Äkta ekonomiskt oberoende

EDIT: Tog bort min ursprungliga text. Jag menade verkligen inget illa, bara att det var svårt att förstå intentionen.

4 gillningar

Kan vrak inte själv förklara sina förvirrade definitioner behöver du inte heller tolka dem åt hen. Alltihop är ju ändå en konstruktion utan syfte.

Tråkig inställning tycker jag.

Tråkig inställning av vrak att inte kunna förklara sig fast man frågar.

Gör mitt bästa att svara, målen i livet förändras. Jag provar med en fråga. Hur vet man att man inte bara når sitt FIRE mål utan att man faktiskt kan leva efter det också?

Det låter lite filosofiskt. Ingen kan veta att de överlever ett normallångt liv. På samma sätt vet du inte om det står en gangster med ett slagträ och hotar dig till livet om hen inte får 20 miljoner. Innebär det då att vi bör ta höjd för detta scenario? Jag anser inte det.

Därför kan jag “bara” räkna på det liv jag tror mig vara rimligt och troligt framöver och beräkna kostnaderna utifrån detta. Räcker investeringarna till med bas i forskning alternativt om jag har sparade medel som räcker till med hänsyn till den tid som finns kvar och vad som kan anses vara rimlig inflation, då är det också okej.

Det är detta jag menar är ekonomiskt oberoende och därför kallar jag mig det. Men nej, jag kan inte betala gangstern. Jag vet inte om vi får hyperinflation, kärnvapenkrig, statskupp eller zombieapokalyps. Men med de siffror jag har idag så räknar jag med att jag kan leva ett gott liv och klara mig alldeles utmärkt under perioden från nu fram till döden.

2 gillningar

Vanligt för alla som jobbar på och inte har några planer att skola om sig och/eller göra omfattande förändringar i karriären.

Jag ser inte att någon som lever på en lagerarbetar-lön till exempel få frågan hur det ska gå ihop sig, om den personen senare vill köpa en lägenhet i Spanien eller vilja öka sin ekonomiska burn rate.

2 gillningar

Då är alla ekonomiskt oberoende från födseln? Då man inte har tjänat en krona och förmodligen finns det något värde i kläder t.ex?

Känns märkligt, då man därefter går till att inte vara ekonomiskt oberoende (mest troligen).

Sen kan man bli ekonomiskt oberoende lagom till vuxenlivet igen, om man får en studentpresent som överstiger tidigare sommarjobb.

Fast det verkar inte kunna vara så enligt TS.

Har du uppnått så har du? Eller?

Det är ändå lite speciellt att totalt haft högre passiva inkomster genom livet än man haft utgifter. Men det är kanske inte relevant för vad man kallar ekonomiskt oberoende, kanske mer resultatet av ett ekonomiskt oberoende (passiv cashflow).

1 gillning

Gillar inte att applicera termen ekonomisk oberoende på FIRE. FIRE är bara den mängd pengar som gör att du inte tycker det är värt att jobba för att skaffa fler. När tiden du spenderar på att arbeta är mer värd en vad du tjänar på arbetet.

I teorin skulle man kunna leva som hemlös, eller snylta på sina föräldrar hela livet och vara nöjd med det. Eller leva på ett arv. Då är man ju FIRE även om inte alla har den möjligheten eller vill leva på existensminimum.

Ekonomisk oberoende är ett utryck som de som inte kan köpa precis vad de vill när de vill använder om personer som tycks ha så mkt pengar att de kan göra det, men i praktiken inte alls kan det. Där har ni min skitkassa definition, om det va någon som undrade, vilket det inte va.

4 gillningar

Intressanta funderingar, men jag får lite känslan av att du hade ett annat samtal med dig själv när du skrev ovan, som inte riktigt kommer fram i texten.

Jag kan hålla med om att 4%-regel-modellen är just en modell för att överleva sina utgifter över resten av den tid du tänkt att din pengapåse och du själv skall leva. Kanske en “fattigmansmodell” om man nu tänkt förändra sin livsstil genom att sluta jobba? Om det var en av aspekterna du funderar på?

Tolkar din modell, som betydligt mer omfattande, där det inte bara ska räcka, utan även säkerställa en rätt fet marginal. Den marginalen får då också gärna (absolut) växa så att man enbart lever på avkastningen, utan att röra fundamentet, men frågan som nästlar sig in senare i tråden upplever jag snarare har att göra med en människans förmåga att hantera sina egna dumheter på vägen. Och har inget med 4% eller passiva inkomster att göra. Kanske tolkar jag dig fel?

Varför är inte detta ekonomiskt oberoende?

Man är ekonomiskt oberoende i alla dessa fall ju?

1 gillning

Om man snyltar på sina föräldrar är man väl inte ekonomiskt oberoende, men I de andra fallen.

För att om någon säger att den är ekonomiskt oberoende så tänker du inte på en handikappad som lever på försörjingstöd eller en frivilligt hemlös, eller en snubbe som lever i sina förädrars källare utan inkomst. Man tänker inte heller på någon som blivit av med jobbet och som går på a-kassa så länge de kan annan de går i pension eller en helt vanlig förtidspensionär i en villa i Eslöv. Du tänker på en person som sålt sitt företag för 200+ miljoner och lever resten av sitt liv på en båt i medelhavet. Någon som har de finansiella förutsättningarna att förvärkliga ett levnadssätt som 99.9% av jordens befolkning inte har möjlighet till.

Sen kan vi vara oense om vad begreppet egentligen innebär, men ekonomiskt oberoende är inte att leva som arbetslös i olika former. Inte enligt mig iaf. Men jag är inte den som bestämmer om din uppfattning om begreppet.

1 gillning

Jamen alla dessa är ju ekonomiskt oberoende. Varse du vill det eller inte….

Ja enligt din definition. Fråga dina bekanta vad de menar med ekonomisk oberoende så kanske du får ett annat svar.

Nä, det här är inte vad de flesta tänker på. Det är en delmängd, men inte det vanliga.

Okej, skönt att du frågat de flesta.

Jag tänker att jag kanske har fel då, och att det är jag som har en annorlunda syn på vad ekonomiskt oberoende är, inte ni. Så må det vara.

Med den definitionen som vissa har här så är hela Sverige ekonomiskt oberoende om de bara kan tänka sig en väldigt låg standard. Jag menar, staten går ju in och täcker upp för i princip alla om man inte kan försörja sig själv. Det är mer än inställning till livet än faktisk ekonomi. Men, när jag kollar upp definitionen så är det slående lik just det, så jag får väl erkänna mig besegrad.