500 kronor kvar till mat under två veckor?

Besök fyndhörnan i butiker som säljer varor som närmar sig utgångsdatum med 30-50% nedsatt pris. Många varor har ett bäst-före-datum men kan ätas efter det.

3 gillningar

Detta receptet var jättegott! Inte alls vad jag förväntade mig. Nordafrikanskt lätt parfymerat från oljan, som dessutom ger det en smörig ton. Det är större andel linser än ris så det blir matigt. Inte alls “ris med linser” som man lätt kan tro om man bara läser receptet. Värt att testa!

Jag hade en billig olivolja. Nästa gång går jag upp ett snäpp i kvalitet på oljan.

3 gillningar

Ja, katter idag är helt sönderknarkade på torrfoder :sweat_smile:

Erbjud dig att laga mat åt släkt och vänner mot att du får äta och ta med dig rester som matlåda. Ni får ett trevligt umgänge på köpet.

2 gillningar

Bidé is the shit :wink:

3 gillningar

Jag hade en flickvän 1989 när priserna var lägre. När studielånet var slut behövde hon låna 100 kronor till mat de sista dagarna till nästa utbetalning.
Men ett par dagar senare visade det sig att hon hade köpt Coca Cola för pengarna istället för mat, ehhh!

Sugar daddy är inte något för mig, så vår bekantskap upphörde ganska snart.

(Men sugar daddy har nog en annan betydelse oxå, än socker och cola.)

2 gillningar

Köp havregryn, ca 25 kr för 1,5 kg. Med vatten och salt har du frukost i 2 veckor. Kanske ett glas lingonsylt/ äppelmos till, ca 25 kr

Sedan skulle jag laga följande:

Ärtsoppa med bacon (köp torkade ärtor, blötlägg och tillaga med lök och kryddor. Kostnad ca 20 kr och bör bli 8 portioner)

Daal på gula linser och “pannkakor” gjorda på mjöl och vatten. (Linser, buljong och mjöl = 30 kr för 6 portioner)

Kålsoppa med korvslantar och potatis (vitkål och potatis 40 kr och bör bli 6 portioner)

Spaghetti med köttfärssås (pastan + passerade tomater samt lök = 25 kr för 8 portioner)

Chili con carne med “pannkakor” (torkade bönor för 20 kr, lök har du redan + kryddor = 8 portioner)

Kålwok med färs, potatis, sås och lingonsylt ( du bör redan ha alla ingredienser = 6 portioner)

Totalt ca 42 portioner (21 dagar plus/ minus) för totalt ca 185 kr. Köp en flaska rapsolja för 25 kr så hamnar du på 210 kr. Toapapper 8 rullar ca 50 kr blir 260 kr.
Då kan du tom köpa några öl, tex Lucky Bait (9,50 kr per burk = 1/2 flak för 126 kr inkl pant) Totalt 386 kr och då har du lite marginal ifall något blir dyrare

1 gillning

Kommer du att göra så här igen TS eller har du lärt dig något?

Att du funderar på att delvis köpa öl för dina sista 500kr i matpengar antyder att du inte tänker göra taktiska ekonomiska val framöver heller.

Det finns inget universum där jag skulle låta detta ske och sedan inte spara järnet några månader/år för att bygga marginaler så att det aldrig kan ske igen.

Det beror väl lite på om personen gör så systematiskt och om det kan finnas nytta i att den får lösa/uthärda det själv så att den lär sig av sina misstag, gärna så tidigt som möjligt.

Det spelar också roll hur situationen har uppstått. Om det verkligen inte var personens eget fel och det inte fanns något sätt att undvika det är det en sak men om man köper för mycket öl eller annat kul och därefter inte har råd med mat får man skylla sig själv.

Vissa personer (barn, vänner, övrig familj m.fl.) är bottenlösa hål som kan ges hur mycket pengar som helst och de kommer ändå att hamna i den där situationen och dra med sig alla andra ner i djupet.

1 gillning

TS har troligen inte läst de flesta av svaren. Hen har inte varit inne på två dygn. :see_no_evil:

Kanske det löste sig?

Eller så har han/hon gått under av näringsbrist och klarar inte längre av att manipulera tangentbordet. :joy:

Köp ett flak ägg, mjöl och en pkt jäst. Äter du bröd så sparar du massor på att baka själv.

Hoppas inte fastan slog snett. :see_no_evil:

Blev ju öl/sprit för hela slanten :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Annars kan man ju handla mat med Klarna. :grimacing:

1 gillning

Vad otrevligt moraliserande folk blev i tråden, kanske bidrog jag lite oxå.

Som ung hade jag låg lön (var fabriksarbetare) och höga lån för lägenheten, men när man är ung kan det vara livskvalitet att hänga med kompisarna och festa en gång i månaden.

Livskvalitet är viktigt, även om budgeten blir tight då.

Det är ju bra att personen försöker hantera situationen.

3 gillningar

30 starköl senare… :see_no_evil:

Som gammal student med klara prioriteringar hade jag kört bruna bönor i två veckor. Bästa jag vet. 39kr för 8 portioner. Bönor sirap, socker och ättika. Borde klara dig på max 300 för kött har du. 200 kvar till öl…

2 gillningar

På riktigt!? Jag får alltmer känslan av att TS gjort ett fake-inlägg. Det är väl ingen med endast 500kr kvar till mat som väljer att köpa öl för de pengarna!? :beer:

Om TS inlägg är på riktigt är det inte mattips han/hon behöver utan en bra psykolog (alternativt någon som hjälper TS att bli vuxen).