Jag har inget att bidra till dittt anförande, men ville bara säga lycka till!
Hoppas att samtalet blir givande och att vi får höra en sammanfattning av vad ni pratade om.
Jag har inget att bidra till dittt anförande, men ville bara säga lycka till!
Hoppas att samtalet blir givande och att vi får höra en sammanfattning av vad ni pratade om.
Ska du träffa Roberta Metsola får du väl börja med att säga nåt trevligt på Maltesiska.
Fokusera på en (1) för dig riktigt viktig fråga som du tror att dessa politiker kan/vill ändra på, förklara problemet med några tydliga exempel, ge ett konkret förslag på hur det kan lösas samt antyd försiktigt hur de då kommer kunna vinna politiska poänger. Win-Win!
Dvs, gör det lätt för dem att göra rätt.
Håller med övriga i tråden om att du bör fokusera på en (eller absolut max tre saker men helst bara en) som du vill få sagd.
Kör hårt ![]()
Vi är ett sekulärt samhälle i en marknadsekonomi och välfärdsstat. Och ändå får våra ungdomar mer utbildning i religionskunskap än i ekonomi.
Om det nu är sant. Haha! Jag har inte läroplanen. Men grabben är 14 och det har stämmt hittills.
Tack för inspel. Här är min nästan slutgiltiga version.
My name is Jan Bolmeson, and I am the founder of Sweden’s largest community and podcast on personal finance — RikaTillsammans, or “Rich Together” in English.
Since 2008, my wife Caroline and I have worked to improve financial literacy in Sweden by sharing our own experiences of investing and living a rich life.
Our mission has been simple: to help people make better decisions by listening more to academic research than to the financial industry.
Because this is what still fascinates me: finance is perhaps the only industry where it is widely accepted to ignore decades of academic evidence — often for profit.
Many financial actors benefit from the fact that people spend more time brushing their teeth than thinking about their finances.
Sweden has much to be proud of. One example is our pension system and the default target-date fund AP7 Såfa — low-cost, passive, globally diversified, and closely aligned with what research actually recommends.
Over the last two decades I’ve read tens of thousands of questions and comments from people. But they almost all boil down to three simple ones:
- “Who can I trust?”
- “What should I do now?”
- “Did I get this right?”
Imagine asking those questions about your health — and having no one to turn to.
Because that’s where we are today, when it comes to personal finance.
Due in large part to current EU regulation, independent voices are restricted. As a content creator, I am not even allowed to link to my own educational material. People do not trust the banks — often for good reasons. And unless you have significant wealth, independent advisors cannot serve you.
So ordinary people are left alone with some of the most important decisions of their lives.
My request to you as lawmakers is this: Please make it easier for people to access sound, independent financial guidance — and ensure that regulation is aligned with academic evidence, not just industry interests.
In a well-functioning system, my work should not even be needed.
Thank you.
Välmnenat men tyvärr för vagt i den versionen, Jan. Förslag: korta ner, och peka på - vilka regler mer exakt är det som lägger käppar i hjulen? Varför skulle informationssamhället bli bättre om den regeln inte fanns (och du fick länka, det är lite otydligt varför du inte får länka till ditt material).
Och när jag läser detta min call to action otydlig - vad ska jag göra för att ändra det? Gör om all ekonomisk lagstiftning så att den följer forskning?
Ursäkta rättframheten!
Klart. Sympatiskt som vanligt. Snyggt bearbetat. Kommer säkert funka, så!
En tanke är att inleda med det här och upprepa för att hamra in det viktiga. “People need independent financial guidance. “
Utan den kontexten inledningsvis skulle jag lätt tolkat budskapet som först mindre reglering (för att “voices are restricted"…”) och sedan mer reglering (för att “people are left alone…”). Lätt att de får med sig fel budskap på det viset.
Borde väl nästan gå att dra sitt budskap kort innan man ens presenterar sig själv? Vem man är (etos) är ändå till stor del outtalat; hur man klär sig, för sig, talar (lugnt, långsamt eller högt stressat tonläge).
“(Jan går fram till podiet. Kräver tystnad genom att invänta salens lugn och börjar med dov stämma:)
Independent. Financial. Guidance. People need independent financial guidance. Please. Make it easier for people to access: INDEPENDENT FINANCIAL GUIDANCE!
My name is…”
Försök upprepa det viktiga extra gånger genom talet - med få ord. Långsamt.
Jag såg nu att “academic evidence, not industry interests” är en himla snygg formulering som tål att upprepas.
Och varför AP7-såfa är bra, men ändå inte rekommenderas av banksektorn.
Den skulle jag förklara mer annars kan du låta som en anarkist/foliehatt i deras ögon.
Ovan gäller nog RT gruppen men i det stora hela i samhället skulle snarare säga
People often trust the banks - the so called rådgivare - but often get ill adviced recommendations that benefit the bank more than the customer - through unnecessarily high fees and poor performing products
De litar på bankerna och bankerna tackar för förtroendet genom att lura dem.
När någon oerfaren med pengar möter någon med erfarenhet… eller vad är det ni brukar säga. ![]()
Absolut, men tänker att jag inte hinner i anförandet. Kanske i samtalet efteråt. Min tanke:
Det där är bra siffror. Tydliga mätbara invändningar mot tingens varande. Väv gärna in det!
Nu är jag inte insatt. Men att tänka på innan man föreslår sänkta restriktioner för oberoende som RT.
Varför finns restriktionerna och vilka andra kvacksalvare släpper det loss?
Folk har högt förtroende för banker. Och över lag är det bra. Vi vill inte ha folk rädda för att ha pengar där och i panik ge dem till random andra aktörer.
Alla frågor till RT, rädsla för börsen, missförståndet om bankens rådgivare grundar sig i saknad egen kunskap.
Kanske nåt sånt här?
—
Jan här.
Ekonomi är i praktiken kärnan i människors handlingsutrymme. Den avgör vilka val vi kan göra, vilken trygghet vi känner och hur stora klyftorna i samhället blir.
När människor får verktyg att förstå och kontrollera sin egen ekonomi förändras inte bara deras situation, utan också deras framtidstro. Kontroll skapar lugn, och lugn skapar bättre beslut.
Därför borde ekonomisk förståelse ses som en grundläggande färdighet i Sverige – i nivå med att lära sig språket. Utan den blir människor beroende, sårbara och begränsade, oavsett hur hårt de försöker.
När fler individer och familjer upplever verklig kontroll över sin ekonomi ökar både trygghet och handlingskraft. Det bygger i sin tur ett mer motståndskraftigt samhälle – ekonomiskt, socialt och psykologiskt.
På sikt påverkar det också Sveriges utveckling i stort. Ett land där fler står stabilt i sin privatekonomi har bättre förutsättningar att möta framtida utmaningar, både nationellt och globalt.
Minskande klyftor, lägre incitament till att begå brott, och högre chans att leva en hälsosam livsstil.
Möjliggör för människor att bli rika tillsammans. Både ekonomiskt och själsligt.
Den börjar väldigt bra. Men saknar punch line och exakt vad du vill åstadkomma.
Kanske något om att man med isk och sänkt skatt där försöker göra investerande till en folkspot.
Att man tycks lyckas med ser du konsekvenserna av varje dag. För folk köper allt möjligt på eget bevåg och spelar bort sina pengar, eller på dåliga rådgivares inrådan och ger sina pengar till dåliga aktörer och frågar sen på forumet om det var bra.
Så för att det ska ge önskad effekt bör folket då redan i grundskolan få en utbildning i vad man har sitt isk till. Vad det finns för saker att köpa där och hur börsen fungerar.
Ärade stadsminister; Eu-representanter.
Jag kommer till er idag med ett stort problem som många länge har försökt fundera fram en lösning på:
Vad svarar man om någon frågar vad man jobbar med, när man påbörjat FIRE?
EU är bra på att standardisera; allt från raka gurkor till hjälpsamma cookie-rutor, så detta borde verkligen kunna lösas på ett minst lika omtyckt sätt.
När EUs välgrundade standardiseringsarbete i denna fråga är fullgjort om 20-30 år, och min frisör då frågar vad jag jobbar med, hoppas jag kunna slippa våndas och enkelt svara med en EU-godkänd term som alla vet vad den betyder.
Tack.
Den uppenbara metaforen är väl medicin. Skulle vi acceptera att läkare får kickback från läkemedelsföretagen när de skriver recept på en viss medicin? Varför accepterar vi detta när det gäller finansiell hälsa, men inte fysisk?
Och just så är det väl faktiskt med läkare i USA (dock olagligt/gråzon)? Det är helt sjukt.