Aktier eller fastigheter

Hej idag investerar jag i aktier och har under det senaste 5 åren skapat strax under 20% årligen. Nu har jag lite kapital över och tänkte böra köpa någon lägenhet i en storstad för att hyra ut för att nyttja hävstången med belåningen. Frågan lyder, är det värt att börja investera i fastigheter eller ska jag fortsätta med aktier ur ett vinstpespektiv?

Hur ser din fördelning över tillgångar ut idag?

Äger du redan din bostad och den är värd mycket mer än din aktieportfölj har du ju redan rätt mycket i fastighetsmarknaden. Då skulle jag nog fortsätta att investera i aktier för diversifieringens skull.

Men kanske hyr du din bostad eller har så pass mycket i aktier att värdet av din bostad iaf inte är mycket mer än din aktieportföljs värde? Då först hade jag börjat fundera på ytterligare fastighetsinvesteringar.

Hur ska någon på ett forum veta om fastighetspriser eller aktiepriser kommer öka mest kommande åren?

Bäst är att diversifiera dina tillgångar. Så svaret beror på hur dina tillgångar ser ut just nu.

Om du nu inte är Warren Buffett, diversifiera globalt i fonder eller fondrobot. Det är som att sluta spela på en slotsmaskin efter man vunnit.

Jag kan rekommendera fyra hinkar principen: Fyra-hinkar-principen 2021

Du bör inte lyssna på mig eller någon annan, sök på bloggen om forskningsartiklar och läs i dessa. Det vill säga vad Jan hänvisar till i många inlägg.

OBS! Indexfonder.

Nu frågade trådskaparen om aktier eller fastigheter, inte lysa eller globala indexfonder