Alla har inte samma förutsättningar

Hej

Jag lyssnar runt på rika tillsammans podden .

Lyssnar nu på 467 om pensionen och ni pratar om att det bara är att öka lönen och byta jobb som om det är möjligt för alla och att man ”väljer ” vara fast . Jag känner mig provocerad av det . Inte alla kan ha välbetalda arbeten . Vi behöver folk som städar , sitter i kassan på ica eller jobbar på äldreboende . Det är inte bara att flytta för alla .

Ni har mycket klok tankar . Men jag tycker man behöver förstå att människor har olika förutsättningar . Personer med ex funktionsnedsättningar, fysiska sjukdomar . Osv . Inte alla klara en universitets utbildning . Jag skulle önska avsnitt för personer som inte har höga löner men hur de skulle kunna öka sina förutsättningarna i ekonomin . Jag har inte hög lön men heller inte låg . Genom att investera har jag fått större möjligheter att renovera mitt hus , bo kvar i min villa som ensamstående , äga en bil och trygga min framtid vilket jag är mycket glad över . Jag har ännu inte nått min första miljon men har kunnat renovera mitt hus för ca 500 000 vilket jag aldrig kunnat om jag inte funnit börsen . Jag kommer dock snart nå min första miljon vilket mina väninnor inte gjort pga att de inte vågat sig in på börsen utan har vanliga sparkonto , vansinnigt men de har inte kunskapen tyvärr . Jag fann boken ”vägen till din första miljon ” för 10 år sedan . Och fått en helt annan möjlighet . Men är man lågavlönad är det svårt att lägga undan . Vi behöver kunna förstå deet

36 gillningar

Välkommen till forumet. Det är självklart att alla inte har samma förutsättningar och jobbar man på Samhall så kanske man inte har en massa arbetsgivare att välja emellan. Samtidigt så kan de flesta göra något. Byta jobb, vässa sina knivar kan majoriteten göra. Klart det finns särfall som inte klarar av att byta jobb.

Ta @angaudlinn , han har ingen superexamen, ändå är han inne på sitt andra år som FIRE.

1 gillning

Så fort man tar upp investeringar på random sociala medier så finns alltid minst en som säger att den ensamstående usk:an med 4 barn minsann inte kan investera eftersom det inte finns något överskott. Det säger sig själv att där har man inte de bästa förutsättningarna.

3 gillningar

Satt på en fest brevid en familjefar som berättade att när barnen bodde hemma jobbade han extra efter sitt vanliga låglönejobb med att plocka bär om höstarna och tjänade i storleksklassen 100 000kr per höst på detta extraknäck. När man har gjort det några höstar börjar det faktiskt handla om betydande summor pengar insåg vi där vid bordet. Utan universitetsexamen och utan att hitta annan arbetsgivare.

9 gillningar

Byta jobb kan de flesta göra men det behöver inte betyda högre lön.

3 gillningar

Utan vettigt utbildning är det svårt att förhandla bättre lön, oavsett hur många gånger man byter jobb.

1 gillning

Den tanken är klok men personligen inte ett dugg ny.

Somliga föds med silversked i mun. Andra föds beroende av heroin. Och allt däremellan.

Alla har ett val, att jobba utifrån sin situation och ta ansvar, eller att sätta sig i passagerarsätet i sitt eget liv.

Och vi får kämpa olika hårt för samma utfall. Livet är inte rättvist.

12 gillningar

Minns inte citatet exakt, men poängen är väl att det är svårt att ersätta en bra lön. Om det är sant, vad tjänar lågavlönade på att man ljuger?

Om det finns någon som behöver höra budskapet, varför ska de inte få ta del av det för att någon annan inte behöver höra det?

Skulle man sagt; nädå; det är lika bra för pensionen att ha låg lön? Kanske skulle kännas bra för någon som inte kan påverka sin situation, men det är ju fler än de som lyssnar.

Mer än var fjärde skattekrona går till sociala transfereringar. En enorm apparat som svider rejält varje månad att upprätthålla. Svårt att missa. Det finns alltså redan transfereringssystem, men de bygger just på att de som kan tjänar bra.

Att tjäna mer är alltså bättre för alla. Tror faktiskt det är ännu viktigare att förstå, särskilt idag när så många “siktar neråt”.

3 gillningar

Vissa valde IT för att de tyckte det var roligt. Vissa valde IT utan att tänka efter. Vissa valde IT strategiskt för att det skreks efter civilingenjörer på arbetsmarknaden. Vissa utbildade sig i 5 år, andra i 3 år, andra 0 år. Vissa tog lån för att studera, andra inte.

Dessa personer kan få samma höga lön utan att de gjort samma aktiva val eller uppoffringar.

Någon programmerade ett mobilspel lite på skoj som 15 åring och sålde det för miljoner.

Har de ansträngt sig lika mycket, plågat sig, avstått annat och kämpat? Nej.

Kan alla i alla branscher byta jobb och få upp sin lön? Nej.

Att acceptera att olika människor har olika förutsättningar är lika naturligt som att äga ansvaret för sitt eget liv. Du lever i ett land med ofattbara möjligheter och du har självt valt att leva det liv du lever.

De som med vapen strider för att du ska ha denna rätt tjänar betydligt mindre än de flesta i vårt land.

3 gillningar

Du har helt rätt, försöker för egen del förklara det för våra nu vuxna barn. MEN när man tittar på medianinkomst efter skatt så är det inte så jäkla mycket som skiljer(med all resekt). Många kan alltså i tidiga 20år börja månadsinvestera en tusenlapp eller två, vilket över tid kommer ge ekonomisk frihet. Ja naturligtvis kan man boosta sin framtid mer vid större inkomster. Men påstå att man behöver ”välbetalt” arbete för att nå rimlig ekonomisk frihet är faktiskt fel. Däremot behöver man tid och enkel kunskap om månadssparande på rätt sätt, sitta still i båten- och låta bli kapitalet när det kliar i fingrarna då det börjat växa till sig :sweat_smile:

2 gillningar

Det är ingen som påstår att alla har samma förutsättningar. Det är ingen som påstår att allt kämpande leder till samma resultat. Dessa påståenden dras fram varje gång det argumenteras för att alla kan göra sitt bästa för att öka sin lönsamhet, bli lämpligare för befordran, göra sig flyttbar, hitta sitt sätt att försöka öka inkomsten över tid.

Det kanske inte ger utdelning nu eller nästa år. Men på 20års sikt är chansen ändå ganska stor att man med många små steg lyckas med någon av strategierna öka sin inkomst. Är det inte detta vi alla behöver förstå.

Så när du själv sett att dina andra val av investeringar gett dig andra möjligheter än dina vänner. Varför finner du det provocerande när det diskuteras andra val inte i alla i nuläget känner sig kapabla göra?

6 gillningar

Såhär blir det varje gång någon här skriver om önskad förståelse för det här fenomenet.

“Jag förstår men……”

“Du har det ändå bättre än majoriteten av världens befolkning….” osv

Kan folk här försöka att validera känslor och upplevelser någon gång?

3 gillningar

Kan hända folk med “vettig” utbildning också :wink:

Håller du med om att det är både lättare och går snabbare att spara och investera med högre inkomst?

Hur mycket skiljer lönerna (inte) menar du? Jag vill ha konkreta exempel.

@Agaton-Sax hur jämnar vi ut orättvisa skillnader på bästa sätt enligt dig?

@MKsthlm

Tycker du skriver motsägelsefullt. Skenbart förstående men ändå med en snärt i slutet. Menar du val som att göra det man kan av möjligheterna som givits?

Vilka pratar du om i slutstycket?

1 gillning

För ca 7 år sedan jobbade jag extra på hamnen under helger och nätter då dom har väldigt bra avtal för helger så va det ett bra extraknäck. Jag hade flera tjejkompisar som jobbade i typiska låglöneyrken som gnällde över sina löner. Jag rekomenderade dom att söka jobb nere på hamnen och köra truck/kran. Det möttes med stor skeptism då det nästan bara var män som jobbade där. Men det började med att en av tjejerna började där och trivdes bra och sen började dem andra också. Dom gick alltså från ca 17 000 efter skatt i lön till 32 000 efter skatt.

Detta är nog ett exempel många kan göra som är ganska enkelt om man bara slutar stirra på steriotyper.

5 gillningar

Bra och kul för dom! Men vilka ska jobba inom vården då? Det är ju bättre och mer långsiktigt hållbart om löner och arbetsmiljö förbättras i lågprioriterade yrken.

5 gillningar

Uppfattar inte budskapet som att det ”bara” är att höja lönen.

De pratar om att ta extrapass, hyra ut på Hygglo, ta gigjobb.

Alt. utbilda sig till annat jobb med högre lön.

Sambon jobbar som personlig assistent. Viktigt jobb där det är en enorm brist på personal. Sambon skulle kunna jobba 300% om hon tackat ja till allt. Krävs ingen utbildning. Lönen är ok. Men ingen vill ta jobben.

1 gillning

Detta är ett så märkligt argument tycker jag.

Att vårdens villkor och löner borde bli bättre och att det behövs folk som jobbar där kan vi alla hålla med om. Det har dock ingen inverkan på om det är rätt val för en person att jobba där i väntan på önskvärda förbättringar.

Dubbla lönen för arbete i hamnen låter som en bättre deal för dem som kan tänka sig båda arbetsuppgifterna. Oavsett om man redan jobbar där eller har lägre lön idag. Vill man inte rekommendera de som redan jobbar i hamnen att byta ner sig i lön bör man inte rekommendera folk i sjukvården att stanna bara för att de börjat där.

Just att man inte är fast i sitt första yrkesval utan kan byta bana till något folk betalar mer för är en av de viktigaste ekonomiska lärdomarna att göra.

3 gillningar

Ja jag pratar principiellt :slight_smile: Samhällsproblem går inte att lösa på individnivå. Spelplanen behöver liksom ändras. “Dont hate the player, hate the game”.

2 gillningar

Inte skenbar förståelse, förståelse inför att både passivt val (“slump/tur”) och aktivt val kan generera högre inkomst. Där man likväl har möjligheten att aktivt välja någonting annat, valet är inte en engångsföreteelse där man senare kan säga att möjligheten tagits ifrån en.

Slutstycket hänvisar till den svenska försvarsmakten som aktivt valt att försvara din rätt att leva det liv du själv väljer.

1 gillning