7msek hur backar jag hem och säkrar upp?

Jo jag gillar detta, stabilt och bra. Tror inte att dom har haft en negativ återbäring någon gång utan det ligger alltid kring 4-8%. Under sämre tider så delar dom ut tidigare avkastning så länge det finns utrymme för att bibehålla nivån ca 6%.

Intressant, det här upplägget känns ju bättre än både Opti och Lysa om än med en något högre avgift. Men deras utbalansering av ränta som fortsätter att delas ut både i uppgång och nedgång på börsen är ju ett intressant inlägg för att balansera ut svängningarna på börsen.

Om man ska gruppera tillgångarna:
Aktier:
Nordamerikanska aktier 2,6 %
Europeiska aktier 4,6 %
Pacific aktier 3,1 %
Onoterade bolag 11,5 %
Aktier i tillväxtmarknader 4,7 %
Svenska aktier 12,4 %
=2.6+4.6+3.1+11.5+4.7+12.4 = 38.9% aktier

Räntor:
Sv nominella obligationer 35,8 %
Realobligationer 5,5 %
Krediter 2,5 %
=2.5+5.5+35.8 = 43,8% räntor

Fastigheter 9,1 %

Övrigt:
Råvaror 0,6 %
Infrastruktur 3,4 % (är detta aktier?)
Affärsstrategiska tillgångar 4,2 % (vad är detta?)
= 0.6+3.4+4.2 = 8.2%

Det känns som om man når lite investeringar här som annars är svåra att nå som privat person…

Som jag tolkar deras erbjudande så riktar man sig till kunder som är beredda att låsa in pengarna åtminstone några år, inte för att man tvingas till det man att sätta in kapital för att sedan ta efter några månader är en kostsam affär.

Placerar man bara för ett år och tar ut pengarna så kostar även det en slant men är ju klart bättre än ett räntekonto.

Har dom en riktigt bra utveckling så finns den en gräns som gör att dom tvingas dela ut pengar och det gör dom genom att tillfälligt höga återbäringen en månad till exempelvis 21% i februari 2021.
https://www.skandia.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2021/miljardregn-till-vara-sparare-i-februari/

1 gillning

låter bra men någon av produktlänkarna indikerade att man inte kunde peta in mer än 250k på ett bräde/år? Alltså på Kapitalförsäkring inom Skandia Liv | Spara tryggt & enkelt med garanti | Skandia

Frågan är om detta isf kan vara en bra diversifiering även om man bara får peta in 250k av typ 6.5m. Alltså komplettering med vadå? Jag har fått en del bra förslag ovan men måste läsa in mig som sagt.

Tänker ni som tycker Skandia verkar vettigt att man kanske sätter 250k där och sedan kör en portfölj på resten och då resonerar som att Skandia ligger utanför?

https://www.shareville.se/medlemmar/rikatillsammans/portfolios/11573/yield

Har du Shareville (Nordnet) kan du följa @janbolmeson 's RikaTillsammans-portfölj där.

Själv använde jag även ombalanseringsmallen till hjälp för att sätta ihop min 25/25/25/25-portfölj

Som jag nämnt tidigare jag skulle göra så här:

1. Bestäm hur stor andel aktier du vill ha. Jag har tidigare rekommenderat 50-70% i din situation.
  2. Fördela aktiedelen enligt hur du vill ha den i olika indexfonder.
  3. Bestäm dig för om du klarar av att investera i guld/långa räntor eller ej. Har man ingen erfarenhet av dem tidigare är dessa nästan svårare att hålla än aktier enligt min erfarenhet, så börja med att ta in kanske 5% av varje i din portfölj och känn hur det känns. Själv har jag ett max tak på 10% långa räntor och 10% guld, över det känns inte bra för mig. Det är trots allt ganska volatila tillgångar med relativt låg avkastning jämfört med aktier.
  4. Lägg resterande pengar i bankkonto. Helst nischbanker med insättningsgaranti eftersom de har högre ränta.

Här har du ett komplett exempel på hur min portfölj ser ut:

Investment end goal institution currency
Non Swedish stocks 40.00%
Länsförsäkringar global indexnära 15.00% NN/LF/AVA USD
Avanza emerging markets 10.00% Avanza USD
DNB USA Indeks A SEK 15.00% NN/AVA USD
Swedish stocks 30.00%
AMF aktiefond småbolag 7.50% SAVR SEK
PLUS Småbolag Sverige Index 7.50% SAVR SEK
Nordnet indexfond Sverige 15.00% NN SEK
Long bonds 10.00%
iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) 10.00% NN EUR
Bankkonto 10.00%
Bank rörligt 5.00% bank SEK
Bank bundet 5.00% bank SEK
Gold 10.00%
Xetra gold NN EUR
Wisdomtree physical swiss gold NN EUR
Invest Stocks 70.00%
Currency estimates
USD/other 40.00%
Euro 20.00%
SEK 40.00%

Den här är dock anpassad för mig och innehåller vissa tveksamheter:

1. Hög home bias. Eftersom Sverige har 0% källskatt, billigare fonder och möjlighet att placera i småbolag till en billig peng samt att jag har en mental fokus på OMX30 har jag högre home bias än många andra.
  2. DNB USA Indeks skulle gå att byta ut mot en annan (global) indexfond. Jag har valt den för att jag anser att USA ändå styr resten av världens börser och korrelationen är stark mot allt annat. Då tar jag hellre en större del i USD och USA eftersom det är en stabil väletablerad marknad. Jag har dessutom mycket investeringar i Europa pga. min höga home bias så jag ville få ner Europa delen lite. Denna skulle kunna bytas ut mot en global indexfond om man vill.

Om jag inte jobbade längre skulle jag nog dra ner aktiedelen till 60% och öka upp bankkonto delen till 20%. Man kan dessutom ta in flera/andra guld ETF:er, speciellt xetra guld har ju lite högre avgift än många andra ETF:er. Pappersguld är ju lite tveksamt för vissa och genom att ta in flera aktörer så sprider man ju risken för att något är skumt. Se denna tråd för exempel:

7 gillningar

Tack Daniel! Du har trattat ned det åt mig. En bra riktning.

Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring överlappningen mellan Nordnet Indexfond Sverige och de två småbolagsfonderna?

Att Nordnet Indexfond Sverige har 0 överlapp med småbolagsfonderna eftersom den investerar bara på de största bolagen i Sverige.

Småbolagsfonderna har däremot väldigt högt överlapp mellan varandra och jag kunde inte välja mellan dem så jag tog lika mycket av varje, men jag hade lika gärna bara kunnat köra 15% av en av dem. Jag gillar tanken att ha lika mycket småbolag som stora bolag. De stora bolagen är färre men stabilare, de små bolagen flera men inte lika stabila.

PLUS Småbolagsfond Sverige Index utesluter bara de 30 största bolagen. Jag skulle hellre komplettera småbolagsfonderna med Avanza Zero som innehåller de 30 mest omsatta. Det brukar bara vara en handfull bolag som finns med i båda fonderna och lika många som inte är med i någon.

1 gillning

Intressant, jag trodde inte att den tog med bolag alls på large cap, men där ser man vad som räknas som “småbolag”. Främsta anledningen till att jag inte vill ha mera nordnet indexfond är dock att jag inte vill ha mera än 15% i samma fond så jag är nog ok med det överlappet. Sinch ser ut att vara med som toppinnehav i bägge småfonderna och är väl den som jag äger mest av men det är ändå mindre än jag skulle få av en enskild aktie om jag hade 15% Avanza zero.

Jag trodde att du bara ville äga alla bolag på Stockholmsbörsen till en lägre avgift än tex PLUS Allabolag Sverige Indexfond. Men då vet jag. Tack för svar.

Jag skulle ha kunnat välja det alternativet istället. Det är 4 anledningar till varför jag inte valt det:

1. Som du påpekar har min lösning en något lägre avgift eftersom nordnet indexfond är gratis och de andra två har en avgift på mindre än 0.4%. Detta blir billigare än 0.2% på SAVR som PLUS Allabolag Sverige Indexfond har.
  2. Jag vill inte ha så mycket som 30% i en enskild fond, vilket det skulle bli och jag vill heller inte ha 30% på SAVR eftersom jag inte riktigt litar på dem ännu.
  3. Jag vill ha lite aktivt förvaltade fonder (AMF Aktiefond Småbolag) såvida inte avgiften är för hög. Detta för att till viss del skydda mig mot att aktiv förvaltning i framtiden när indexfonderna växer kanske blir bättre. Jag har funderat på att ta bort PLUS Småbolag helt och ersätta med AMF Aktefond Småbolag men har inte valt att göra det (än i alla fall).
  4. Min lösning ger en högre fokus på småbolag, detta den lägre avgiften till trots. Småbolag är dyrare att investera i än stora bolag. Småbolag är ju en av de faktorer som historiskt har haft en högre riskjusterad avkastning än stora bolag.

Hej Daniel!

Ramlade in i denna tråden och din portfölj som jag gillar och ser väldigt välkomponerad ut! Så pass mycket att jag funderat på att bygga en likvärdig och ha som permanentportfölj. Om man skulle spekulera lite i framtiden, hur tror du denna kommer stå sig på en 10-15 års period mot en Lysa bred 70/30? Får en känsla av att din portfölj skulle kunna ge en överavkastning men med lägre risk på sikt (förutsatt att Sverige går bra), vad tror du och har du någon motivering till varför?

En mycket intressant fråga. Om man jämför min och Lysas portfölj så kan man se följande skillnader:

• Lysa har 30% räntor och jag har 20% räntor och 10% guld. Jag gillar inte alls Lysas räntedel då den är fokuserad på att vara diversifierad och man har inte tagit så mycket hänsyn till korrelationen mot aktiemarknaden. Jag anser att mina 30% som ligger utanför aktiedelen bör klara en börskrasch BETYDLIGT bättre än Lysas del.

• Min del som ligger utanför börsen bör även ha en högre avkastning än Lysas del eftersom Lysa bara investerat i räntor vilket är svårt att få en avkastning på.

• Mina korta räntor (bankkonto på nischbank) är säkrare än lysas korta räntor och kommer troligen prestera lika bra eller bättre på sikt. Bankkonto har 0 korrelation mot allt annat så detta är en “safe haven” om allt annat går åt skogen (skydd mot svarta svanar). Egentligen en ganska dålig investering i övrigt, men alltid bra att ha något som man vet hur det beter sig.

• Mina långa räntor har längre duration än Lysa och ligger i ett land med relativt hög ränta (USA) och kommer därför överavkasta Lysas räntor på sikt. Detta är också det tillgångsslag som tydligast har stuckit iväg uppåt vid en börskrasch.

• Guld har historiskt haft en högre avkastning än den räntenivå som finns just nu så även denna del kommer ha en förväntad avkastning högre än Lysas räntor. Även guld brukar generellt sticka uppåt vid en krasch dock inte lika tydligt som långa räntor.

• Lysa har en del företagsobligationer som potentiellt kan överavkasta min icke-aktiedel, men problemet är att dessa är STARKT korrelerade mot börsen och en dålig investering i mina ögon.

• Lysa har en mindre vikt på Sverige på gott och på ont. Jag sätter ingen värdering i detta utan min antagelse är att Sverige kommer gå ungefär som resten av världen (även om historien säger att den gått bättre). Dock räknar jag med en överavkastning på denna delen eftersom jag får lägre källskatt.

• Lysa har en mer väldiversifierad aktiedel men till en högre kostnad. Jag anser min aktiedel vara fullt tillräckligt diversifierad och räknar därmed på en överavkastning jämfört med Lysa även på Aktiedelen.

Min tro är att min portfölj kommer överavkasta Lysa 70/30 med ca 0.5-1% per år på sikt och kommer klara börskrascher bättre = en bättre riskjusterad portfölj. Men framtiden får utvisa om så är fallet.

5 gillningar

Vi har pratat om trad liv med garanti ett år gånger och det som jag upplever konsensus bland de oberoende rådgivare jag har pratat med är:

• kan vara en bra lösning i stay rich fasen
  • bör undvikas i get-rich fasen
  • det är den mest komplexa finansiella produkten man kan köpa
  • man betalar för garantin
  • Skandia och Länsförsäkringar har historiskt varit bland de bättre
  • långa bindningstider

Så min rekommendation innan man upphsndlsr en trad liv lösning är att prata med tex Anders Kollberg (@Kollis) eller tex @RicardNylund på RealFF som har mycket erfarenhet och kan hjälp till med den. Typ: don’t try this at home på egen hand.

1 gillning

Jag vill också tipsa om SPP där jag har min. Den har avkastat i snitt 7,1%/år (sista 3 åren) och 8,2% (sista 5 åren). Ni kan se mer information på deras hemsida.

1 gillning

Lockande att gå över till något liknande själv faktiskt, ska fundera fram till nästa kvartalsskifte om det kan vara värt att byta över. Känner jag behöver läsa på lite mer om just räntedelen för att vara helt övertygad om att klara av att sitta still när det barkar iväg nästa gång. Tills dess får Lysa bred 75/25 göra jobbet med Guld/silver och AMF småbolag på sidan av. Lär ju vara marginell skillnad på något års sikt gissar jag.

Hej igen,

Har nördat ner mig och med inspiration från din portfölj skapat en 80/10/10 portfölj. Med målet att överavkasta Lysa Bred 80/20 (i sin nuvarande uppbyggnad) till en lägre risk och kostnad. Skulle uppskatta om du vill ge feedback/kritiskt kommentera portföljen. Något du hade ändrat, ser du några direkta risker att inte uppnå målet?

Aktier Fördelning Bank Index Avgift
LF Global 16,00% Nordnet MSCI World 0,22
Swedbank Global 16,00% Avanza MSCI World 0,22
Skandia Global 17,00% Fondo MSCI World 0,18
Avanza EM 8,00% Avanza Tillväxtmarknader 0,29
Nordnet Sverige 10,00% Nordnet Sverige Storbolag 0
AMF Småbolag 4,00% Savr Sverige Småbolag 0,38
Plus Småbolag 4,00% Savr Sverige Småbolag 0,3
SHB Gl Småbolag 5,00% Savr Global småbolag 0,43
Kontanter/räntor
Sparkonto 10,00% Santander 0
Råvaror
Xetra Gold 7,00% Avanza 0
Wisdom Tree silver 3,00% Avanza 0,1
Totalt avgift 0,1759
3 gillningar

Tycker det ser allmänt bra ut och den funkar som den är. Några saker att fundera över:

• Fondo är en relativt ny aktör och du får fundera på om du litar på dem tillräckligt för att sätta in 17% av ditt kapital där. Lite svårt att förstå hur Fondo kan erbjuda fonden för 0.18% medan SAVR tar 0.3%…
  • 8% Emerging markets är en ganska liten del och du kan fundera på om du vill öka upp den något, kanske till 10%.
  • Handelsbanken Global Småbolag är trasslig att komma åt på SAVR då jag förstått det som att du måste öppna konto hos handelsbanken och sedan överföra. Du kan fundera på om denna fond är värd besväret.
  • Silver anser jag personligen är en ganska kass investering att komplettera en aktieportfölj med. Den har en ganska tydlig positiv korrelation till aktier och är väldigt volatil samt att den är dyrare än guld. Vet inte vart du fått 0.1% i avgift ifrån, kan du kopiera in en länk till den? När jag kollade på silver ETF senast så landade jag på runt 0.3-0.4 som lägst avgift.

Edit: En fundering till, vad är motivationen till att du helt valt bort Långa räntor?

1 gillning