Äger du en mellanrisk-portfölj/hink

Att ha mellanrisk portfölj eller inte är verkligen en svår fråga.

Under mina år på RT, så har jag fortfarande inte bestämt mig.

I det stora hela handlar det om riskhantering av sitt sparande. Man kan med fyrahinkarprincipen, utgå ifrån tidshorisont för att bestämma risknivån på sitt sparande. Eller så kan man beräkna fram en risknivå t.ex. med @JayR total approach metod m.fl.

Sen är även uttag väldigt komplext. Ska man ta från en hink, så ändras ens risknivå. Eller ska man alltid bevara samma risknivå.

Min personliga slutsats, har landat i att det är enklast med en bestämd risknivå. När buffert är fylld, så placeras övrigt sparande så att risknivån alltid är den samma.

Gällande uttag, så beror det på. Om börsen är låg, så kan jag ta från räntedelen och flytta månandssparandet dit osv. Om börsen är hög, så tar jag ut med samma andel som min risknivå.

Men allt kan hända. Sjukdom, skillsmässa, barn osv. Oavsett vilken metod man väljer så kommer man ha mer eller mindre fel.

3 gillningar

Hej!
Jag är precis fyllda 63 och har turen att kunna starta upp uttag av min allmänna pension nu. Jag är egenföretagare och har under en tvåårs-period successivt växlat ner mitt arbete. Och nu står jag inför att börja fylla på ”deltat” med uttag från mina sparade/investerade medel. Jag instämmer med flera att det känns rörigt i hur övergången bäst görs mellan ”get rich” till ”stay rich”. Vi kan väl stöta på JanB med förslaget att ha några avsnitt om det. Ju fler vi är med detta behov, desto större chans :blush:
Jag har själv en blandning av Lysa (50/50 till 90/10) samt portföljer på Nordnet/Avanza samt en pott guldfonder. Många olika = rörigt!
På detta buffert i form av räntekonton med rörlig ränta. Jag söker ett bollplank att resonera med hur man ska lägga upp sin uttagsplan. Nån som är intresserad? :thinking::blush:

1 gillning

Jag lämnade yrkeslivet vid 61 och fortsatte spara med hjälp av pensionsutbetalningar. För något år sedan, då tjänstepensionsutbetalningarna började sina, närmade jag mig uttagsfasen och började sälja av min portfölj med investmentbolag till förmån för Lysa och globala indexfonder, och på senare tid har jag lagt upp sparkontona. Min investmentbolagsportfölj utvecklades fantastiskt bra under min sparkarriär så det tog sin tid innan jag besinnade mig och började säkra upp mina tillgångar, så jag har nog inget klokt att säga om hur man bör gå tillväga.

Buffert sparkonto

Mellanrisk (byggs upp just nu efter heltömning av alla pengar efter husköp 2022) ska bli typ 6x buffert:
50% LF Global
10% SEB Sverige Indexnära eller vad den heter
20% AMF kort
20% AMF lång
Kan dock när den är tillräckligt stor tänka mig att minska bufferten till bara för att ha flexibel cashflow vid behov.

Högrisk har jag just flyttat till
90% WEBG
10% FLXD
(Jag gillar utdelningar för man kan välja om man sätter guldkant på något som man ska unna sig med sitt sparande eller bara återinvestera)

1 gillning

Lysa har utmärkta alternativ för återkommande uttag – procentuell, fast eller en utbetalningsplan med måldatum, så jag funderar på att så småningom helt använda Lysa för det ändamålet.

1 gillning

Toppen och tack Jidde!
Jag ska kolla in Lysas olika alternativ. Jag har det mesta av mina investeringar där så det skulle kunna fungera riktigt bra.
Ha en fin dag!