Nu ser jag inte att det där inlägget innehåller något om någon tajmingregel
Kul inspel, kan bara passa på att kommentera detta - @Marknadstajmarn syftar på timingregeln för realräntor i allvädersportföljen:
Om räntan på en 10-årig realränteobligation sjunker <-0,5% utförs dock följande justeringar:
- Byt långa räntor mot korta
- Byt långa realränteobligationer mot inflationsförväntning (ETF:erna UINF/EUIN)
- Portföljen återställs när realräntan stiger >+0,5% igen
Se detta inlägg för resonemanget bakom denna timingregel.
Denna timingregel bygger ju på en historisk anomali - när den reella räntan för långa statsobligationer blir negativ (dvs man betalar för att få låna ut pengar till staten). Detta är ju uppenbart orimligt, och historiskt har dessa perioder mycket riktigt varit usla tillfällen att köpa långa räntor - och omvänt ypperliga tillfällen att binda sitt bolån. Det var därför jag valde att binda vårt bolån på 10 år när vi köpte vårt hus 2021.
Detta fenomen är dock lyckligtvis mycket ovanligt, sedan WW2 har det enbart skett under 3 perioder (70-talet, 2012, post-covid), och det går därmed inte att använda som något verktyg för att avgöra om man ska binda sitt bolån eller ej, såvida vi inte hamnar där igen.
Så - min inställning till att tajma bolån är i princip samma som min inställning till att tajma börsen - i normala fall och för gemene man en dålig idé (dvs rörligt bolån är bäst), men det finns speciella situationer där marknaden inte alltid är rationell.