Jag har har inte gjort några taktiska val ekonomiskt denna månad så har enbart 500kr cirka att handla mat för och det ska räcka i 15 dagar förutom det jag har i frysen mer än 2kg nötfärs samt bacon och något paket korv.
Har ni några råd hur jag bör lägga upp detta 15 dagar är ändå en tid vet inte hur länge maten jag har i kylen kommer räcka? Har en del kryddor hemma men saknar smör samt olivolja så kommer bli ett dyrt bara det. Topappaper saknas. Vill gärna ha några öl med från bolaget.
Har ni råd hur jag ska hantera situationen för mer än två veckor enbart 500 kr alltså.
Gröt, äpple och ägg till frukost.
Koka köttfärssås med mycket krossade tomater, lök och riven morot i, gott till pasta, lasagne, varma mackor.
Handla på måndagar och kika efter billigt bröd med kort datum. Gott att rosta.
Gör grönsakssoppor, 5dl grönsaksbuljong, koka en stund med 150 gram grönsaker, mixa och piffa eventuellt med grädde.
Gör egna kroppkakor av potatis och del av färsen.
Finns en del bra websidor och bloggar som fokuserar på mat för liten peng.
Sen, bjud in dig själv till vänner och familj ett par kvällar. Sen bjuder du tillbaka när läget är bättre.
Skippa ölen och drick vatten istället. Granska reklambladen efter billiga varor, köp en billigare rapsolja om det behövs för att steka i, och handla varor med kort utgångsdatum som ofta är nedsatta i pris.
Kan krävas att man handlar var och varannan dag för att få ihop det.
Försök få i dig “gratis” mat när du kan, t.ex om det bjuds på något på jobbet eller hos vänner/familj.
Tillägg: och planera redan nu hur du ska göra nästa månad för att inte hamna i samma sits igen
Ölen kan du glömma. Men med tanke på du har köttfärs kan du göra massa spagetti köttfärssås. Ägg är också bra till frukost, köp billigt storpack. Nudlar är också en klassiker om det krisar.
2kg nötfärs kan du ju göra kolossala mängder köttfärs på med ett gäng burkar tomatkross, morötter, lök och budgetpasta till det. Sen har du 3-400 spänn kvar till öl beroende på hur billigt du handlar.
Här skulle jag äta havregrynsgröt morgon och kväll, värt att offra lite pengar på äppelmos och mjölk. Sedan inhandlar du ett vitkålshuvud ett par lökar och kokar dig ett par liter kålsoppa. Efter det en rejäl sats köttfärssås med pasta. toapapper bör också inköpas.