Här är ett par relevanta avsnitt, btw:
Har du möjlighet att länka till ett avsnitt som avhandlar ämnet? Jag är rätt fascinerat av hur att marknaden kan svälja ett sådant stort inflöde. 10 miljarder i omsättning under en enskild handelsdag är ju inte småpotatis direkt. Eftersom kursen reagerade mer på aviseringen än själva transaktionsdagen misstänker jag att det fanns mekanismer på plats som jag inte känner till.
Det är mest optioner och swap handel så redan innan saker sker som folk vet ska ske köper/säljer de (fonderna) optioner och swappar för att hålla sin exponering.
Försöker komma ihåg om de haft något specifikt avsnitt om detta, men kan inte komma på något. RR har sina transcripts på webben för alla avsnitt, så det är möjligt att du kan googla fram någon bra sektion i ett avsnitt.
Det är sant, de har ju faktiskt också gjort ett avsnitt som mer specifikt diskuterar Burry’s kritik:
Ni alla får gärna vara aktiva så kör jag passivt med indexfonder. ![]()
Som jag förstår det så balanserar marknaden sig själv och det kommer alltid finnas aktiva investerare som vill få högre avkastning än snittet.
Handeln med en aktie tillför väl egentligen bara ett värde vid emissionen. De är då man skapar en kassa och möjligheter för ett företag att driva sin affär, ge arbetstillfällen, dra in skatter osv.
Därefter skapas ingen samhällsnytta vid handeln med den enskilda aktien. Alltså borde passiv förvaltning med färre ägandebyten innebära mindre slöseri med resurser. (Tid som kunde användas till något värdeskapande)
Jag tycker att det är bra att det finns aktiv förvaltning men tycker inte om deras affärsmodell.
För mig så tar aktiv förvaltning aaalldeles för liten risk. Varför ska dom ta ut en fast procentuell avgift även dom dagarna de underpresterar sitt jämförelseindex? Vem är sugen att betala en hantverkare för ett mediokert arbete?
Hade inte haft några problem ifall dom tog mer betalt så länge de slår sitt index efter avgift om dom samtidigt är återbetalningsskyldiga med samma summa som dom underpresterar sitt index ![]()
En illikvid marknad är ingen bra marknad. Det borde ingen vilja sträva efter. När en fond, aktiv som passiv, köper eller säljer en aktie behöver marknaden kunna hantera in- eller utflödet. Nasdaq menar att illikvida aktier blir sårbara för incidenter eller manipulationsförsök. Risken är också att det blir större svängningar och större spread i handeln.