AI-genererade svar i forumet

Du kanske kan be AI:n förklara det för dig, då du fortsätter upprepa samma fel. Eller ännu hellre, lämna inte över tänkandet till en LLM som ej är kapabel till det.

Att slop tränger sig in i olika delar av världen är inget motargument alls.

Universitet och forskare ser förresten också otroligt dåligt på att man kopierar LLM output. Men det är inte heller relevant för detta är ett diskussionsforum för människor.

Nej, jag säger att man ska ha regler för att förbjuda det så att man kan spärra det mest uppenbara.

Ditt förslag om att begränsa ett inläggs längd är mycket mindre hjälpsamt t.ex. :person_shrugging:

1 gillning

Här är ju ett exempel på när allt kallas för slop bara för att AI används.

Första inlägget jag gjort på forumet. Förstår er irritation och tar till mig. Vill fortfarande ha input gällande fondval från alla er kloka och erfarna i forumet :slight_smile:

1 gillning

Och nu när vi vet hur mycket det retar dig kan du slå dig i backen på att vi kommer att fortsätta. :zany_face:

2 gillningar

Fast det räcker ju med att flagga inlägget, om det är uppenbart AI som inte markerats. Eller om ett helt inlägg är AI genererat.

2 gillningar

Tipset är nog egentligen inte att inte använda AI, utan att försöka hålla sig kort och kompakt så att folk orkar läsa. Det blir gärna att AIn bara fyller på och förlänger. Men ett bra inlägg kräver “rätt” längd också. Det kräver lite fingertoppskänsla.

3 gillningar

Visst, men det hjälper dig liksom inte att komma framåt.

Jag ser ett helt spektrum av AI-användande, med slop i ena änden, men om man inte kan nyansera skalan så går det inte att komma till ett läge där man gör rätt.

3 gillningar

Längden är inte det enda problemet.

LLM är byggda så att den ger dig det mest sannolika ordet i kedjan (och det nästa osv). Det betyder att den kommer fila bort lite udda ord och kanter i texten.

“Vad bra!” tänker man. Nej, för den kommer att ta bort det personliga och intressanta i texten, så att den kommer bli generisk, tråkig, och tappar nyanserna i det du försöker säga.

Det är alltså inte bara längden som gör att folk inte vill läsa texten, utan för att texten är generisk och börjar likna en massa annan skit som spys ut nuförtiden.

3 gillningar

Nja, det behöver inte vara så. Jag brukar ge den text jag skrivit och säga “skriv i samma stil”. Man kan fila och bearbeta på många sätt. Sedan kan man redigera efteråt också. Det finns många bra sätt att använda det. Det är inte konstigare än att använda en ordbehandlare eller ordlista eller andra skrivverktyg. Du kan fortfarande göra texten till din.

1 gillning

Jag sa inte att det alltid är så, utan att det är ett problem. Ett väldigt stort problem idag dessutom.

Det där löser förresten inte heller problemet, det bara gömmer det lite mer. Den kommer fortfarande “polera” din text mot någon slags generisk output.

Det är inte riktigt det vi diskuterar heller.

1 gillning

Åtminstone jag diskuterar vettiga sätt att använda AI-stöd i forumet.

1 gillning

Min diskussion handlade om att kopiera AI output som jag anser ska fortfarande kräva att man markerar det tydligt, och förbjuda exempelvis tråden ovan.

Sen finns det såklart gråzoner. Om du skriver om en text, oavsett om det är en LLM eller inte, när blir den “din”?

Använding som ett stavningsverktyg spelar ju ingen roll, men samtidigt behöver vi undvika slop.

Och där är de regler vi har pragmatiska och bra.

1 gillning

Medhåll. Tror det bara behöver bli en högre medvetenhet om att de finns, så AI texter faktiskt markeras.

Då kan läsare välja om de vill läsa, svara eller scrolla vidare.

1 gillning

Nu skall jag slänga in en bomb och svänga skutan :bomb: :collision:
Ping @Oliver.Allemog.

PROVPRAT:

Jag har på under lång tid på forumet blivit trött på “standard”-frågor.
Det finns ju en bra tråd " Vanliga frågor och svar" som besvarar dessa. Själv brukar jag inte svara på återkommande frågor, men länkar heller till tidigare trådar eller avsnitt som direkt adresserar dessa frågor. Ni vet: “hur är min portfölj”, “skall jag amortera eller investera?”, “vilken fond skall jag välja”.

MEN vad om en AI-agent faktisk svarar på dessa “standard frågor” med antingen:

A) När en standard fråga kommer borde AI snappa upp detta och svara från ett “admin-AI”-konto med typ “Läs denna tråd eller se detta avsnitt för relevant information”. Kanske en speciell trigger om användaren är ny på forumet också.

eller

B) Man skapar en AI-agent som använder en LLM som vidare tränas specifikt på rikatilsammans data (avsnitt, artiklar och forumet) som då kan ge specifika svar exakt på det användaren frågar. Jag testade detta i NotebookLLM nyligen:

I notebookLLM kan man lägga till “sources” som är extra viktiga utöver det Googles Gemini är tränat på. Jag la till ett tretiotal länkar, huvudsakligen alla artiklar på hemsidan, men även länk till forumet och youtube-kanalen (fast jag tror inte notebookLLM söker sig genom (crawlar) forumet när man kör en fråga).

Sen kan man skapa en “howtowork” note som kan funka som en system prompt för notebookLLM som en extra “konfiguration”:

Du är en forumanvändare på RikaTillsammans Forumet - Frågor, svar och samtal om privatekonomi, sparande och rikedom i livet bortom pengar.

Du får en fråga. Denna fråga skall besvaras så naturligt, snällt och hjälpsamt som möjligt. Du skall bara referera till dina käller, gärna direkta artiklar eller avsnitt.

Sen testade jag med två tråd-startare och fick följande svar:

NotebookLLM AI svar

Vilket imponerande sparande du har lyckats bygga upp vid 24 års ålder! Beklagar sorgen efter din pappa, men det är fint att hans livsförsäkring kan ge dig en skjuts mot dina mål.

Här är en sammanställning av hur strategin bör se ut baserat på forskningen och de principer som diskuteras i källorna, för att du ska nå ditt mål om ekonomisk frihet:

1. Justera förväntningarna på avkastning

Du nämner att du räknat på 15 % årlig avkastning . Enligt källorna är den historiska snittavkastningen på börsen snarare runt 7–8 % . Att konsekvent nå 15 % kräver ofta en mycket hög risk eller extrem tur, och forskningen visar att 9 av 10 professionella förvaltare misslyckas med att slå index på lång sikt. Om du jagar för hög avkastning ökar du risken för “allt-eller-inget”-resultat som kan rasera din plan.

1. Gå från “Nålar” till “Höstacken”

Eftersom du nu har ett heltidsjobb och inte längre har tid eller energi att läsa på om enskilda aktier, rekommenderar källorna att du slutar leta efter “nålarna” (vinnaraktier) och istället köper hela höstacken via breda, billiga och passiva indexfonder .

Fondrobot (t.ex. Lysa eller Opti): Detta är källornas främsta rekommendation för de flesta. Det är en “all-inclusive”-lösning som automatiskt sköter ombalansering och risknivå.

Global Indexfond: Om du vill sköta det själv på Avanza, välj en global indexfond med en avgift under 0,4 % .

1. Strukturera enligt Fyra-hinkar-modellen

För att få ordning på din “huller om buller”-portfölj kan du använda Fyra-hinkar-modellen för att skapa struktur:

Bufferthinken: Du har redan 30k, vilket är bra. Denna ska täcka oförutsedda utgifter.

Tillväxthinken: Här ska lejonparten av dina 2 miljoner ligga (eftersom du har 10+ års horisont på FIRE). Fokusera på 100 % aktieindexfonder .

Lekhinken: Här kan du behålla dina enskilda aktier och “chansningar”, men begränsa den till maximalt 10 % av ditt totala kapital . Då skyddar du din ekonomi från dina egna beteendemisstag.

1. Definitionen av ekonomisk frihet (FIRE)

En vanlig tumregel för FIRE är 25 gånger dina årsutgifter .

• Dina utgifter är idag ca 15 000 kr/mån (180 000 kr/år).

• Ditt målkapital för ekonomisk frihet skulle då vara 4,5 miljoner kr . Ditt mål på 6–7 miljoner är alltså mer än nog för att täcka dina nuvarande behov [User Query].

1. Hantera motivationen och “småinsättningar”

Det är vanligt att 10 000 kr känns “värdelöst” när portföljen svänger mer än så på en dag [User Query]. Men kom ihåg:

Kapitalet gör nu grovjobbet: Vid 2 miljoner kr innebär en 7 % avkastning 140 000 kr om året – mer än vad du sparar ihop på ett år.

Öka inkomsten: Istället för att bara spara, fokusera på att öka din inkomst . Det är det mest underskattade rådet och har störst effekt på hur snabbt du når din pengamaskin.

Sammanfattande råd:

1. Sälj av röran: Flytta majoriteten (ca 90 %) till en fondrobot eller en billig global indexfond för att få marknadens avkastning till låg kostnad och minimal ansträngning.

2. Behåll en liten del (max 10 %) i din lekhink för att få utlopp för ditt aktieintresse utan att riskera din ekonomiska frihet.

3. Låt tiden vara din vän. Med 2 miljoner som grund och fortsatta insättningar har du oddsen massivt på din sida för att nå ditt mål, även med en mer realistisk avkastning.

Eftersom du ogillade Private Banking-uppläggen är en fondrobot eller en egen basportfölj av indexfonder det som bäst matchar din önskan om ett enkelt men effektivt sparande.

Svaret kommer dock med källor - något som tyvärr inte kommer med när man kopierar texten från NotebookLLM. Se exempel nedan.

Screenshot

Sen denna tråd:

NotebookLLM svar

Välkommen! Det ser ut som att du har gjort ett bra grundarbete med dina portföljer. Att sprida riskerna och tänka på sparhorisont är helt rätt väg att gå.

Här är en genomgång och några tips baserat på forskning och communityns rekommendationer:

Allmänna tankar om dina val

Ett klokt sparande enligt forskningen bör vara billigt (avgift under 0,4 %), brett (många innehav) och passivt (indexfonder). Dina portföljer innehåller flera bra indexfonder, men det finns utrymme för optimering för att nå din önskade “medelrisk”.

Portfölj 1 (8–15 år)

För denna horisont är en aktieandel på 85 % (50+25+10) tekniskt sett en högriskhink i tillväxtfasen. Vill du ha en tydligare medelrisk kan du överväga att öka ränteandelen något, till exempel mot en 60/40-fördelning.

Nordea Global: Ett bra basval om du är kund där, men kontrollera avgiften så den ligger nära 0,2 %.

LF Sparmål 2040: Detta är en blandfond som automatiskt sänker risken ju närmare 2040 du kommer. Det kan vara smidigt, men ofta är det billigare och tydligare att själv kombinera en global indexfond med räntor.

Avanza Zero: Denna är gratis, vilket är bra, men den äger bara de 30 största bolagen i Sverige. Forskningen säger att bredare är bättre , så communityn föredrar ofta fonder som PLUS Allabolag Sverige eller SEB Sverige Indexnära som äger hundratals bolag.

AMF Räntefond Lång: Ett utmärkt val för diversifiering i en långsiktig portfölj.

Portfölj 2 (20 år+)

Här har du 80 % aktier. För en tidshorisont på 20+ år är det rimligt med hög aktieexponering eftersom tiden är din bästa vän och sannolikheten att gå plus ökar kraftigt över 10–20 år.

Avanza Global: En av communityns favoritfonder på grund av den mycket låga avgiften.

Storebrand Emerging Markets: Bra komplement för att få med hela världen (tillväxtmarknader).

LF Japan Index: Denna gör portföljen smalare. Enligt “basportföljen” bör egna val som Japan eller specifika branscher utgöra max 0–10 %. Eftersom Japan redan ingår i en globalfond får du en övervikt här.

Spiltan Räntefond Sverige: En populär kort räntefond som fungerar bra för att stabilisera portföljen.

Förslag på förbättringar

1. Överväg en fondrobot: Om du vill ha hjälp med att hålla exakt rätt risknivå över tid är en fondrobot som Lysa eller Opti ofta det bästa valet. De sköter ombalansering automatiskt och investerar i upp till 10 000 bolag, vilket ger maximal riskspridning.

2. Fokusera på avgiften: Se till att den totala avgiften för respektive portfölj inte överstiger 0,4 %.

3. Bredda Sverigedelen: Byt ut Avanza Zero mot en bredare svensk indexfond (t.ex. PLUS Allabolag Sverige ) för att få med små och medelstora bolag.

4. Glöm inte bufferten: Innan du investerar bör du ha en buffert på bankkonto för oförutsedda utgifter, så att du aldrig tvingas sälja fonder när börsen går ner.

Sammanfattningsvis: Du har bra ingredienser! Genom att byta ut de smalaste fonderna mot bredare alternativ och eventuellt öka ränteandelen i Portfölj 1 kommer du närmare en stabil medelrisk.

Jag tycker svaren är klockrena och enligt Rikatillsammans-andan (läs: sekten).
AI-svaren länkar även till artiklar och avsnitt där svaret/infon är hämtat ifrån.

Som flera har nämnt: “Vad är forumets syfte” (ref: bolmesons trädgård) - är det i forumets anda ett en AI agent skall ge det “perfekta” svaret? Kanske inte hela tiden, men jag tycker att kommer samma fråga för 15e gången denna månad så blir JAG trött på det. Kan det skrämma nya användare? Förmodligen.

Vadtror ni?

Det kommer självklart också med en utvecklingskostnad, och förmodligen lite runtime kostnad om man inte använder en opensource-modell.

Skriv gärna PM om du vill bolla eller se min setup @Oliver.Allemog .

Ha det gött!

2 gillningar

Jag hade gärna sett något automatiskt som länkar igenkända frågor till den avsnittstråd so hanterar ämnet.

Det finns en sektion precis under tråden med rekommendationer och AI-rekommendationer, men eftersom det inte kommer som ett svar i tråden med notifiering till användaren så ser nog ingen det.

Den tråden är tyvärr oanvändbar eftersom det är en tråd med massa frågor och ev svar huller om buller.

1 gillning

Det normala sättet att hantera dem som inte följer “netikett” så som att läsa FAQ och forumregler innan man skriver ett inlägg är avstängningar (temporära eller permanenta) med tillhörande avhyvling. Samma sak borde gälla frågeställningar avseende sånt som redan besvarats på huvudsajten.

Den processen kan med fördel automatiseras av en AI, så moderatorerna slipper belastas. Men bara om AI:n kan generera tillräckligt nedsättande utskällningar, så det fyller kamratfostransfunkuntionen som eftersträvas.

5 gillningar

Välkommen till RT, här orkar vi inte svara på frågor och välkomna nya medlemmar, så här kommer ett automatiserat AI svar.

Perfekt sätt att få nya läsare och skribenter att vända i dörren.

4 gillningar

Håller helt med, och därför tycker jag heller inte vi ska ha AI till varken innehållsgenerering eller moderation.

Men är en läsare som varken läser FAQ, blogginlägg eller forumregler verkligen en läsare? Är en skribent som inte skriver utan använder AI verkligen en skribent? Hur kan någon som inte själv kan stava avgöra om det rättstavnings-AI:n spottar ur sig är rättstavat? Lättast att bara säga blankt nej, så slipper man fundera på filosofiska frågor.

4 gillningar

AI kommer finnas inom de mesta framöver, de är helt omöjligt att undvika eller förbjuda, Bara att acceptera :slight_smile:

Men de är ju lite konstigt om någon klistrar in ett svar ordagrant från ett AI, utan att säga något om vad källan är. Vill man göra de extra tydligt kanske man ska göra som andra gör, en slags checkbox eller markering som säger att inlägget innehåller text från AI., Men blir ju fortfarande upp till den som postar att avslöja. Och lite otydligt var gränsen går, de finns redan AI-förslag för auto complete när man skriver osv.

(inget av ovanstående genererades med hjälp av AI)

1 gillning

Bara idag har jag länkat bästa fonder 2026 tråden tre gånger pga. återkommande vanlig fråga.

1 gillning