Jo, och jag vart ju inte särskilt personlig engagerad över att du tycker att de är tråkiga, grundfrågan jag hade var varför du tyckte just investmentbolag är så mycket roligare (men det har vi ju avhandlat).
Sen presenterade jag min subjektiva uppfattning om varför jag inte tycker att globala indexfonder är tråkiga
Som @axr också nämnde så menade jag “bättre riskjusterad avkastning” när jag skrev “bättre”, här är det oftast underförstått att det är det som avses, men du har en poäng att det bör sägas i klartext.
Nu börjar du ställa frågor som är precis det jag menar med “skojigt” nörderi.
Ja, det finns studier av den typen, t.ex. hänvisar @janbolmeson till sådana studier i https://rikatillsammans.se/enskilda-aktier/
T.ex.
- 96 % av alla enskilda aktier slår inte en lågrisk räntefond
Dvs det stora flertalet av aktier är “rötägg”, med andra ord att plocka bort rötägg är inte det som kommer göra någon skillnad, utan det är snarare att plocka ut fåtalet vinnare som gäller om man ska lyckas.
I ditt exempel där du tar bort 10 företag kommer det inte göra någon enorm skillnad, eftersom det bara är 1 (1,2 för att vara exakt om man skall ta 4% av 30) företag som stått för merparten av uppgången.
Du har däremot ökat risken enormt att ett av de där företagen du plockade bort var just det som var vinnaren.
Problemet är kanske att svaren på frågeställningarna du lägger fram ter sig som självklara för de som redan har “nördat” ner sig i frågorna en längre tid, och att de stötts och blötts ett antal gånger tidigare.
Det beror nog på vad för utbyte du förväntar dig, om det är stående ovationer för börsklipp så har du nog rätt att det kommer du inte finna här.
Du har under en period överpresterat index, grattis, det är inte många som gör det.
Kommer du kunna göra det framöver? Kanske, men det är ytterst få som gör det under en längre period.
Skulle du däremot gå in i en indexfond nu skulle du med 100% överprestera index för all framtid (pga av dina tidigare lyckanden).
Det är mycket det här forumet handlar om, “är det värt risken?”.
Svaret på frågan kan mycket väl vara ja, men man ska vara medveten om oddsen då.
Som jag nämnde tidigare går jag själv emot att vara helt investerad i indexfonder (även om en stor del av min portfölj består av de), av olika anledningar.
En är att även om det bara är ett fåtal procent som slår index, så är ett fåtal procent en j*kla massa människor.
Jag har lyckats hamna inom den sista procenten inom massa andra områden med (både positiva och negativa), så varför inte här?
Statistiskt sett är det dock troligast att jag inte lyckas, så jag är inte villig att satsa hela min portfölj på det.

.