500 kronor kvar till mat under två veckor?

Gör ärtsoppa, om Du har en stor kastrull så kan Du koka kanske upp till 5liter åt gången.

Det är billigt;
4 dl torkade gula ärter

Ej ikryssad

1½ liter vatten

Ej ikryssad

1 tsk salt

Ej ikryssad

2 gula lökar

Ej ikryssad

1 tsk torkad mejram

Ej ikryssad

1 tsk torkad timjan

Ej ikryssad

2 grönsaksbuljongtärningar

Ej ikryssad

400 g rimmat fläsk (men jag har gjort med korv istället, går säkerligen lika bra med bacon)

8 gillningar

frukost: fiberhavregrynsgröt med en msk jordnötssmör i

lunch: linssoppa, röd eller grön

Kvällsmat: spaghetti köttfärssås, med mycket svarta bönor i

500:- inga problem

4 gillningar

Kul utmaning! Dock lite för svårsmält för många😉

8 gillningar

Tänkte just skriva ärtsoppa :slight_smile: Synd bara att punschen kanske får vänta till en annan månad.

För att spinna vidare på sopp-spåret så kan du även göra bambafavoriten minestrone för att ta vara på en del av köttfärsen.

Gör köttfärssås på resten och gör några olika varianter med den, kanske lasagne, kanske uppkryddad med bönor och majs typ chili con carne.

Ugnspannkaka med baconet.

2 gillningar

Många bra tips här i tråden ju.

Men svårt med toapapper och öl.

Du skulle kunna skippa köpa toapapper.
Indierna klarar ju sig utan och det finns säkert youtubevideos på hur, så med lite god vilja kan du säkert lära dig!

Angående ölen så tänkte jag först att du kunde köpa billig och sen panta en massa men du går nog minus på totalen tyvärr.

Men jag har ett gammalt halvautomatiskt bryggvärk som står och samlar damm, du skulle kunna köpa det och brygga eget!

1 gillning

Jisses. Så många förslag på maträtter.

Du borde givetvis arbeta ihop 1500kr till genom diverse dagsverke åt privatpersoner eller sälja något du inte behöver.

Frågan var fel, lösningen uppenbar :fire:

6 gillningar

Kan du sälja något? Det är inte ovanligt med bara en vecka från publicerad annons till pengar på kontot på Tradera.

2 gillningar

Om du får reklamblad eller någon lokal gratistidning med posten så har du ju gratis nöd-toapapper, men du får absolut inte spola ner det.

Jag skulle över lag satsa på mat som mättar länge, snarare än enbart de med högt kcal-innehåll. Du kan ju dricka lite matolja så är du snabbt uppe i ditt näringsintag för dagen, men det hjälper inte om du blir hungrig på en gång.

Röda linser är billigt, smakar nästan inget och perfekt att dryga ut t.ex. köttfärs. Köp okokta så blir det än billigare. Dessutom är det otroligt nyttigt med mycket fiber och protein. Torkade bönor är också billigt, framför allt om du hittar relativt stora paket, men kräver mer anstränging för att laga (blöttlägs helst över natten, koka i 30-50 minuter beroende på sort).

Jag skulle också kolla på rotfrukter. Morötter kan man lätt finriva och blanda i en mängd olika rätter. Stek tillsammans med löken för en fin sötma som passar bra i t.ex. tomatsåser.

Fiberhavregryn som folk har skrivit är självklar frukost och kanske även middag. Jag skulle även köpa en påse linfrön, mala och blanda i gröten. Det är ungefär samma kostnad per kcal som havregryn, men innehåller massa nyttigheter. Ät dock max en matsked om dagen för säkerhets skull. Det är en del cyanid i :smile: . Man kan dock äta flera deciliter extremt finmalet linfrömjöl innan man närmar sig toxiska nivåer, så jag skulle inte oroa mig i onödan.

2 gillningar

Havregrynsgröt. This is the way.

3 gillningar

Fixa hem Togoodtogo appen med. Sjukt mycket mat för liten peng om man tar från matbutiker.

2 gillningar

Låter radikalt. Inte tiden i sig, utan mer kosten. Skadar man inte tarmarna på glaset? :wink:

22 gillningar

det verkar inte ens svårt med detta att utgå ifrån, eller vad missar jag?

7 gillningar
  • Skippa olivolja, smör, öl och eventuellt toapapper.
  • Handla billig rapsolja, margarin.
  • Införskaffa toapapper på någon offentlig toa :slight_smile:

Komplettera nötfärsen, baconet och korven du redan har med baljväxter, rotfrukter, gullök, pasta, ris och krossade tomater. Eventuellt lite havregryn som andra nämnt.
Handla bara det billigaste på lågprisaffärer typ Lidl.

Inga problem att överleva gott på 500 kr bara man skippar extravaganserna.

4 gillningar

Haha jaa det är sant. Skyller på autocorrect på mobilen :face_with_peeking_eye:

4 gillningar

Backa ett steg och tänk igenom varför du hamnade här. Att lösa det här för två veckor är kanske inte lösningen i längden. Låter det rimligt att du får slut på dasspapper men vill prioritera öl?

12 gillningar

Utöver allt bra som redan sagts …
Köp inte, utan baka ditt eget bröd. Mycket bröd för liten peng.

1 gillning

Gör en traditionell indisk dal. Skippa kokosmjölk och sånt skit, gör en enkel version där du kokar 6 dl torkade röda linser i en kastrull med ca 1.5l vatten tillsammans med salt och ca 1/2 tsk gurkmeja tills de är sönderkokta.

Bredvid fräser du vitlök, ingefära och lök i den billigaste skräprapsoljan du hittar, tillsätter garam masala och om du har några mer indiska kryddor hemma. När detta är mjukt och linserna är färdigkokta har du i fräset i kastrullen med linserna. Späd med vatten till önskad konstistent, den ska vara hyfsat lös. Ät med ris.

Detta blir ca 8 portioner och räcker alltså för en person till lunch och middag i 4 dagar. Med linser, ris, olja och grönsaker borde det inte kosta mer än 100kr, alltså blir det 25kr per dag. Gör detta två gånger och ät i sammanlagt 8 dagar (250kr) så ska du nog klara dig resterande 7 dagar på färsen, baconet och korven om du köper lie pasta och gör köttfärsås, carbonara och korvpasta.

5 gillningar

Jobbigt läge.
Jag hade inte pallat hushålla och ransonera maten ner på kronan utan lånat lite stålar av nån bekant. men nu vet jag ju inte din bakgrund… utifrån mina förutsättningar så hade jag inte sett något konstigt med det.
Om det däremot är ett återkommande problem så behöver du se över din ekonomi

Öl hade jag skippat helt även om de e gött :slight_smile:

Även om “nöden inte har nån lag” så bör väl inte stöld uppmuntras :thinking:. Hellre nyttja offentliga toaletter för tänkta behov, eller varför inte sköta magen på jobbet, på arbetstid och därmed även få betalt för besväret! Nu tänker jag en normal tidsåtgång så att inte alla arbetsgivare går i taket! :blush:

7 gillningar