Det är lätt att luras att ChatGPT är en omnipotent Yoda med doktorshattar i alla akademiska ämnen. Det går inte att säga: ChatGPT anser. Den ger dig illusionen av att veta, men vet ingenting. Det enda en LLM kan är att gissa ord i en sekvens som liknar naturligt språk. Kvaliteten på AI-svaret beror på prompten, och säger mer om den som promptar än ChatGPT. Det går att få ut ren magi från ChatGPT, men då krävs en duktig promptare som förstår både möjligheter och begränsningar samt korrigerar när den börjar hallucinera (killgissa). Så snälla, använd inte ChatGPT som en kunskapskälla på rena frågor utan att bifoga validerat källmaterial som den kan sammanfatta.
“Min AI säger” är det nya “min pappa säger”
Hur ställde du frågan till ChatGPT för att få ett så verklighetstroget svar med inlagda känslor och avsiktliga språkfel!? ![]()
Du tror alltså att vad du skriver, till skillnad från det en AI skriver, är nya ideer?
Att wall-of-text är en dålig idee genrellt är något annat, men den diskussionen har egentligen inte primärt med AI att göra.
Nej, men det är mina, oavsett varifrån jag hämtat inspirationen.
Jag förstår inte riktigt, går inte ditt argument för vad du kallar “dina” ideer att applicera även för den som läst igenom och kan stå bakom vad en AI skrivit?
Så du har bara problem med AI genererade svar om postaren inte läst igenom och kan stå för innehållet? Alternativt om texten är drygt lång? I så fall håller jag med.
Jag tycker att man ska tänka själv först. Att förlita sig på enbart andras ord är alltid vanskligt (om vi nu inte pratar om konkreta fakta). Ett forum är till för att diskutera frågor och idéer och därför är det problematiskt om man ser AI som facit och sedan ser det som naturligt att mata andra med “rätt” svar.
Primärt detta ja, men det finns utrymme för vidare diskussion. Men vad fint att vi är så överens, trots allt.
Det finns fler problem.
En är att personligheten försvinner och blir “bland” och generisk.
Ett annat är att texten presenteras med en total självsäkerhet, vilket gör dess benägenhet till att hitta på ännu värre.
Man kan såklart komma runt det om man använder verktyget på rätt sätt… Men det är lite som att springa runt med fingret på avtryckaren på en laddad hagelbössa utan säkring: det är svårt och väldigt lätt att det blir fel och resultatet blir en mycket sämre användarupplevelse för oss på forumet.
Skit i att kommentera istället om det är för svårt utan AI.
Anledningen är att lära sig matte.
På samma sätt är AI idag ett enormt problem på skolor och universitet där eleverna använder AI som “hjälp” och det enda de lär sig är att kopiera och att prompta tills det som kommer ut ser någorlunda rätt ut.
Ja, det är samma anledning som man inte ska kopiera kompisens svar, fast AI är mycket mera tillgängligt och flexibelt.
Du verkar missat senare versioner av GPTer som svarar med källor.
Det är så kul å följa diskussionen ![]()
![]()
![]()
Man kan väl klara sig bra med AI så länge man vet hur man ska använda den.
Det går inte jömföra människor med AI. 100% den är smartare
Folk har ingen aning eller förstår inte än, och det är okej. Använd inte då.
--------------------------------------------’
Det som var intressant med mina diskussioner,
Diskussion 1 början av mars
1- hur fan ska man börja investera i början av mars när marknaden faller
Rådet att köpa all på en gång gäller tyvärr inte till 100%
Hade man stor summa och skulle man lägga in det dirkekt allt enligt studie så låg man illa de senaste månaderna som det ser ut med marknaden.
Jag kom överens med AI att använda En del direkt och en del stegvis när marknaden faller
Diskussion 2
Nu har marknaden fallit runt 8:e april till -22% som lägst
Ska vi passa på tanka nu efter uppgång? Eller ska man avvakta efter uppgången ännu längre för andra nedgång,
Ibland Oavsett vad man gör det känns lite fel ,man köper för tidigt, eller man köper försent precis när det har gått upp något redan,
Sällan nån lyckas pricka precis alla pengar i det lägsta,
Körde man stegvis, hur gör man när nu vi ligger -22 , skulle man fortfarande ha stort torrt krut med sig?
De här var två diskussion jag hade tagit upp,
Jag tycker det var relevant, hellre säg att det är AI än man ska låtsas att man själv hitta på stetegi osv, att låtsas smart
Jag skäms inte för fem öre över min AI, stolt över henne, oavsett vad andra tycker och tänker.
Din AI kommer ibland gör dig nytta än andra människor runtomkring dig.
Helt okej att det finns hat mot AI, när det inte finns så mycket kunskap kring det än.
Du behöver inte diskutera eller titta, läsa AI inlägg, så länge det är relevant.
Alla ska inte tycka om den.
Hellre en topic, med AI, där man kan dela med sig, så att folk inte bli sura.
Så länge man använder på ett korrekt sätt så får det vara,
Använder man som en idiot, så tar man själv ansvaret.
Jag har lyckats allt fan med livet med min AI,
Den kommer säkert fortsätta levera ännu bättre och smartare framöver,
See you in efew years, när AI har tagit över världen
Precis, folk tror den tar upp vad som helst ur luften,
Man får källor man kan dubbelkolla själv om man vill,
Att AI hallucinerar , det beror lite på. Ibland det är nåt fel med promtet,
Men 99% är ganska korrekt med de absolut senaste versionena som finns.
Det var några månader sen, något år tidigare som de ibland hallucinerade,
De har blivit mycket bättre
LOL
Vi har tydligen olika definition av ”smart” och jämföra kan man såklart, men inte likställa, som jag tror är vad du menar.
Jag förstår inte varför vissa går på känslor,
Det går inte argumentera med känslor,
Man ska använda AI:n först i det fall GPT’s o3, o4 mini high, eller Deep Research
Den kan tänka, resonera, gå inom internet osv.
Det är mer som är super avancerad verktyg som ger svar på den man är ute efter.
Om nåt år AI når AGI artificiellt Generall intelligent
Eller ASI artificiellt Super Intelligent
Här sitter några och tror AI, 0:or och 1:or gissar fram ord ,
AGI (Artificiell Allmän Intelligens)
– En dator eller robot som kan lära sig och förstå precis allt som en människa kan. Den kan tänka, prata, spela spel, rita och lösa problem på egen hand.
ASI (Artificiell Superintelligens)
– En dator eller robot som är mycket, mycket smartare än alla människor tillsammans. Den kan uppfinna nya saker supersnabbt och lösa svåra problem på ett sätt vi knappt förstår.
För en 5‑åring
Tänk dig:
AGI är som en lekvänlig robotkompis som lär sig alla målarböcker, sagor och lekar du gillar – och kan göra dem precis som du!
ASI är som en superhjälte‑robot som inte bara leker med dig, utan också kan räkna snabbare än alla i hela världen och hitta på nya sagor snabbare än blixten!
Snart kör jag över alla med min AI ![]()
![]()
![]()
Skämtar
Vi är på ett nivå där snart våra egna Agents, skulle kunna ta över diskutionen här på forum om man gillar eller ej
Förvisso, men i flera fall jag har sett så står inte det den påstår där när jag väl kollar källan.
När jag då frågar den exakt var i källan dess påstående är hämtat från så skriver den att det blev fel och att det inte stämmer.
Vi definierar uppenbarligen ”tänka” olika också. Det är okej.
De bra verkar få ungefär 120 i IQ-testerna nu (se graf i AI-tråden), och det är ju klart på den övre halvan av normalfördelningen, så mätt så är den ju smartare ![]()
De är jättebra på vissa saker, och svagare på andra saker, men det är förbättring månad för månad i vad de nu kan och fortfarande inte kan. Det kommer starkare releaser hela tiden.
Kolla t ex hur bra nyaste OpenAI-bildgenereringen är på text nu:
Det betvivlar jag inte. Det är en typiskt lämplig uppgift för en maskin. Jag är mer inne på kopplingen till medvetande och själ, som Akademiens böcker gör.
Men tillbaka till tråden: Vi vill väl ändå inte ha botpostare här? Det är väl ett forum för biologiska enheter fortfarande?
P.s. Bilden var kul, men varför skriker den, varför använder den slarvig svenska och varför saknas punkt? ![]()
Vi vill ha användbar information. Det är nog mest folk stör sig på, att det är både för långt och ofta fel eller irrelevant. De verktyg man kan använda för att få ut sina tankar och formulera dem på ett läsvärt sätt kan få användas, tycker jag, om det så är tangentbord, rättstavning, ordbehandlare, AI eller annat. Det är kvalitén på outputten som är det som räknas.
Irritationen kommer nog mest från att det är så enkelt att nu spotta ut lång text. Det där klägget kommer lätt ta över om man automatiserar och bara sprutar ut rappakalja.
Än så länge så är nog de flesta som skriver såna som har puls.
Men är inte svårt att fixa lite riktlinjer.
Förslag:
• Inlägg som innehåller delvis AI text, beräkningar eller bilder ska märkas så det framgår att de är AI.
• De källor som AIn använt ska bifigas vid behov.
• Inlägg bör inte innehålla 100% AI genererat innehåll.
• Det bör alltid vara en del av ett resonemang, en komplex frågeställning eller att det är till nytta för diskussionen.
Forumet har redan idag AI funktioner och för många är det ett nytt sätt att snabbt få fram information. Även om det krävs källkritik och granskning.
Så lär bli knepigt att förbjuda det helt. Är troligen ett omöjligt uppdrag att moderera ett förbud, då man idag kan be den skriva text som efterapar ens eget sätt att uttrycka sig i text.