70-årig släkting med 7,5 MSEK | Hur bör hen placera för att leva på kapitalet?

Leva så att pengarna är slut vid 78 år? Jag hoppas att du skämtar.

Om några få år är jag där. Allt kan visserligen hända,men att inte kunna som man brukar skulle kännas extremt konstigt. Ett exempel. Jag och min frus resor till Asien och Afrika har kanske upphört, men Medelhavet finns ju kvar.

2 gillningar

Varför inte använda er av Lysas utbetalningstjänst som (om jag inte missminner mig) kan betalas ut i procent eller fast belopp fördelat månadsvis.

Lägg in pengarna med antingen 100% aktiefonder eller en mer konservativ fördelning, alternativt ha en eller ett par miljoner på Lysa Sparkonto som buffert och begär att få utbetalat 3,5%/240.000kr eller liknande per år.

3 gillningar

Det låter fantastiskt att du fortfarande ’still going strong’ :slight_smile:

Jag vill absolut inte bidra till någon åldersdiskriminering så tack för ditt påpekande!

Med det sagt menar jag fortfarande att det är en ansenlig ålder och att det är dumt att vänta med det trådstartarens släkting vill.

Pensionen finns ju också kvar.

Vilken ålder tycker du att pengarna bör sparas till?

1 gillning

Jag känner 80-åringar som går med rollator och sådana som är väldigt aktiva. Ingen vet vad framtiden innebär. Numera är det dock relativt många 80-85-åringar som lever ett relativt aktivt liv.

Men visst har du i grunden rätt. Det är båttre att exempelvis åka till Sydafrika vid 68 års ålder i stället för att vänta till 78. Jag tyckte bara att du tog ut svängarna lite väl mycket.

2 gillningar