477. Två år sedan FIRE som 50-åring | Uppföljning med Jesper i communityn

Ja, men 70% på Tjp också för att vara tydlig. Sen använder jag fyraprocentsregeln mest som en grov approximation, jag gör flera varianter av Monte Carlo-simuleringar med utgångspunkt i @axr utmärkta tråd. Jag tittar på en period som potentiellt är längre än 30 år om jag går runt 50. En annan anledning är att jag behöver ett separat scenario fram till 55 när jag bara kan leva på ISK, så jag simulerar det separat och sedan övergripande scenarion för hela tjottabalongen. Då har jag inkomstpensionen som jag räknar fram som tillskott från upp till 3 år före riktålder (räknar av skatt enligt hur det ser ut idag). En annan faktor är att jag bara har en försumbar del av Tjp/löneväxling i traditionell förvaltning, så i stort sett allt av ISK, Tjp och PPM kan simuleras som en klumpsumma med samma fördelning över tillgångsslag.

I motsats till @angaudlinn utgör Tjp+löneväxling lejonparten av mitt investerade kapital och dessutom möjligt att ta ut tidigare än i hans fall så det blir rimligare att göra på detta sätt tycker jag.

Den största risken i min plan som jag ser det är politisk, att man får för sig att fippla med regler och/eller skatter vid tidiga uttag av Tjp.

1 gillning