Aktiva fonder värda att investera i

Efter avsnittet med SAVR blev jag lite sugen på att gå emot vetenskapen och investera en slant i aktivt förvaltade fonder, för att testa om jag kan överprestera mot index.

Jag har ingen tro på mig själv att sia om framtiden bättre än vad som inprisas i index, och jag följer inte alls aktiva fonder, men har via forumet hört om råvarufonderna från Erik Strand, och TIN tech.

Vilka aktivt förvaltade fonder tror ni på forumet på, och varför?

Jag har mitt vanliga sparande hos min vanliga bank - där kör jag fonder med låga avgifter. Dock har jag små andelar i bl.a. HB Hållbar Energi (som gått över 130 % totalt så jag har varit tvungen att sälja av över tid) och Proethos. Som krydda har jag i mitt långsiktiga sparande 3 fonder där jag avsätter 1000 kr / månad hos Avanza. Detta då det är avgiftfritt upp till 50 000 kr, och jag får avgifterna tillbaka i efterhand. Känns som ett ganska bra upplägg. Det är Thematica Future Mobility (riktig dyr, typ 7 %?), Nordea 1 Emerging Stars samt AuAg Precious Green. Denna portfölj har gått som tåget tack vare Thematica-fonden.

1 gillning

Tycker AMF:s fonder är prisvärda.

2 gillningar

När det kommer till aktiva fonder så undviker jag dem utom när det kommer till småbolag, där det ju bara finns mkt få indexfonder. SEB småbolag chans/risk har gått riktigt bra för mig. Vet inte om den finns på SAVR dock…

Mvh

Fredrik

1 gillning

Jag har inte heller några aktiva fonder att rekommendera egentligen. En av de få jag har är Auag Silver Bullet i lekhinken men bara en mycket liten långsiktig post.

1 gillning

Även AuAg Precious Green är ju kul!

På Savr kostar den 0,88 istället för 1,49. 41% rabatt.

2 gillningar

IKC fastighetsfond A

2 gillningar

Jag kör SHB hållbar energi och IKC fastighet. Mest för att jag tror på dem i dessa tider och de inte svikit hittills. Miljötänk är i ropet och fastighetsmarknaden ständigt aktuell med omvandlingar, byggsatsningar etc. Oavsett vad som sker där så verkar det generera pengar så länge det saknas rätt sorts fastigheter. Jag gör inte djupare analyser än så just nu.

Dessa två utgör å andra sidan min lekhink också, så det får svänga lite som ett otajt jazzband. Just nu lirar de åtminstone gladjazz.

2 gillningar

Jag har omkring 30 % av mitt kapital i Eric Strands fonder. 28 % i Silver Bullet och 4 % i Precious Green. Hade en avsevärt mindre post i hans tidigare fond, Pacific Precious tror jag den hette, förr i tiden. Har utöver detta några procent i WisdomTree Physical Gold.

Kom in helrätt precis i Coronadippen i Silver Bullet och var med från start på Precious Green så de har gått väldigt bra. Ligger minus på WisdomTree.

Som alltid så handlar det ju rätt mycket om när man kommer in men jag delar helt Erics bild av saker och ting och är kanske rentav ännu mer av en goldbug. Tror man på caset så är dessa fonder helrätt. Tror jag…

2 gillningar

Eftersom jag aldrig köpt in på argumentet med Lysa och lekhinkar så finns det självklart många bra aktiva fonder.
LF Fastighetsfond som jag sparat aktivt i de senaste 20 åren, Odin Sverige, SEB Småbolag C/R, Spiltan Stabil, Spiltan Småbolag, MS INVF Global opportunity, MS INVF US Growth mfl mfl….

Jag har till 50 % mitt fondsparande i aktiva fonder och sedan även enskilda aktier. Vissa år krossar man index, vissa år krossar index mig :joy:, men väldigt nöjd, väldigt långsiktig och skulle aldrig drömma om en fondrobot….

2 gillningar

Några favoriter:

Öhman global growth
Spiltan småbolag
Enter småbolag
Tin ny teknik (alt robur)
Länsförsäkringar fastighetsfond
Bgf next generation technology
Allianz cyber security

Lycka till

3 gillningar

AMF småbolagsfond. Låg avgift för att vara en aktiv fond, 0.45 %

2 gillningar

Det är upplyftande att höra att det finns likasinnande som jag. En synpunkt som jag kan ha på ditt inlägg är: Spara inte i för många aktiva fonder. Då blir det ju som en indexsparande, fast i mindre skala förstås. Det räcker att spara i några få av “guldfonderna” och byta ibland …dock inte för ofta.

3 gillningar

Klokt och bra inlägg. Tar till mig av tipset :+1:

1 gillning

Håller med. En fondrobot med 100 % aktiefonder har gett ca 30 % avkastning i år. Men den balanserad bukett av aktiva fonder har man lätt fått ca 50 % i avkastning.

1 gillning