liknande roll som honom, alltså den unga drivna personer som mest jobbar ”bakom kameran” inom finans/privatekonomibranschen. Kanske ett avsnitt någon gång med er? Men då utan att det är er arbetsgivare som ställer frågorna :sweat_smile:

4 gillningar

Bra bild blev det dock och köpte merch gjorde du ser jag. :+1:

Kul avsnitt. Jag satt och log i väntrummet hos tandläkaren idag och vidare under promenaden. Fr o m nu är du “Oliver 7000”, bara så du vet. :smiley:

Vi var sex individer i studion när jag var där förra veckan, så släng med Elsa och Snötass i eftertexterna också. :rofl:

3 gillningar

Tillägg på slutet: Oliver 7000 lever i en lögn. Han kan inte vara från hjärtat av Skåne och inte gilla spiddekauga. Det är en del av vår genetik för böfvelen! :rofl:

6 gillningar

Okej, tackar för insikten. Sedan avsnittet har jag jobbat på att öka belåningen via andra banker men inte satt handen i kaklet ännu. Ska fixa det :saluting_face:

Absolut, Uber och Bolt är det som gäller under veckan i Portugal. Gick på en mindre mina med resortens egna transfer från flygplatsen men på vägen hem blir det Bolt/Uber

Vad roligt att höra, tack!

2 gillningar

Javisst! Både merch och bild blev det! Gick loss i shoppen som fanns :joy:

Kul du log genom avsnittet :slight_smile:

Angående spiddekauga får jag lägga mig i hårdträning för att leva upp till att vara skåning.

Jag är i Portugal nu och krigar med vågorna. Tufft hittils :sweat_smile: Bild från förra året:

8 gillningar

Pastel de nata funkar bra som substitut i Portugal!

5 gillningar

Jag log jag med till avsnittet. Det är en bra grabb den där Oliver! Jag blir imponerad av genuint bra människor och Du Oliver är definitivt en sådan person.

4 gillningar

Var det på det stället där det påstås förekomma / komma världens högsta vågor ( den högsta uppmätta var 24 m ) ?? Såg ett mycket intressant program om det på Kunskapskanalen.

Ett mycket bra och roligt avsnitt, Oliver! Du är inte bara duktig, kunnig - du är även väldigt rolig och underhållande. Då har jag ingen chans​:grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:. Kram

4 gillningar

Kul avsnitt!

Oliver - vilken chef du är!

3 gillningar

Du får komma förbi en dag till och så kör vi det som efterrätt istället för glass. :joy:

1 gillning

Jag kommer ihåg Allemog Show på tiktok, var mycket uppskattat och blev positivt överraskad (och lite besviken) över att det las ner för att han började jobba på RT.

Kanske vore något att Oliver ibland är frontman för era shorts/clips? Skulle nog vara mer relaterbart och lättare att nå ut till den yngre generationen :slight_smile:

5 gillningar

Jag försöker övertala honom till detta. :slight_smile:

6 gillningar

Nu har jag tagit mig tid och lyssnat igenom hela avsnittet! Det som slog mig genom hela avsnittet var hur goa och glada och avspända alla var. Det känns som ni verkligen trivs i varandras sällskap, toppen avsnitt.

6 gillningar

Sjuk besvikelse (är dock inte genetisk Skåning)!
Uppe topp “ Food disappointment List” tillsammans med Sake
:slightly_smiling_face:

3 gillningar