Nej, jag blandar inte ihop det. Allt handlar om tidshorisont och vad du jämför med. Nu tror jag du valde att jämföra på 5 år? Om du jämför på en annan horisont kan du säkert se att Berkshire har presterat bättre än fonden. Och att äga Berkshire är väl inte förknippat med några avgifter?
Det känns inte som att du har givit något jättebra argument för varför en tråkig fond skulle vara bättre än Berkshire Hathaway. Åtminstone har du inte lyckats övertyga mig.
Jag håller med, men just investmentbolag tycker jag kanske saknar en del av de där elementen. Förutom kanske just poängen om nyckelpersonerna i investmentbolagen, där finns det ju en väsentlig skillnad att dessa har “skin in the game” genom att resutatet påverkar de direkt på ett annat sätt än en fondförvaltare.
Samma om man bara “tar rygg” på någon annan, då missar man ju en del av ens egna analys av bolagen, vilket är en del av det roliga.
Det sagt, jag har Berkshire och andra investmentbolag i min portfölj, tillsammans med enskilda aktier (både en del som är direkt kopierade från en modellportfölj och sådana som jag analyserat själv), samt indexfonder.
Det räcker att jag har övertygat mig själv och om du läser lite mer på den här bloggen kommer du inse mer och mer hur svårt är det att slå billiga tråkiga indexfonder långsiktigt . Sedan om du är nöjd med dina investeringar då är jag också 100% nöjd. Vilken väg än man väljer ändå är det viktigt spara på börsen långsiktigt för att få tillväxt på sparande kronan.
Okej, jag utmanar dig till att redovisa din börshistorik så jämför vi ditt facit med mitt. Jag kommer redovisa samma information som dig, samma tidshorisont och samma typ av bevis som du presenterar. Nu har du precis talat om för mig hur börsen fungerar, låt oss se resultatet och sedan jämföra.
Gör du film, loggar in på Avanza och går igenom varje transaktion för transaktion så kommer jag gör samma sak. Skickar du ett skärmklipp så gör jag samma sak. Med andra ord, du sätter nivån för hur trovärdig jämförelsen ska bli.
Om du har ett bättre resultat än mig på angiven tidshorisont så lovar jag att byta filosofi och satsa på dina indexfonder med 50% av min portfölj under de 5 kommande åren. Ifall jag vinner kommer du behöva byta till min strategi och gör samma sak under de 5 kommande åren.
Jag behöver inte jämföra mig med dig då vi har ingen tävlings presentations på den här bloggen. Jag jämför mig med mig själv och investerar i det jag vill och har ingen behov alls övertyga dig vad är det som är bäst. Om du är ute att tävla då har du valt fel forum. I så fall är börssnack mycket mer givande för din del. Jag är glad och nöjd höra när någon lyckas med högrisk investeringar på börsen. Majoriteten misslyckas med det. Mina investeringar i tråkiga global indexfonder kan inte jämföras med det spelet du spelar på börsen. Jag skrev till dig viktigast är att vi alla är nöjda med det vi håller på med .
Det finns så många sätt att tjäna pengar på börsen och alla gör så som de själva vill och vilken risk man vågar ta i sina investeringar.
Annars RT bloggen är öppen för alla med olika tänkt och man får fritt starta egna trådar då man kan diskuterra både aktivt ich tråkiga passiva investeringar på börsen och allt annat . Därför är det jätte trevligt ha dig här tillsammans med oss alla andra
Alla är välkommna hit då man kan diskuttera om allt möjligt och olika tänk är inte alls fel .
Det är inget fel med det och grattis. .
Själv håller jag mig till global index med automatisk månadssparande utan att in eller ut från börsen. Alltid full investerad senast 12 år .
Om jag hade investerat i aktier hade jag valt Svenska investementbolag och Berkshire alla dagar i veckan . Har haft Spiltan aktiefond investementbolag i många år. Riktigt bra billig fond
För mig är det konstigt hur du byter inställning från konfrontativ till sockersöt. Jag tycker också om att ha full exponering och att inte hoppa in och ut ur olika investeringar som mina skärmklipp ovan visar.
Men jag var faktiskt tvungen att sälja. Behövde bryggfinansiera en stor bankgaranti så kapitalet var låst på ett spärrat konto i ungefär en månad. Nu letar jag vägar in igen.
Inte så svårt. Då köper du Investor ,Industrivärden,Lundbergföretagen, kinnevik,Berkshire och låter det vara i fred nästkommande 10 år. . Svårare än så är det inte. Det är inte lätt göra det bättre själv.
Indexfonder går bort då du gillar inte de
Men när jag tänker efter då du har investerat på börsen i 30 år kan du knappast få någon bra råd här än vad du kan göra det själv eller hur ?
Många på den här bloggen är nybörjare och har knappast 30 år börs erfarenhet .
Här sparar majoriteten efter forskningen oddset bästa sättet tjäna pengar på börsen långsiktigt och forskningen säger breda globala indexfonder efter givet risk man tar
Allt annat är marknadstajmning men statistiken säger att det är fel väg man tar då majoriteten underpresterar tråkiga index. Bara några få % lyckas med det långsiktigt
Tillägg på det här, mycket av argumentet till varför “tråkiga” globala indexfonder är “bättre” än enskilda aktier bygger på evidensbaserade studier och statistik. Det finns möjligheter att nörda ner sig i just denna delen som kanske inte tillgodoges av metoderna för investering i bolag på samma sätt.
I alla fall jag tilltalas av den här aspekten på ett sätt som gör att jag inte tycker att den delen av min portfölj är “tråkig”.
Jag äger både Berkshire, aktier och indexfonder. Jag ser berkshire i mina ögon som en trygg och fin indexfond för värde-aktier. Ganska skönt att ha som motpart till övriga investeringar. Ändå levererar de bästa siffrorna. De har väl ca 20% genomsnittlig avkastning per år sedan 1965, ca dubbelt mot amerika index. En svårslagen häst.
Given the enormous gain in Berkshire Hathaway class A shares (ticker: BRK.A), the stock could drop 99% and still be ahead of the S&P 500 index since 1965.
Esch, vanliga aktier är ju också jäkligt tråkiga. Ska man ha lite spänning så ska man ge sig in i krypto. Man vet aldrig vad som händer . Rugpulls/scams, “stable”-coins och extrem volatilitet. Där snackar vi spänning !
Jag tror ingen här har sagt att indexfonder är en dålig investering eller förnekar dess förmåga att slå det mesta över tid med bra förhållande mellan risk och reward och en minimal arbetsinsats av investeraren. Vissa blir bara väldigt personligt engagerade när man anklagar deras val av placering att vara tråkigare än andra alternativ. En högst subjektiv uppfattning som inte alls är relevant för huruvida investeringen är bra eller dålig.
Sen lyfte jag en frågeställning om varför man ska rekommendera indexfonder över Berkshire Hathaway med en av världens främsta investerare i spetsen. Tycker fortfarande inte att den frågan har blivit besvarad med obestridliga data utan det ända vi kunde konstatera är att vissa indexfonder har presterat ungefär lika bra eller till och med bättre i vissa specifika mätområden men förmodligen inte över en längre tidsperiod, typ 10 till 60 år bakåt i tiden.
Sen gillar jag inte riktigt hur du uttrycker dig när du skriver att indexfonder är “bättre” än enskilda aktier och att det finns studier och statistik som bevisar detta. Jag tror jag förstår vad du försöker säga men jag tycker att du uttrycker det på fel sätt.
Den bästa enskilda aktien har presterat EXTREMT mycket bättre än den bästa indexfonden. Speciellt om jämförelsen handlar om hur bra det har gått historiskt och inte om hur bra det kommer gå i framtiden.
Exempelvis 1985 till igår:
Investor B +6300%
OMXS30 +2600%
Finns såklart aktier och index som har gått ännu bättre än ovan exempel.
Så studierna och statistiken du försöker åberopa säger knappast att indexfonden är bättre men kanske att det är enklare eller mer sannolikt för gemene man att vara framgångsrik över tid i och med begränsad risk som bred exponering innebär i en global tillväxt trend? Fråga er vad som händer med era indexfonder om vi får global recession som varar i 40 år, fungerar indexet då som en tillgång som fortsätter bringa avkastning så som den har gjort historiskt? Kommer det finnas enstaka bolag (tusentals globalt) som kommer prestera bättre än sitt index och generera avkastning till sina aktieägare trots att världens ekonomi krymper? Ja självklart. Säger inte att detta kommer inträffa men katastrofer som WW3, pandemier och annat kan störa världens ganska kraftfullt under ganska många år och då får era breda fonder väldigt svårt att konkurrera och skapa avkastning.
Hårklyverier kan tyckas men jag tycker ändå att jag har en poäng.
När man bygger en portfölj med olika tillgångar skapar man ju sin egen fond eller investmentbolag. Är man skicklig lyckas man kanske undvika några av de sämre underliggande tillgångarna som ingår i de breda indexfonderna som ni investerar i eller tvärtom. Det är väl ungefär så vartenda investmentbolag försöker agera. Och ifall dom kan lyckas med hyfsat god framgång, varför skulle inte jag eller du kunna göra det också?
Fördelen och nackdelen med att bygga sin egna portfölj istället för att bara köpa investmentbolag är ju att man exkluderar substansrabatt/premie ur diskussion. Beroende på om man köper till rabatt eller premie.
Det negativa med att investera i ett index är ju att man får exponering mot samtliga underliggande tillgångar, både de som går bra och mindre bra utan möjlighet att påverka, byta eller förändra.
Finns det någon statistik som visar hur ett index presterat över x år om man tar bort y stycken av de sämsta underliggande tillgångarna som ingår i indexet?
Exempelvis:
OMXS30 har avkastar 2600% sedan 1985 men om man skulle ta bort 10 stycken av de sämsta presterande underliggande tillgångarna under samma tid vad hade avkastningen varit då? D.v.s hur många rötägg måste man lyckas undvika för att skapa en signifikant skillnad i avkastningen?
Ja, det beror ju på om du är ute efter att lära dig något, eller om du bara vill “diskutera”. Ditt inlägg var rätt långt, och det är inte säkert att någon orkar sätta sig och svara punkt för punkt när Jan och andra redan har gjort jobbet. Vill du ha källorna och definitionen av “bättre” (i allmänhet menas “bättre riskjusterad avkastning” när folk skriver det här), så har du fått en bra pekare till var du kan hitta informationen, inkl källor för att kunna titta vidare.
Det finns en hel del intressanta diskussioner om Berkshire Hathaway vs index-fonder på Rational Reminders forum också. Ben är inne och postar en del data som kan vara värt att titta extra på. “Berkshire has trailed the S&P 500 and US total market for 19 years, and the S&P 500, S&P 500 Value, US total market, US total market value, and US small value for 18 years.” t ex.
Rational Reminder är generellt extremt datadrivet och forskningsdrivet, så det är ett bra ställe att hitta länkar till rapporter och tabeller om man är ute efter det.
Rational Reminder är ofta fokade på faktor-baserad investering, och det nämns ju ovan av någon att svenska investmentbolag tenderar till att röra sig som svenska småbolag (faktor).
Jag har landat i att ha 30% av mina investeringar riktat mot faktorerna small cap+value, i USAs marknad. Jämför man den ETF vi har tillgång till i Europa med Hathaway och index USA för den extremt korta tiden jag har haft tillgång till ETF:en ser det ut så här: