Tar med mig detta till diskussionen. Vågar inte ändra nu när jag tränat in den. ![]()
Det får ju läkare i USA, får de inte det i Sverige? (Naturligtvis inte så direkt, mer i stil med “du (läkaren) är ju väl bekant med våra produkter, vill du komma på en all-expenses-paid resa till Maldiverna och lära dig om vårt nya läkemedel?”)
Situationen i USA är ju helt jävla absurd och borde absolut inte efterapas.
Nej, det får man inte i Sverige.
Varför får vi inte ränteavdrag för värdepapperskredit på KF?!
Bara en liten påminnelse/mindset Oavsett om man är statsminister eller EU-talman är man i första hand människa och det inte alls säkert att man är insatt/inläst/kunnig inom DITT område. Lätt att man blir lite “starstruck” och tänker de kan massor eller till och med mer än dig.
Vad vill DU att de ska komma ihåg? Vad är DIN poäng? Jobba med bra med METAFORER och talande BILDER som får fram poängen kristallklart och SNABBT utan invecklade förklaringar/argumentation
2-5 minuter innebär att du måste välja ut och fokusera på 1-3 saker. (Blir lätt att man vill berätta om det, och det, och det, och annat som också är viktigt osv.)
Hade jag själv valt EN punkt och haft en slags folkbildningstanke bakom så hade det varit att införa ett ämne i skolan som skulle heta “Livskunskap”.
Där man förbereder skoleleverna på hur saker och ting görs/fungerar i samhället kopplat mycket till ekonomi. Typ räntor, lån, abonnemang, avbetalningsköp, bostadskostnader, bostadsköp, olika utbildnings/karriärval, tankar omkring sparande ränta på ränta, laga matlåda, jämföra priser, budget, bilkostnader, rångivare i finansbranschen, vad forskningen säger, psykologiska trick som används för att få oss köpa/konsumera/teckna abonnemang mm mm
Sen gäller det att “fånga upp de” t ex genom att fråga “-Ulf, vilket råd/tips/utbildning hade du velat få då du var 15 år som hade gjort skillnad för dig idag?”
Tänk vad de ofta får höra “malande politikerargumentation” som de knappt ens lyssnar på eftersom de förbereder vad de själv ska säga därnäst. Så försök “fånga de som människa” för att nå in bakom deras fasad. Kan vara genom att vara personlig, få de att tänka till, ställ en oväntad fråga, berätta något oväntat/udda osv. Många gånger handlar det inte så mycket om VAD man säger utan snarare om HUR man får fram det man vill få fram.
Ja dessa borde man absolut varna för. Haha!
Nu är väl den kunskapen det som i skolan kallas Hemkunskap. Men där lades iallafall förr mer tid på att laga mat och baka än på ekonomi, även om hushållsbudget iallafall fanns med i boken. Och investerande existerade inte på min tid.
Så att döpa om det till livskunskap och öka vikten på ekonomi är ju en tanke. Och att ha lärare som är pålästa i ämnet. Har en känsla av att lärare inte är bättre än andra på detta dagsläget.
Tack för alla bidrag i tråden!
Sitter lite trött på vägen hem nu. Den korta rapporten är att det gick bra. Anförandet blev (naturligtvis inte som planerat) eftersom ingen annan hade förberett anförande.
Men bollningen med er och träningen gav ändå resultat.
Fick med att:
- Finans är en av få branscher där det är okej att bortse från forskningen.
- Att det stora problemet i finans är incitamentsproblem - drog exemplet med att en bank tjänar 3% på en krona på nollräntekonto, 1.4% på en aktivt förvaltad fond och 0.2% på en indexfond. Fick till och med citera Munger: “Show me the incentivs, and I’ll show you the outcome.”
- Fick med att de tre vanligaste frågorna är “Vem kan jag lita på?”, “Vem kan hjälpa mig?” och “Har jag gjort rätt?” och att det idag för en vanlig person inte finns någonstans att vända sig.
- Fick med att regleringen skapar “unintended consequences” som t.ex. att man inte kan få oberoende rådgivning.
- Fick med att pensionssystemet är en “crown jewel” med AP7 såfa som billig, bred, global och passiv indexfond.
Fick ett eget ord med Roberta Meloni efteråt och hon sa:
“Thank you for your frankness, I think I needed to hear that”.
Så vill bara säga ett stort tack, uppskattar att jag får bolla med er och att jag får vara rösten för så många sparare.
Gnäll lite på hemkunskapen? Tycker lite basic globalfond kunskap behöver läras ut.
betala räkningar, göra budget,… saknas mycket i grundskolan
@axr vill också be djupast om ursäkt. Lovar att nästa gång försöka få till en standardisering av termen för dig och andra som gjort FIRE. ![]()
Var flera andra som tog upp det. ![]()
Skulle fråga varför Sverige tillhör de som betalar mest i eu avgift, när vi har dessa problem med pension, arbetslösa, sjuka och vårdbrist
alltså, jag var inbjuden för att prata privatekonomi och sparande.
Kan tänka mig alla andras min av att bara ta upp detta och @axr:s fråga. Typ alla hade varit som: “wtf?!”… iof kanske roligt det med på ett annat sätt…
Kanske Sverige har minst problem? Är inte roligt söderöver nära gränsen till ”icke-EU”.
, så jag tror det är menat att jämna ut?
Det skulle ju ta bort ett halvdussin populära trådar i forumet, så vore kanske inte klickoptimalt ![]()
Säger man „tjena“ till Statsministern?
Typ som att säga du till Kungen ![]()
Katastrof! En maltes borde ha koll på lämpliga termer när halva landet består av välbeställda navelluddspillare.
![]()
Ser ut som att du fick med dig flera viktiga frågor för privatpersoner (som privatpersoner har koll samt inte har koll på att de behöver).
Kul att du fick vara med i detta sammanhanget, tycker dock att du (och skattebetalarnas förening) borde få komma till tals oftare och i fler sammanhang. Ska vi införa en egen propagandaminister? ![]()
Tror att nedan blev lite galet, men kul ![]()
Det där förtjänar väl iofs en egen tråd. Men nej det är inte helt absurt. Det är en struntfråga. Och det är inte vilda västern med sådant i USA heller.
Det är väl mer absurt att svenska läkare inte får ta del av den senaste läkemedelsutvecklingen från läkemedelsbolagsrepresentanter och i gengäld få en penna eller en ostfralla. Allt medan politiker får smörja kråset på Operakällaren och åka på lyxresor världen över betalda av lobbyister.
Men detta är väl lite OT minst sagt så vi får väl lämna det där.
Fokus på:
Bra utbildning i privatekonomi i skolan
Svagheten i vårt fina pensionssystem är att inkomstpensionen blir för låg för personer med låg inkomst trots ett långt arbetsliv. Respektavståndet mot de som får myclet bidrag är för litet.