Moderatorer, var går gränsen för deras uppgifter?

Nu vet jag inte vilket inlägg du menar, men att söka efter en länk här på forumet och posta den har jag aldrig sett någon klaga på.

Här är inlägget:

Jag vill påminna om den här tråden( AI-genererade svar i forumet - Nr 285 av janbolmeson ) där bla Jan själv, men även andra moderatorer ger sin syn på AI-genererade svar i forumet. Att någon startar en tråd med en frågeställning om vad AI skulle kunna hjälpa i investeringssyfte ger en inte frikort att “nu frångår vi reglerna eftersom det behövs för att kunna svara på ts fråga”. Att klistra in exempel, varpå någon ger ytterligare exempel, som föder ytterligare exempel- det är inte att begränsa AI-svar i en tråd.

Många av er tycker att AI är framtiden, och att vi bara får acceptera det. Men det är Jans forum och hans önskan som gäller. Och jag håller med honom- annars hade jag inte stått ut med att vara moderator. Vi kan inte öppna en dörr och börja tillåta en massa AI-slop för att man tycker det behövs för att svara på ts fråga. Vad går gränsen nästa gång isf? Om vi tillåtit i den tråden, varför skulle vi inte tillåta en annan liknande tråd med annan frågeställning som “behöver” AI-genererade svar? Det blir ett sluttande plan, och någonstans måste gränsen sättas. Egentligen borde kanske inte ts fråga tillåtits öht om den inte kan besvaras utan AI-slop-men jag är övertygad att det faktiskt går ändå.

3 gillningar

Aha, snusk- och nazistgrok kan ju ha triggat mig lite extra. Men jag tycker framförallt inte att du tillför egna tankar i inlägget. Den delen saknas och då behövs ju inte forumet alls. Då kan alla fråga maskinerna efter de svar de söker.

Helt okej om det är så majoriteten vill ha det. F ö ser jag att ditt inlägg är kvar, så jag var uppenbart i minoritet där.

Känslotriggat alltså, du har antipati mot Grok pga Elon Musk. Men jo, jag skrev först mitt svar på frågan men frågade därefter Grok och gjorde den Edit som jag tydligt angav i inlägget.

Absolut. Den idioten kunde världen varit utan. Men det är en annan diskussion.

Din del av inlägget är det inget fel på egentligen och en länk till relevant RT-inlägg är klart hjälpsamt. Du kunde nöjt dig där. Du behöver inte berätta att du pratat med maskinen och vad den svarade, men du kunde fortfarande ha gjort det. Ser du skillanden.

Så här t ex:

Jag är inte säker men tror inte de har rätt att göra det. Men en god regel är att inte göra sig beroende av detta lån, man bör kunna betala tillbaka det om räntorna inte är gynnsamma längre.

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-duktiga-storbankerna-ar-pa-att-dubbelkolla-ens-inkomst-varje-ar/7232

https://rikatillsammans.se/forum/t/blivit-uppsagd-ska-forhandla-bolanet-om-4-manader/66016

https://rikatillsammans.se/forum/t/forlanga-bolan-nya-forutsattningar/68871

https://rikatillsammans.se/forum/t/vaga-be-om-amorteringsfritt/50988

Då hade jag sett din osäkerhet samt att du sökt och funnit bra svar i forumet, som du delade med dig av.

Ser du skillnaden?
(Och nej, detta är långt i från det värsta här, men nu blev det exemplet du lyfte.)

För mig är det ärligare att tydligt ange att svaret och källorna kommer från AI, istället för att dölja det. Det är väl också just kravet här på forumet.

Japp, det är absolut mycket ärligare.

OK, då vill jag klargöra att graferna i det här inlägget är AI-genererade. Förutom ett svart streck och lite text jag lade till för hand.

1 gillning

Och nu tycker jag att tramsnivån på den här diskussionen blir lite löjlig. Även du vet precis skillnaden och vad jag menar.

1 gillning

Poängen jag ville demonstrera är att det nog beror lite på hur man använder det och vad sammanhanget är.

Jag har inte sett den andra tråden, men för mig låter det fullständigt rimligt att i en tråd där man diskuterar hur AI svarar faktiskt citerar hur AI svarar och diskuterar dessa svar.

Känns dock som att hela denna AI-diskussionen inte hör hemma i denna tråd, utan kanske snarare i den andra tråden som @MariaF länkade ovan.

3 gillningar

Förlåt, men varför har inte ditt inlägg flaggats här när du har gett en irrelevant politisk åsikt?

3 gillningar

Det är användarna som flaggar inlägg. Dvs du. Varför har du inte flaggat inlägget? :sweat_smile:

1 gillning

För att du inte flaggat den kanske?

p.s. Välkommen till forumet. :smiley:

p.p.s. Att grok tillverkat diverse nazistisk och sexistisk propaganda är inte en politisk åsikt. Det är fakta.

1 gillning

Ok, så ni anser det borde flaggats? För var det relevant i tråden att använda nasist-stämpeln?

1 gillning

Minns inte riktigt. Kanske går det inte att flagga inlägg som helt ny användare, eller om man inte skrivit några inlägg tidigare? I så fall är det ju ett svar på min fråga.

1 gillning

Jag tror att ni gått lite i er egna fälla, för det har skrivits i denna tråd om att vissa ”politiska” åsikter tas bort, medan andra står kvar. Och sen handlar ju mycket i denna tråden om att hålla sina inlägg relevanta. Och jag vill inte flagga inlägget, men anser det intressant utifrån TS frågeställning där moderatorerna flaggar irrelevanta inlägg.

Det är lite lurigt det där. Ens egna tankar tillförs ju i prompten till AIn, och AIn förädlar sedan det till text som används.

En kritik mot AI är ju att man frågar som man får svar, men i sådana här fall så frågar man ju något “man vet” och så får man en bättre text med källor tillbaka så att man får det bekräftat att man inte yrade. Då kan man lika gärna använda den outputten eftersom den är baserat på ens eget.

För mig är det ett tydligt och grovt regelbrott men personligen har jag inga problem med yttrandefrihet även när användare säger saker jag inte håller med om. Jag flaggar därför ytterst sällan utan låter folk visa sina åsikter istället.

5 gillningar

Jag tror du läst TS inlägg och sedan slirat ner 100 inlägg. Diskussionen just nu rör väldigt mycket andra saker än där tråden startade.

Åsikten i mitt inlägg kan vara irrelevant ur det perspektivet, men i nuvarnade sammanhang är den det inte.