Intjänad pensionsrätt om du byter från KAP-KL till AKAP-KR.
Jag har fattat det så här:
Räknas ut på samma sätt som KAP-KLs slutsumma skulle räknas ut.
Det vill säga med 5-7-9 regeln
(Ta bort år 2022 och 2021. Av de 7 föregående åren väljs de 5 du tjänat bäst (2014-2020) och på de fem åren räknas ett medelvärde ut.)
På den summa pengar du får där måste du dra av brytpunkten (7,5 prisbasbelopp = något kring 557 000kr)
Summan du får då ska du gånga med 0,55 (om du inte är född före 1967 för då ska du gånga med 0,6)
Sen är det det där med antal år du jobbat. Du ska ta andelen år av 30.
Så om du jobbat 10 år ska du gånga summan du fick där efter att ha gångat med 0,55 med 10/30.
Där har du summan du tjänat in i nuläget och som du får med dig och som räknas upp med prisbasbeloppet.
Om man då skriver det som en formel blir det tex vid 10 år jobbade och en lön i snitt enl 5-7-9-regel på 1 miljon per år:
(1 000 000 - 557 000) x 0,55 x 10/30 =
Så om du relativt nyligen fått höjd lön så blir summan väldigt liten, baseras ju på bästa 5 åren av 2014-2020.
Nu spekulerar jag lite till utefter hur jag förstått det:
När du får summa uträknad från din pensionsplanerare på hur mycket du beräknas få om du är kvar i KAP-KL så baseras även den på de där åren (uppräknat med prisbasbeloppet) vilket gör att den kan vara totalt missvisande!
Den tar så som jag förstår det inte alls hänsyn till att du skulle få en t ex 2% löneökning varje år i 20 år frammåt och därmed få en slutlön som är nära 50% högre än idag.
Därmed blir kalkylen där man räknar på vilken avkastning i procent som krävs på pengarna du sätter på börsen per år för att vinna på att gå över till AKAP-KR en ren glädjekalkyl!
Väldigt svårt göra en ens något så när säker uträkning.