AI-genererade svar i forumet

Jag var tvungen att testa på ett inlägg jag nyligen läste. :rofl:

Jag skrev nedanstående prompt till AI-tjänsten Perplexity och bifogade texten till inlägget ovan.

Kan du förklara nedanstående text på begriplig vardagssvenska om man inte är så kunnig på matematik?

Inte så tokigt måste jag säga, men jag antar att ingen här i tråden är intresserad av att läsa svaret. :upside_down_face:

Om någon mot förmodan skulle vilja läsa svaret från AI-tjänsten, så varsågod att expandera nedan.

AI-förklaring på vardagssvenska

Självklart! Här kommer en enkel förklaring på vardagssvenska:

Vad handlar texten om?

Texten förklarar varför vissa kurvor blir raka linjer i ett speciellt sorts diagram (logaritmisk skala), medan andra kurvor inte blir det – och varför det ser konstigt ut när man börjar på noll.

Förklaring steg för steg

1. Logaritmisk skala och räta linjer

• Om du har en sifferserie som växer med samma procent varje gång (t.ex. +7 % per år), och du ritar den på en logaritmisk skala, så blir det en rak linje.
    • Det beror på att logaritmen av en sådan tillväxt är “rak” när man ritar den mot tiden.
  2. Skillnaden mellan kapital och avkastning

• Om du ritar själva kapitalet (hur mycket pengar du har totalt) blir det en rak linje på logaritmisk skala.
    • Men om du istället ritar avkastningen (hur mycket du tjänat totalt, alltså ökningen jämfört med startbeloppet) så är det inte samma sak.
    • I början är avkastningen nära noll, och logaritmen av noll finns inte – det blir “oändligt långt ner” i diagrammet. Därför ser kurvan konstig ut i början.
  3. Varför ser det ändå rakt ut för stora värden?

• När tiden går och du har tjänat mycket pengar, så blir skillnaden mellan “kapitalet” och “avkastningen” liten i procent.
    • Då börjar kurvan för avkastningen också se ut som en rak linje, precis som kapitalet, fast bara när du kommit en bit på vägen.

Sammanfattning med en liknelse

• Kapitalet (dina pengar totalt) växer rakt och snyggt på log-skala om du får samma procent varje år.
  • Avkastningen (vinsten du gjort) börjar på noll, och därför ser kurvan konstig ut i början på log-skala – men blir rak när vinsten blivit stor.
  • Det är därför det ser “konstigt” ut i början av vissa logaritmiska diagram, men “rakt” längre fram.

Vill du ha en enkel bild eller ett exempel med siffror också?

1 gillning