Coolt, tackar för initiativet! Vill absolut titta på vad du tänkt/byggt
Sen får vi se ifall det är rätt väg att gå baserat på tråden här och vad för lösning man skulle kunna få till utan att det blir för mycket AI-känsla över det.
Man skulle kunna använda reactions och flaggning på postningen som feedback. Är man tydlig med ”här har du ett svar så länge, medlemmarna kommer nog svara sedan” så kan det kanske vara ok.
Jag tycker det är viktigt att en ny medlem får länken till ”investera rätt” innan det kommer massa spretiga svar från medlemmarna. Det kommer ofta massa detaljsvar i tråden som inte tar hänsyn till grunden.
Och så är det segt att se samma trådar med samma frågor upprepas 40 000 gånger.
I princip borde man få ta RT-körkort genom att kolla på en video och svara på frågor innan man får lägga upp en tråd i berörd kategori, det vore något.
Ville bara säga att jag följer tråden och läser alla kommentarer.
Nej, det vill jag inte. Jag anser att det kommer bli än viktigare med person-till-person kommunikation ju bättre AI:na blir. För det i alla fall jag många gånger är intresserad av är andra människors tankar, perspektiv, lärdomar och sådant som egentligen inte kan ges av AI. Vill jag bolla med en AI så kan jag göra det i valfritt AI-verktyg.
Jag ser AI som ett jättefint verktyg att komplettera mina tankar. Att använda AI för att korrläsa, styckeindela, komplettera, utvärdera en text då är det fine. Det kan till och med vara fine att kopiera in AI-genererad text så länge man introducerar eller reflekterar kring den - helst då också citerad eller via “visa/dölj”-funktionen.
Ser detta som en separat diskussion som vi har haft flera gånger också och jag önskar att jag hade en bra lösning.
Min tanke idag är - jo, vi vill låta nybörjare få ställa frågor. Annars kommer forumet förr eller senare självdö. Däremot har jag full förståelse för “Eternal september”-problematiken. Jag hoppas att vi har löst en hel del genom den nya hemsidan och framförallt menyn.
Tyvärr upplever jag inte AI:n som tillräckligt bra för att sortera in nya ämnen t.ex. i en “nybörjar-kategori” som man som regelbunden användare skulle kunna dölja. Som nivå 3/4-användare i forumet så kan man ju hjälpa till att byta kategori på ämnen så att de t.ex. hamnar i “kom igång/feedback”-kategorin.
Sedan ska jag också säga att perioden januari - mars har vi som mest nya användare, de kommer ju lugna ner sig om några veckor.