Jag läste ”vikingar på bryggan” och tänkte att det säkert var något skånskt uttryck ![]()
![]()
Hur funkar det med belåning hos nätbankerna nuförtiden? När jag lekte lite med det på Nordnet för 25 år sedan kunde man vid en större nergång smälla belåningsgränsen och tvingas till försäljning eller att sätta in mer cache..
Så är det fortfarande, men det ska till ganska mycket för det. Man kan ofta låna upp till typ 70-80% av belåningsvärdet, och 10% kredit stiger bara till 20% vid ett portföljfall på 50%. Även vid 20% är räntan förmånlig på ca 2% så fullt hanterligt. Med mer aggressiv belåning är det absolut en risk för margin call.
Bra avsnitt. Uppskattade det klassiska rådet känn dig själv, samt att leva och skapa erfarenheter ![]()
Gällande frågan om man blir lycklig av FIRE; Kan det vara så att många blir lyckligare av resan mot och tanken på FIRE, av något att sträva mot och drömma om?
Att se fram emot en fysisk resa ger en dopaminkick, att se fram emot FIRE kan fungera likadant. Därför viktigt som det pratats om många gånger, att “retire to” något. Att fortsätta sträva och drömma, i det stora eller lilla om man vill, utan en arbetsgivare. Och inte bara ha FIRE som en siffra i ett kalkylblad.
Borde och borde, men man kan ju.
Uträkningen är ju hyfsat rimlig om du sätter det på fasträntekonto och har 25 år du vill täcka. Så fort du investerar det får du däremot bredare utfall, då du antingen har en lite risk att få slut på slantarna eller en stor risk att du får mycket mer.
Att placera så konservativt att du får stabil, men låg avkastning som räcker precis är svårare än man tror.
Jag tror det är en viktig komponent i det som uppfattas som “FIRE-rörelsen”. För många i den kommer nog aldrig dit, men deras liv berikas säkert av målet, kalkylarket, plöjandet av bloggar och videor osv, och då är ju det okej det också. ![]()
Många säger att de vill jobba, är det för att pengarna för total FIRE inte finns?
Håller med. Undra hur många som skulle arbeta om man fick 30 000 kr netto från staten varje månad.
Vi må vara få men nog finns vi!
Jag börjar min fire på måndag. Skulle kalla den fatfire, är 49 år och har ca 85 miljoner.
Blir spännande att se hur jag kommer må. Sa upp mig i hast i våras, dock efter lång betänketid.
Kändes som att jag är skyldig mig själv att testa frihet då jag kan. Annars vore jag korkad.