axr
14 November 2025 20:00
30
Lån är skrämmande för man lovar något till någon annan om en framtid som man inte kan kontrollera. Det enda man vet säkert är att man har lånet. Obehagligt att minska sin valfrihet så.
Jag skrev så här om det i en tidigare tråd:
Jag gillar uttrycket ”Ta dina beslut så sent som möjligt (men inte senare)”. Det som är så skrämmande med lån är att man tar ett beslut nu, och man känner att man måste stå för det beslutet länge (ibland 30-50 år).
Vad händer om jag ändrar mig? Vad händer om något i världen ändras som påverkar mig? Tänk om jag inte riktigt förstått situationen och tagit fel beslut? Tänk om jag senare bestämmer mig att jag vill något annat med mitt liv?
Dvs man byter en frihet att ta vilka beslut man vill när man känner för det, mot att redan ha tagit sina beslut och vara tvungen att leva med det. Inte så konstigt att folk tycker det är svårt/jobbigt med lån och tänker att de bör undvika det.
De saker som man bör fokusera på tycker jag är:
Hur påverkar lånet min cashflow? Kommer jag 100% klara av att betala räntor och löpande avgifter varje månad/ALLTID?
Hur tar jag mig ur lånet och återställer min situation till som den var innan? Går det? Kan jag jobba mot att så fort som möjligt nå en situation där jag kan bli fri från lånet om jag vill det?
Första punkten handlar om att livet ska funka om man tog rätt beslut i att ta lånet. Andra punkten handlar om att livet ska funka om man tog fel beslut att ta lånet. Båda punkterna är viktiga om man överväger att ta ett lån, men första punkten är absolut livsnödvändig.
De här punkterna driver saker som att bara låna till saker som behåller tillräckligt mycket av sitt värde eller går upp i värde och som går att sälja för att få tillbaka pengarna. De driver också att optimera sin ränta, samla sina lån i det lån som har lägst ränta (undvik kreditkortslån och blancolån, föredra bolån/csn-lån).
En viktig trygghet är också att ta lån som man inte kan bli av med så länge man sköter inbetalningarna (t ex bolån) och undvika lån där långivaren kan säga upp lånet närhelst de vill (t ex investeringskredit där man kan få margin call). Att få sitt lån uppsagt när man inte är beredd på det kan fullständigt rubba ens planer.
6 gillningar