5 aktier i Berkshire Hathaway står för 70% av portföljen

Jo, och jag vart ju inte särskilt personlig engagerad över att du tycker att de är tråkiga, grundfrågan jag hade var varför du tyckte just investmentbolag är så mycket roligare (men det har vi ju avhandlat).
Sen presenterade jag min subjektiva uppfattning om varför jag inte tycker att globala indexfonder är tråkiga

Som @axr också nämnde så menade jag “bättre riskjusterad avkastning” när jag skrev “bättre”, här är det oftast underförstått att det är det som avses, men du har en poäng att det bör sägas i klartext.

Nu börjar du ställa frågor som är precis det jag menar med “skojigt” nörderi.
Ja, det finns studier av den typen, t.ex. hänvisar @janbolmeson till sådana studier i https://rikatillsammans.se/enskilda-aktier/
T.ex.

• 96 % av alla enskilda aktier slår inte en lågrisk räntefond

Dvs det stora flertalet av aktier är “rötägg”, med andra ord att plocka bort rötägg är inte det som kommer göra någon skillnad, utan det är snarare att plocka ut fåtalet vinnare som gäller om man ska lyckas.

I ditt exempel där du tar bort 10 företag kommer det inte göra någon enorm skillnad, eftersom det bara är 1 (1,2 för att vara exakt om man skall ta 4% av 30) företag som stått för merparten av uppgången.
Du har däremot ökat risken enormt att ett av de där företagen du plockade bort var just det som var vinnaren.

Problemet är kanske att svaren på frågeställningarna du lägger fram ter sig som självklara för de som redan har “nördat” ner sig i frågorna en längre tid, och att de stötts och blötts ett antal gånger tidigare.

Det beror nog på vad för utbyte du förväntar dig, om det är stående ovationer för börsklipp så har du nog rätt att det kommer du inte finna här.

Du har under en period överpresterat index, grattis, det är inte många som gör det.
Kommer du kunna göra det framöver? Kanske, men det är ytterst få som gör det under en längre period.
Skulle du däremot gå in i en indexfond nu skulle du med 100% överprestera index för all framtid (pga av dina tidigare lyckanden).

Det är mycket det här forumet handlar om, “är det värt risken?”.
Svaret på frågan kan mycket väl vara ja, men man ska vara medveten om oddsen då.

Som jag nämnde tidigare går jag själv emot att vara helt investerad i indexfonder (även om en stor del av min portfölj består av de), av olika anledningar.
En är att även om det bara är ett fåtal procent som slår index, så är ett fåtal procent en j*kla massa människor.
Jag har lyckats hamna inom den sista procenten inom massa andra områden med (både positiva och negativa), så varför inte här?
Statistiskt sett är det dock troligast att jag inte lyckas, så jag är inte villig att satsa hela min portfölj på det.

Det där är en felaktig siffra.
Från studien:

2 gillningar

Tack för korrigeringen, kanske @janbolmeson skulle vilja fixa det i texten jag kopierade från?

Siffran som @janbolmeson pratar om nämns i studien,
men jag tycker iaf att den siffran är lite vilseledande.

Ett problem jag har med det är att den siffran pratar om dollar och inte procent,
och som aktieägare bryr man ju sig bara om hur många procent en aktie stiger.

Exempel:
General Motors är ett av de bolag som ökat mest mätt i dollar (425 miljarder dollar), men har bara haft en årsavkastning på 5%.

Exxon är enligt studien det bolag som ökat mest i dollar (1 biljon dollar) och har haft en årsavkastning på 12%. 12% är helt ok såklart, men det är inte som att det skulle vara en katastrof för portföljen om man inte inkluderade den aktien.

Bolag A är värt 100 miljarder kr och går upp 1% = 1 miljard kr i ökat börsvärde
Bolag B är värt 100 miljonor kr och går upp 100% = bara 100 miljoner kr i ökat börsvärde

Vilken aktie skulle du helst ha ägt?

3 gillningar

Jag håller verkligen med om detta! Har man tid och intresse av att noga följa någon eller några branscher, trender och hitta företag som man har mycket bra koll på så ger det klart bättre avkastning än index.

Att professionella förvaltare som säger sig ha aktivt förvaltade fonder har många företag i fonden visar väl att de inte vet vad de håller på med.

Själv har jag också påverkats av tjatet om diversifiering, men håller nu på att minska antalet företag jag investerar i så att jag ska kunna hålla åtminstone ganska bra koll på de företag företagen, branscherna och miljön som påverkar just de företagen.

Jag har ju tidigare år lyckats mycket bättre än index med att satsa mycket på ett fåtal företag, men även i år, trots att det är mycket svårare nu, ligger jag “bara” -10% vilket trots allt är mycket bättre än index. Jag har ca 400% avkastning på de senaste 5 åren. De tiderna kommer nog inte tillbaka på ett tag men ska i alla fall se till att slå index har jag tänkt :grinning:

1 gillning

Global indexfond ligger -1,75% i år . :wink::person_tipping_hand: . Då jämför du dig inte med global index ? :wink:

1 gillning

Ha ha :grinning:. Fast inte är väl den (LF) globalt indexnära. De har 7% i Apple och 4% i Microsoft, och de 10 största innehaven är amerikanska företag. Men bra investering för den som inte har tid och lust att hålla koll på företagen själv. Ändå imponerande att den bara är -1,75% eftersom deras största innehav är mycket mer minus i år.

1 gillning

Den är ner så mycket (lite) när man tittar på den i SEK.
MSCI ACWI har också bara gått ner runt 3.5% i EUR, men runt 13% i USD.

Nu bor du förmodligen i Sverige, så det är utvecklingen i SEK du ska titta på.

2 gillningar

Det blir bra :+1::joy: .

Just det! Man borde egentligen tänka på att avveckla svenska innehav när det börjar bli skakigt eftersom kronan alltid tappar värde då.
Jag har ju minst hälften av innehaven i USD så delvis därför jag klarat mig hyfsat.

Nån som har koll på vart man enkelt kan hitta Berkshires förvaltningskostnad samt substabsrabatt/premie? (Orkar inte leta i årsredovisningen och beräkna det själv). :bed:

Enkelt vet jag inte, men man kan kolla årsrapporten för att se bolagets utgifter.

Warren och Charlie får knappt någon ersättning alls. De lever på att de har stora investeringar i BH.
När dessa herrar ersätts av antagligen tre personer då lär vi se en annan utgift då de nya lär få mer marknadsmässiga ersättningar.

1 gillning

Hittade en bra sida med grafer över historiska utgifter:

Dom har redan 300000+ anställda i bolaget som ska ha lön?:confused:

Nää,
själva huvudbolaget har drygt 30 anställda.
Resten är anställda i bolagen de äger för att producera etc. etc.

1 gillning
  • Berkshire Hathaway annual operating expenses for 2022 were $325.192B, a 108.97% increase from 2021.

Låter mycket för 30 anställda :thinking:

Jag har själv enbart 3 aktier i min portfölj med aktier jag väljer ut.

MEN jag har ändå majoriteten av pengarna i indexfonder ochbdet är för att jag ej vill ra risken med att ha allt för mycket kapital i några få bolag.
Finns ju allt ifrån bolagsrisk till marknadsrisk att ta hänsyn till…
Sen ser man deras innehav så är det ju inga direkt högriskaktier de äger så är ju ej som att gå in i ett small cap bolag på svenska börsen :slight_smile:

Men det är klart vill man slå index så gör man nog bäst i att koncentrera sin portfölj så som charles munger och warren buffet gjort under sina karriärer.
Jag försöker själv klå index med mina egna aktier drt är ju helt klart en rolig lek för mig men inget jag hade vågat betta alla mina besparingar på :slight_smile:

Jag tror ingen lyft den uppenbara skillnaden mellan oss och Buffet/Investor är att de senare är företagsledare, inte stockpickers. När de blir stora nog kan de även styra/förutspå politiken.

Utöver selection bias.