Bacon ger mycket smak i tomatgrytor och går att snåla med om du istället drygar ut proteinet med torkade böner/linser Detsamma gäller för köttfärssåsen. Du kan även göra en variant av lasagne genom att varva med billig med billig vitkål. Riv färsk vitkål och gör pizzasallad, håller flera dgr i kylen. Ugnsrostad potatis, lök och morot och rödbetor är gott, gärna med lite timjan om det finns i skåpet. riven potatis i raggmunk är en höjdare. Råstekt potatis som rösti likaså
Det går ganska snabbt att vänja sig av frukosten. Det mesta vi kallar frukost är ju mest snabba processerade kolhydrater ändå. Flingor, bröd, juice etc.
För att inte tala om dyrt som satan. Vill man ha lite nyttigare bröd kostar en limpa 30-40kr på Lidl. Paket skinkar 140kr/kg, ost minst 100kr/kg, paket smör/margarin ca 40kr.
Frukosten är vårt dyraste mål om dagen lätt. Men ungarna vill ju gärna ha runda vetekakor fulla med sirap så de kan ta två bett och sen slänga den på golvet. ![]()
Blodpudding 9kr 500gram(två måltider). 1kg havregryn ca 18kr(5 måltider) gröt/stektgröt med socker och kanel. Pasta ris och 100g köttbullar 20 måltider. Grädde+krossade tomater plus kryddor efter behag (korvgryta) ca 40kr.
Två varma om dagen ca 30 måltider.
Havregryn är grymt och billigt, glöm inte salt.
Det här är väl en gråzon som jag ser det.
Om man är snuvig och tar med sig papper från en offentlig toa för att kuna snyta sig senare så får man väl anse att det är exakt lika mycket stöld om man ser det utifrån en paragrafryttares ögon…
Därmed sagt så har jag inga problem med att tipsa någon som har väldigt lite pengar kvar att ta med sig några meter toapapper från en toa betald med skattemedel.
Medhåll om gråzonen, när jag svarade tänkte jag på “en hel toarulle” - inte på några meter!! I rest my case ![]()
![]()
![]()
För två veckor skulle jag köpa 7 paket ärtor på willys för 140 kronor.
Kryddor och smaksättningar för 150 kr.
Resterande 210 kr skulle jag lägga på morötter, andra (frysta) grönsaker, rapsolja och yoghurt.
Ärtsoppa går att göra om till olika grytor med olika kryddningar och olika grönsaker i.
- Ärtsoppa med tailänsk grön curry-paste gifter sig väldigt fint.
- Jag gillar att ha i morötter och tomatpure och kryddar med dill så jag får den klassiska smaken av kräftströmming.
- Att koka med 0,5 dl fulkornsris i ärtsoppan ger en helt annan och fyllig smak.
- Ärtsoppa med vitlök och mald koriander-blad är gott.
- Ärtsoppa med några spenat-puckar, tomatpure och lite curry krydda smakar indiskt.
- Ärtsoppa med morötter och en tesked rökarom smakar nästan korv!
Du hade lånat av bekanta för att du själv inte kan hålla ordning på din ekonomi? Att ha bekanta som buffert för att man inte kan hålla i pengar tycker jag inte är något vidare förhoppningssätt till sina bekanta. Hade jag blivit tillfrågad hade det blivit ett blankt nej och sen hade nog den där bekanta sjunkit en bra bit i mina ögon. Klarar man inte hantera sin ekonomi tycker jag man själv ska ta konsekvenserna.
Vi vet ju inget övrigt om hans/hennes ekonomi eller vad som är bakgrunden till detta.
Kan ha varit en oförutsedd utgift i en i övrigt ordnad ekonomi som är anledningen… som du förstår om du läser allt jag skriver.
Om någon bekant till mig satt i knipa för att ha råd till mat en månad skulle jag självklart hjälpa till. Vad är man för vän om man säger blankt nej? Inte en särskilt god en skulle jag vilja påstå men det är ju upp till var och en hur man agerar…
Du har ju gott om mat. 2500 g protein / 15 = 160 g. Lägg till ägg, potatis, smör, morötter, vitkål, havre och några frukter.
Skippa ölen för en gångs skull och du får pengar över till Avanza Zero ![]()
No pain, no gain.
Ärtsoppa med fläsk är nice. Färdiga går på ca 10 kr för 500 gram. Mättande och bra. Annars havregrynsgröt och ägg.
Vad är man för vän om man använder sina vänner som försäkring/buffert? Ingen bra vän. Nej, det skulle krävas väldigt speciella omständigheter om jag agera sugar daddy åt en bekant.
Alla kan hamna i knipa.
(Vill du ligga med dina bekanta?
)
Jag bjuder gärna mina vänner på mat, speciellt om de hamnat i knipa. Sen behöver de styra upp sin buffert, kan ge råd kring det med.
Men tandläkarräkningar kan bli dyrt, bilar kan gå sönder, kompisar hamna i knipa, osv, osv.
Har man långsiktiga ekonomiska problem finns ekonomiskt bistånd, kyrkan och andra välgörenhetsorganissationer. Även kommunerna har gratis rådgivning kring överbelåning och dylikt.
Tror du missuppfattar, jag kan förtydliga: Pratar inte om en person som systematiskt månad efter månad behöver låna en röding för att köpa cigg och dra några spins i banditen nere på kinarestaurangen.
Jag syftar på någon som akut behöver hjälp med att ha råd till mat en månad.
Peace
Billigt ris, ägg och sweat chilli dressing. Blir komplett middag med stekt äggröra och ris med Chilisås.
Handla bruna bönor eller ärtsoppa på rulle. Runt 13 kr middagen.
Göt köttfärssås och dryga ut det med pasta. Runt 150gram färs per middag.
Ät bara mackor till middag någron gång då och då. Typ ägg macka
Eller ugnsomellet på 2 ägg, 3 dl mjölk. En matsked mjöl som vispas. Salt och peppar efter smak. Häll i en ugnsform med tex stekt lök, paprika och skivad korv. 40 minuter i botten på ugnen i 165 grader.
Komplett och billiga middag.
2 kilo köttfärssås kan räcka till 12 middagar om du inte bry dig om protein intaget.
Ris och ägg räcker lätt till 10 middagar.
Så detta borde inte vara några problem.
Då har man löst käket för 4 dagar typ. Bara 10 kvar då
Om du trycker i dig runt 7kg köttfärsås på 4 dagar torde toalettpappersproblematiken vara ett problem i samma storleksordning som maten.
Vad betyder detta, rent konkret?
Kvällar på krogen? Shoppingmissbruk? Skrek på chefen och sade upp dig?
Kan du vända trenden på något av de dåliga besluten, lämna tillbaka något du köpt, söka hjälp för något du gör för mycket?
Päronens katt fick kväljningar och vägrade äta lågprismärkestonfisk. Kommer jag aldrig att glömma.
Jag är lik katten, billig tonfisk är värre än fasta. ![]()