Aktier i investmentbolag i stället för marknadsviktad investering

Spiltans fond är dock inte så representativ eftersom Investor och Industrivärden har extremt stor vikt i fonden. Jag föredrar en likaviktad approach.

2 gillningar

Fonder och investmentbolag äger aktier i bolag som man oftast kan köpa direkt själv istället för att betala dyra avgifter (fonder) och premier (investmentbolag). :bulb:

…och du betalar inget courtage istället?

1 gillning

Det beror på vad du har för upplägg men det finns aktörer som erbjuder courtage noll (Robin Hood) och de som har courtage noll givet vissa omständigheter (Nordnet och Avanza). Känns onödigt betala dyra avgifter till fonder när du kan köpa aktierna själv direkt.

Mycket bra :+1: inläggning du har starka argument för investmentbolag. Man skulle kunna lägga till att de ofta har onoterade bolag som man som privatperson inte alltid kommer åt. Jag har Investor och Industrivärden men avvecklade Kinnevik, VNV och VEF då det är omöjligt värdera de onoterade tech-bolagen. Mycket luft i deras portfölj :briefcase: :wind_face:

Jag har 3 investmentbolag i min portfölj för investmentbolag.

45% Lundberg
32% Berkshire
23% Investor

Har planer på att avyttra Investor och öka ännu mer i de andra två.

2 gillningar

Vad räknar du för timlön och tid på att ha koll på alla företag, säkerställa rätt vikt osv? För mig skulle det aldrig vara värt att lägga tiden aktier kräver om jag ska jämföra med de små baspunkterna indexfonder kostar.

Analysen låter lite grund men länka gärna till studien. Jan har ju också framhållit att investmentbolagen över tid verkar prestera som småbolagen.

Nu var det iofs länge sedan cocan försvann ur colan. I övrigt tycker jag du kör en rätt trist påhoppstil i dina inlägg och väljer vad du svarar på och inte.

6 gillningar

Vilka omständigheter är det? Är växlingsavgifterna noll med?

Svårt att förstå om du gillar eller inte gillar investmentbolag när du tidigare skrev att du betraktar dem som ”världens mest överskattade bolag”.

Vad tycker du egentligen?

1 gillning

Jag är ingen vän av investmentbolag men de slår fonder ivf (som jag också ogillar). Behövs det verkligen 200 man i kostym och slips :necktie: på Stureplan för att köpa aktier i Volvo och Ericsson? Det kan man ju göra själv.

Du kan ju bara copy paste fondernas bolag och köpa själv så slipper du dyra avgifter. Eller ännu bättre, copy paste Selins och Buffetts portföljer :briefcase:. Tar dig ca 20 min göra den manövern. Mindre tid än det tog dig logga in här och tjöta. :alarm_clock:

Could have fooled me :joy:

1 gillning

På den delen som är listade bolag men poängen med de flesta investmentbolag är ju att de har onoterade innehav, som annars är svårt att komma åt som småsparare.

Dessutom vill man ju köpa investmentbolag när de har en vettig substansrabatt. Du köper alltså även noterade innehav billigare än du köper dem som enskilda aktier.

En bra sajt för att se deras noterade och onoterade innehav, samt nuvarande och historisk substansrabatt är ibindex

Tex Industrivärden är enbart noterade innehav och just nu kan du köpa dem till 8% rabatt mot vad dessa aktier handlas för. Nu skulle jag helst se 20+% rabatt före jag skulle köpa.

Men hur rimmar det med det du säger att det är bättre att köpa aktierna direkt?

Du köper ju dem billigare via investmentbolag när de har en substansrabatt.

1 gillning

:beers: Samtidigt vill jag påskina det mycket bra inlägg ovan i tråden där vissa fördelar med IB läggs fram. Verkar bli lite ras idag så tanka fett! :sunglasses:

En globalt marknadsviktat portfölj innebär många fler aktier än du tror verkar det som. Ex lysa har runt 8000 aktier i sina två fonder. Jag tror faktiskt inte du kan köpa 8000 bolag till rätt vikt och balansera om vid behov på under 20 minuter per år. Du kommer inte heller kunna hålla dig under nivån för gratis courtage, så det är dags att börja räkna på vad det kostar också.

Om man vill ha marknadsviktat är indexfonder billigt nör man sätter en prislapp på sitt eget arbete, jobbar man gratis däremot så kan man väl sitta och pilla med aktier hur mycket som helst.

PS. Hoppas inte det tar dig 20 minuter att logga in. Tror säkert någon kan hjälpa dig att få upp hastigheten lite då :alarm_clock:

1 gillning

Intressant! Finns det nåt enkelt sätt att se historiken för substansrabatten för ett visst bolag?

1 gillning

Japp! Klicka på respektive bolag i tabellen så ser du först innehaven och under det en tabell med historisk rabatt upp till 5 år tillbaka.

1 gillning

Substansrabatten kan ses som ett Vix-index också. VEF och VNV är bra exempel på det. Svårt värdera onoterade innehav som man kommer ”tjäna på lite längre fram”, men idag går med stor förlust och i flera fall ökar förlusten även när försäljningen ökar. :drop_of_blood:

1 gillning