Äkta ekonomiskt oberoende

Ja precis :slight_smile:

Hur man än gör så måste man välja sin levnadsstandard, antingen frivilligt eller ofrivilligt.

1 gillning

Tack, men du glömde det som påverkar dig mest, nämligen du. Om du bortser från allt du inte kan påverka och fokuserar på dig. En person som har FIRE som mål men ännu inte är där. Hur ver du att du kommer vilja släppa ditt ekonomiska driv och att du inte börjar klättra på väggarna några veckor efter att du deklararar FIRE?

Bra svar, jag räknar alla former av stöd inkl arv som aktiv inkomst. Således kommer det vara mycket svårt för bidragstagare att nå min version av ekonomiskt oberoende. Det är mycket lättare för företagaren om han inte bränner sina 200miljoner på båtar utan lever efter tex 4% regeln resten av sitt liv.

Nej bidrag, arv och liknande räknas inte i definitionen passiv inkomst.

En passiv inkomst är inkomt genererad av det du redan äger.

Hela poängen med ordet oberoende är just att ingen annan ska kontrolla ditt ekonomiska liv förrutom du. Inte arbetsgivare, rika föräldrar eller staten.

1 gillning

Nej jag håller inte alls med. Det känns som ni missat orden ”passiv inkomst och oberoende”. Att vara beroende av något annat än din passiva inkomst gör dig beroende, bidrag får man från stat och kommun och är inte passiv.

Tja, det har ju gått 72 veckor nu och tapeterna sitter kvar.

8 gillningar

Hahaha, snyggt jobbat!

1 gillning

Jag är ekonomiskt beroende av mina tillgångar och deras avkastning. Hade jag inte dem skulle jag behöva sälla mig till arbetskraften igen, för att få inkomst. Eller bli beroende av statens/det offentligas allmosor. :sweat_smile:

Jag tror faktiskt inte att någon människa på jorden är helt oberoende, varken ekonomiskt eller på något annat sätt. Till och med de rikaste är beroende av sina tillgångar, sina kontakter, sina släktingar, statens välvilja, sina kunskaper och färdigheter, sin hälsa etc. Det mesta av detta kan snabbt försvinna. Det behövs bara ett krig eller en revolution för att snabbt ställa till saker, även för de rikaste. Visst, ju mer ekonomiska muskler, humankaptial, ju större kontaktnät, ju fler vänner etc. man har, desto större chans har man förmodligen att klara en kris. Men knappast någon går helt säker.

1 gillning

Jag uppfattar också ekonomiskt oberoende på det sättet du beskriver det men nu är vi på Rika Tillsammans och där finns det ett stort intresse för FIRE så jag är inte förvånad att du får mothugg.

Japp, jag är också av den uppfattningen. För att vara ekonomiskt oberoende, så måste du faktiskt ha pengar att kunna förverkliga ditt drömliv, inte bara ett liv utan arbete. Och ja, rika tillsammans forumet är full med personer som anser sig vara ekonomiskt oberoende just för att de kan sluta jobba när de vill utan att försämra sin levnadsstandard avsevärt. Men, alla har som sagt olika uppfattningar om vad begreppet betyder, så det är ganska oanvändbart.

Jag tror att det i regel blir bättre kommunikation om man använder sig av etablerade definitioner. De flesta här på forumet tycks ligga nära denna definition: Finansiellt oberoende – Wikipedia

Ekonomiskt oberoende innebär att ha tillräckligt med inkomster för att betala sina levnadskostnaderna för resten av sitt liv utan att behöva arbeta eller be andra om pengar

7 gillningar

Givet den annars lite omotiverade rubriken på Wiki-sidan får jag känslan att den/de som skrev detta kanske egentligen var ute efter:

Ekonomiskt oberoende innebär att ha tillräckligt med passiva inkomster för att betala sina levnadskostnaderna för resten av sitt liv utan att behöva arbeta eller be andra om pengar

1 gillning

Jag tänker att kanske “utan att behöva arbeta” betyder just det.

3 gillningar

I princip alla i sverige kan flytta ut i skogen och odla sin egen mat och i princip bli självförsörjande.

Då blir ju frågan istället vad som räknas som arbete? Att gå och jaga extrapriser på Lidl och leta billiga möbler på blocket är också en form av arbete. Diska, städa? Om jag hade fått välja min livstil hade inte diskning och städning funnits med. Definitionen blir för lös och luddig och innefattar allt och alla i den mån man är beredd att förändra sin livstil.

Jag tycker i så fall en bättre definition är att man kan ändra sin livstil hur man vill utan att behöva tänka på pengar. Det kräver sin slant, men vissa har denna möjlighet. FIRE är inte ekonomiskt oberoende. du är fortfarande lika begränsad eller till och med mer ekonomiskt begränsad, du har bara mer tid. Du har bara bytt till en livsstil där traditionellt arbete inte ingår. Alla i Sverige kan göra detta i en eller annan form, men är inte beredda att offra sin nuvarande livsstil.

Jag ser mest FIRE som en person som kan tänka sig att leva som lite fattigare pensionär, under en längre tid istället för att arbeta. Att leva pensionärslivet när man fortfarande har hälsan. Jag gillar det tänket och jag skulle själv vlija göra en sådan resa, men jag vill ändå inte kallad det ekonomskt oberoende.

Nog tjatat om detta. Tror vi förstår varandra i frågan.

Hur man vill är dock ganska subjektivt. Bara för att någon inte är ekonomiskt oberoende för rymden av ens egen hur jag vill, betyder det inte att den inte är ekonomiskt oberoende för alla möjliga livsstilar den vill.

Jag fattar hur du tänker ändå, jag hamnar lätt i tankarna att definitionen av ekonomiskt oberoende bör stämma in för det som gäller för mig med. Men det är nog bara att acceptera att termen är subjektiv, och inte objektiv.

1 gillning

Absolut. Men inte nödvändigtvis sin konsumtion.

Mångas konsumtion går antagligen snarare ner vid FIRE/ordinarie pension tack vare färre uteluncher, lägre/inget behov av bil, med mera.

Såvida man inte är en Fat FIRE globetrotter :bottle_with_popping_cork: :airplane:

Inte nödvändigtvis. Om man är ekonomiskt oberoende så behöver man inte ändra sin konsumtion, man kan till och med öka den om man så vill. Men är man inte ekonomiskt oberoende så får man förhålla sig till sin ekonomiska situation, precis som innan FIRE.

Det är ju inte något som har hänt med ens ekonomi när man väljer att gå FIRE. Det är ju inte som att du helt plötsligt är ekonomiskt oberoende på ett annat sätt än du va dan innan. Du har bara sagt upp dig från jobbet. Det enda som har förändrats är att du nu har mer tid och lägre inkomst. En livsstilsförändring. Du är precis lika rik som du va dan innan, du känner dig kanske rikare, fastän du faktiskt är fattigare.

Men får jag ett arv på 400 millar så i morgon, så är jag eknonomiskt oberoende vare sig jag jobbar kvar eller inte. Jag har nu möjlighet att välja precis den livsstil som jag vill. Jag kan fortfarande inte göra precis vad jag vill, jag behöver hålla mig till lagen och jag kan inte köpa Solliden och flytta in där om jag vill. Men jag kan leva en livs-stil som om jag vore en Kung på ett slott.

Aja. Olika definitioner, ger olika slutsatser.

2 gillningar

Nej du är extremt beroende av andra och deras resurser när du föds.

Nej egentligen inte, jag försöker beskriva förmågan hur man förvaltar kapital så det aldrig tar slut (och dagen man bevisat att man lyckats). Det är inte en summa eller ekonomisk formel. Det är en förmåga man lever med. Vi vet inte när vi dör så wiki definitionen var inte särskilt bra enligt mig.