Jag vill påminna om den här tråden( AI-genererade svar i forumet - Nr 285 av janbolmeson ) där bla Jan själv, men även andra moderatorer ger sin syn på AI-genererade svar i forumet. Att någon startar en tråd med en frågeställning om vad AI skulle kunna hjälpa i investeringssyfte ger en inte frikort att “nu frångår vi reglerna eftersom det behövs för att kunna svara på ts fråga”. Att klistra in exempel, varpå någon ger ytterligare exempel, som föder ytterligare exempel- det är inte att begränsa AI-svar i en tråd.
Många av er tycker att AI är framtiden, och att vi bara får acceptera det. Men det är Jans forum och hans önskan som gäller. Och jag håller med honom- annars hade jag inte stått ut med att vara moderator. Vi kan inte öppna en dörr och börja tillåta en massa AI-slop för att man tycker det behövs för att svara på ts fråga. Vad går gränsen nästa gång isf? Om vi tillåtit i den tråden, varför skulle vi inte tillåta en annan liknande tråd med annan frågeställning som “behöver” AI-genererade svar? Det blir ett sluttande plan, och någonstans måste gränsen sättas. Egentligen borde kanske inte ts fråga tillåtits öht om den inte kan besvaras utan AI-slop-men jag är övertygad att det faktiskt går ändå.