Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Visst är det så. Men sättet det sagts på har liksom alltid varit som att det är “allt annat lika”.

Jag har nog alltid också utgått från ett FIRE-perspektiv där båda familjerna vill nå FIRE, och då är villiga att skära bort onödigt fluff i sitt liv så att utgifterna hamnar på 20-30 000 kr. Men jag har kanske läst för många FIRE-bloggar så att jag tänker att det är normalt.

2 gillningar

En sak jag reflekterat lite över är om det kanske skulle vara en idé att ni nichar in eller taggar avsnitten på något vis efter målgrupp? Jag älskar avsnitten om att starta eget och egentligen det mesta som som Caroline brukar fånga upp som verklighetsfrånvänt men brukar hoppa över det som handlar mer om ”vanliga småsparare” :slight_smile:

Tänker att det finns en publik för båda delarna och att det handlar mycket om att hjälpa folk att hitta till rätt content?

3 gillningar

Absolut. Bra idé. Tack. :+1:

(Taggidé: ”verklighetsfrånvänt”) :joy:

13 gillningar

Så himla bra skrivet! Tror att det är detta många famlar efter, inklusive mig själv. Det borde ju vara lättare för alla att skala av lyxen eftersom man förmodligen inte alltid haft den än att bygga upp ett driv man aldrig haft.

Däremot finns det så mycket mer att vinna på att hitta drivet men kommer man inte från en bakgrund eller omgivning där det är en naturlig del så är det oerhört svårt. Lite som att lära sig läsa i ett land där alla är analfabeter. Inte omöjligt men svårt.

Det är väl där Rika Tillsammans kan hjälpa oss analfabeter att åtminstone få se att det finns andra som är läskunniga…

1 gillning

Ja, precis. Det är mer komplext än så. Första exemplet med höginkomsttagare kommer ju uppleva en ”försämring” man kommer rationalisera med att något annat är viktigare. Typ ett steg bakåt för att kunna gå två steg fram.

Medan den andra kommer se det som bara ett steg fram. Givet att de inte fastnar i en grej kring att skära ned från en redan låg nivå. Men det brukar, som de flesta av er påpekat inte att gå.

Hur gick det med träningen förresten? Hur lätt som helst att ändra beteende, bara att gå och träna. Eller något sånt sa Caspian. :grinning_face_with_smiling_eyes:Förresten, honom har man inte sett efter det avsnittet.

7 gillningar

Han fick sparken efter det avsnittet. :joy:

Skämt åsido, han får nog göra comeback i avsnittet till följd av denna tråden. :wink:

Ps. Går bra med träningen, inte som under 16WOH men på en mer behaglig 3 gånger i veckan tempo. Allt handlar ju om svaret till frågan ”varför?”. Otydlig svar ger otydliga resultat. I alla fall för mig…

4 gillningar

Hade noterat att du ser oförskämt fit ut i dom senaste avsnitten jämfört med dom från ett par år sedan, nu förstår jag varför :oncoming_fist::grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Gammal undersökning men fortfarande intressant, skulle säga ni båda har rätt.

https://demoskop.se/news/vem-ar-egentligen-hoginkomsttagare-och-vad-gor-svenskarna-med-en-hogre-lon/

6 gillningar

Håller med dig men samtidigt ökar även ens omkostnader i snitt med ökande lön (livstilscreep som @janbolmeson säger).

1 gillning

Den är ju riktigt åt helskotta :grinning: Man kan ju inte ha en kategori ”övrigt” som är störst utom i ett fall väl?

Vad lägger man så mycket pengar på ”övrigt” så det äter upp mer än boendet? :thinking::joy:

Det ser jag som det stora problemet - inte fördelningen av de andra kategorierna.

1 gillning

Det har du rätt i, skulle vara intressant om de hade delat upp övrigt kategorin i några till kategorier.

Kan tänka mig iaf följande skulle varit intressant:

Teknikprylar
Abonnemang och streaming
Tv-Spel
Kollektivtrafik

Finns säkert fler jag har glömt.

1 gillning

Jag tänker att det mesta av dem skulle gå in i kategorierna som nämns.

Teknikprylar är ju oftast för boendet eller bilen så in i de kategorierna.
Abonnemang och streaming borde väl i min värld också räknas till boende kostnad.
Tv-Spel samma som ovan eller möjligtvis en ny kategori ”nöje”
Kollektivtrafik borde nog omdefiniera bil till ”transport ” för att vara bredare än en ”sak”

Skämt åsido … jag tror tyvärr den stämmer rätt bra. Finns nog mycket pengar som bara strösslas ut utan att folk tänker på det. Antagligen rätt stor spar potential i ”övrigt” :grinning:

2 gillningar

Case in point! :slight_smile: Vilket är det skrämmande.

Vi pratar ofta om hur svårt det är att spara, hur dyrt boende, bilar, semestrar är … men samtidigt vet inte folk vad de lägger runt 30% av pengarna på.

Såklart är det mest destruktivt för låginkomsttagare som verkligen behöver ha koll på ekonomin för att spara till lite guldkant.

2 gillningar

Samtliga universitetsutbildade minst 4,5 år ska man ha med sig också…

Vill bara tillägga att självklart har både jag själv och omgivningen upplevt livsstilscreep i förhållande till studietiden och ungdomen. Däremot upplever jag inte att den har krupit iväg så värst mycket mer för höginkomsttagare. Åtminstone inte på sådant som “syns”, som hus och bil. De flesta har landat på liknande nivå. Så det som höginkomsttagare lägger överskott på är, enligt min uppfattning, sådant som är lättare att sluta med utan att för den skull behöva flytta eller på annat sätt göra större förändringar.

Det finns helt enkelt inte lika mycket att lägga sina pengar på när man bor i en mindre ort… När jag var i Stockholm i somras slog det mig att det måste vara mycket värre att ha lite pengar där, för det är så uppenbart att en del har gott om pengar och vad man skulle kunna göra om man hade mer.

3 gillningar

Sen en annan sak. Vi fastnar så lätt i “det går inte”. Och nej, det går kanske inte att tjäna en massa mer om vi samtidigt vill ha kvar vår nuvarande anställning, bo kvar där vi bor, fortsätta arbeta deltid eller vad vi nu gör.

Men det går för de flesta att göra en förändring OM MAN VERKLIGEN VILL. Men det kan ju då krävas att man får flytta, byta karriär, kanske omskola sig. Detta är ju saker som för de allra flesta går, men kanske inte så många VILL eller ORKAR MED.

Det är ju här det blir lite “orättvist”. Är man från början i rätt bransch eller bor på rätt ställe kan det vara en baggis att byta arbetsgivare eller bli egen och bara fortsätta med det man redan kan. Är man i fel bransch krävs det mycket mer vilket kan göra att det känns omöjligt. Det är ju inte helt lätt att omskola sig samtidigt som man har familj och måste se till så att det finns mat på bordet, eller att flytta om man har “varannan vecka”-koncept.

Men klart är ju att fler skulle kunna göra en förändring än vad de själva tror. Bojorna som håller oss fast är oftare i vårt huvud än i våra omständigheter. Det är det där drivet, entreprenörsandan osv som många av oss saknar. Och att hitta ett sådant driv om man inte har det från början vet jag inte hur lätt det är. Det går säkert att öva upp. Men det är säkert ungefär lika lätt som att vicka på örat om man inte kan det. Man sitter där och tänker och tänker men vet liksom inte hur muskeln styrs.

11 gillningar

Precis, det finns folk inom IT-branchen utan en enda högskolepoäng som tjänar långt mycket mer än t.ex. en bibliotekarie gör.

3 gillningar

Tack för en bra podd som jag lyssnat på många avsnitt av.
Har upplevt att det blivit mer och mer allmänna ”coach-sägningar” som är lite verklighetsfrånvända.
Tror det skulle bli en bättre podd om Caroline och gästerna fick mer utrymme att komma till tals och prata till punkt.

3 gillningar

Mina två cent:

Verklighetsfrånvänt kanske är fel ord, det är väl snarare så att Jans verklighet skiljer sig från en del (inklusive mig själv), men är helt i linje med andras. Saker som Tesla eller element för 27000kr är helt ofattbart och långt ifrån mitt sätt att tänka. Jag lever mitt liv på ett helt annat sätt där jag byter olja på min gamla bil själv och reparerar trasiga element med tuggummi. Men för andra som hänger på forumet är snarare Jans livsstil det rimliga. Det visar väl bara att vi “Rikatillsammans” inte är någon homogen grupp i våran livsstil, där det finns de som tjänar lite och sparar mycket till de som tjänar mycket och sparar lite. Den gemensamma nämnaren tycks mer vara att vi sparar och hur vi sparar (indexfonder, Lysa).

Angående företagande så har jag växt upp med en far som var egenföretagare under större delen av min uppväxt, något som han verkligen mådde dåligt av i det stora hela. Ständig stress och arbetande på dygnets alla timmar och tjänade vad en vanlig anställd hade gjort. Han hade en anställd under en period vilket bara ökade stressen men minskade lönsamheten. Företaget var ett i princip vanligt knegarjobb, och alltså inte “IT- konsult manager tekniker rådgivare högskoleuniversitetsproducer”, vilket återigen ur mitt perspektiv knappt har någon aning om vad det är än mindre hur tusan man kan tjäna pengar på det.

På grund av min uppväxt har jag fått en negativ syn på företagande, i alla fall om man ska försörja sig på det. Jag värderar en trygg anställning mycket högre och det beror ju på vilken typ av person man är. Visst, alla kanske teoretiskt kan bli företagare och tjäna mer pengar men JAG VILL INTE. Det är lättare för mig att sänka mina utgifter (eller snarare hålla dem nere) än att tjäna mer pengar på grund av mina erfarenheter i livet, min personlighet och mina värderingar, även om jag har full förståelse för att det inte är så för andra.

For the record så måste jag ändå säga att jag älskar podden och det har hjälpt mig jättemycket i min ekonomi allt från hur man ska investera till vilket banklån och elavtal man ska ha. Jag har dock svårt att relatera till Jan och Caroline men kan ändå få “konkreta tips råd och inspiration för att ta min ekonomi och mitt sparande till nästa nivå på ett enkelt och på ett roligt sätt”. Precis som andra har sagt så tycker jag att ni kan bjuda in Oskar och Maribel till ett samtal som kanske kan behandla lite av det som tagits upp i denna tråd. Dem kan jag för övrigt relatera till.

20 gillningar