Aktier i investmentbolag i stället för marknadsviktad investering

Nu får du faktiskt skärpa dig!

5 gillningar

Allting handlar ju om risk/reward. Klart det är lättare att slå index med få bolag, men det kommer också med högre risk.

Tycker det känns som du trollar lite medvetet. Du är på ett forum där 99% investerar i indexfonder och du förespråkar lösa aktier. Vad försöker du åstadkomma?

3 gillningar

Ihop med din avatar blev detta väldigt roligt. Och eftersom du fortsätter med tråkstilen och svarar selektivt tycker jag du ska ta en elspark till Biblioteksgatan och köpa en ny slips för pengarna du sparat på att inte betala för en indexfond. :crazy_face:

3 gillningar
3 gillningar

Tack! Skiljer hyfsat mellan rapporterat och beräknat - vilket är lämpligast som köpindikator?

Rapporterat kommer varje kvartal efter rapport.

Beräknat är som jag förstår en uppskattning baserat på de noterade innehavens kursändring sedan bolaget rapporterade. Onoterat kvar som enligt senaste rapport.

Så jag tycker nog att det beräknade är vettigast att använda. Det är det mest aktuella.

Det är ju ingen exakt vetenskap och spelar inte så stor roll så länge man kommer in på en vettig nivå mot historisk rabatt. Själv skulle jag aldrig handla till premie, vilket gör det svårt att komma in i en del av dem.

Om man oroar sig över förvaltningskostnaden så finns det i denna artikeln åtminstone för en del av dem. För de stora med mycket kapital så blir det bra och lågt typ under 0.1%

1 gillning

Jag håller med dig faktiskt och tänkte tanken när jag postade. Men det stämmer ju samtidigt så jag bjöd på den. :necktie: :beers:

Ingen spark här, jag gillar tunga dieselfordon. :blue_car:

Jag föredrar investmentbolag framför fonder av flera skäl som redan lyfts fram men i korthet gäller det större flexibilitet för förvaltaren, bättre “alignment of interests” (även om Investor o Industrivärden är lite för “politiska”), lägre totala avgifter (trots slipsarna :grinning:) och större flexibilitet för mig som investerare.

Sen såg jag en rätt hetsig debatt om akademin vs verkligheten. Utan akademisk bakgrund kan man inte bedriva trovärdig forskning, men det är inte alls säkert att en stabil akademisk bakgrund leder till smarta investeringar. Viktigare är, enligt min mening, ett bra affärssinne och hög integritet. Mer Ben Graham, mindre Eugene Fama. Det är ingen fördel som investerare att leta efter intellektuellt utmanande problem, spännande anomalier eller använda komplexa modeller. Enkelt är bra. Kan man hitta något som rimligen är värt 100 kr men säljs för 50 kr köper man det. Som på alla marknader.

4 gillningar

Jag håller med Bufffet om att man har mer nytta av att vara rationell än intelligent. Har inte tänkt så mycket på det tidigare men om jag ser mig omkring så verkar det stämma rätt bra.

Då är man inte hopplöst förlorad…

2 gillningar

Inspirerad av denna tråd köpte jag idag en hyfsad hög med Investor-aktier till substansrabatt 15%. Roligare med skin in the game än att vela :smiley:

5 gillningar

Har sålt av alla aktier som inte är svenska investmentbolag. Har följande nu:

Creades
Investor
Svolder
Lundberg
Industrivärden
Traction
Latour

2 gillningar

@HenkeK Hur har det gått med investmentbolagen?

Ifall man ska bygga en portfölj med enskilda investmentbolag bör man kolla hur kavaljer har byggt upp sin portfölj för deras IB fond. Väldigt stabil fond.