Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln

Inte världens viktigaste sak, @Zino, men jag funderar på om AMF Företagsobligationsfond kan ha en plats i räntetriangeln. Bland annat är dess avgift på 0,15 % rätt tilltalande.

5 gillningar

När man då hamnar i att man vill göra ett större köp för pengarna som finns sparade i räntefonder, hur lång tid innan köpet bör man sälja av fonden så att den omvandlas till likvida medel?

Ett par dagar är väl det normala i de flesta fall när det gäller de flesta fonder. Sen ytterligare nån dag att flytta från isk till bankkontot.

Nu tänkte jag mer utifrån ett riksperspektiv.

1 gillning

I sådana fall är väl den generella rekommendationen som vanligt runt nåt år innan pengarna ska användas så bör de vara placerade på sparkonto. Beror väl lite på hur hög risk det är i just den räntefond man använder.

1 gillning

Jag tänker AMF räntefond kort och spiltan högröntefond

Amf räntefond kort är väl så nära sparkonto man kan komma nästan när det gäller räntefonder.

Spiltan har mycket högre risk och volatilitet.

Amf skulle jag personligen våga hålla i princip tills pengarna skulle användas. Spiltan däremot inte närmare än 2 år kanske.

3 gillningar

Vad tycker ni om Swedbank Robur Realränta? Ser inte att den finns med i triangeln. Lägst avgift hos Avanza gällande realräntor. Danske Banks på 0.93% är en big no-no för mig.

1 gillning

Handlar väl bara i Sverige har jag för mig? Danske Invest är global, vilket tilltalar mig mer.

Kan du dumförklara det lite bättre till mig? Varför vill man ha globala realobligationer istället för svenska?

Jag tänker som så att mina portföljer i övrigt är väldigt globala och större delen av aktiedelen ligger t.ex i USA. Då är det ju global/amerikansk inflation jag vill skydda portföljen mot. Inte bara inflation i Sverige. Det kan ju dessutom vara så att det är hög inflation i t.ex USA vilket kommer påverka aktieportfölje, men samtidigt ingen inflation i Sverige. Då får jag ju inget skydd om jag bara har svenska realräntor.

2 gillningar

Ok tack. Det känns logiskt för min del också då jag är väldigt tung inom globala fonder.

1 gillning

Swedbank Robur Realränta hade varit på samma plats som Handelsbanken Realräntefond i triangeln.

Förutom det @MattiasA90 skriver så är också problemet med svenska realräntefonder att den svenska marknaden för dessa inte är effektiv:

5 gillningar

Jag stötte nyligen på liknande beskrivning i följande arikel/guide för räntefonder.

Det kan låta attraktivt om man tror att inflationen ska bli högre än så. Det man ska vara medveten om är att realräntefonder nästan enbart investerar i svenska statspapper som ger 1 % lägre ränta än andra långa räntefonder. Alltså krävs det runt 2,5-3 % inflation per år eller kreditnedskrivningar för att realräntefonder ska ge högre avkastning.

Guide: Investera i räntefonder och bra räntefonder för 2023 - Borslabbet

2 gillningar

Detta är inte alls en 60/40-portfölj. Det är snarare 60/20/20. Guld och räntor är absolut inte samma sak och beter sig helt olika. De bör inte klumpas ihop på det sättet.

Beroende på vad du är ute efter så kan räntedelen antingen placeras “kontant” på sparkonto med hög ränta, till likviditetsfonder till företagsobligationer och långa räntefonder och/eller realräntefonder.

Läs gärna lite kring hur räntor hanteras i t.ex. en Permanent Portfolio eller en Golden Butterfly som båda har 20-25% guld i sig, och räntor separat, om det är något sådant du är ute efter. Dessa typer av portföljer är mer vanliga för folk som vill bevara pengarnas värde snarare än maximal tillväxt - dvs den situation du beskriver.

@Zino Tack för bra beskrvning ang Räntefonder, men…har svårt att välja ang Räntefonder.
Har en portfölj där jag har en tidsaxel att om ca 9 år då kanske man går i pension.

Denna portfölj är en 80/20 portfölj, som jag har haft sedan RT’s Barnportfölj" dvs där jag har 10% Guld och 10% i Sparkonto.

Nu har jag även förstått att “pengar på kontot” förlorar i värde, varav jag har läst flera länkar här på forumet ang Räntefonder…men blir inte klok på vad för Fonder jag skall välja istället för de 10% på sparkontot.

Om jag förstår Triangeln, så skall de 10% kontanter jag har på sparkontot fördelas enl nedan

• 50% Captor Iris Bond och
  • 50% AMF Räntfond Mix

Har jag förstått det korrekt?

samt en annan fråga är…väl när man börjar närma sig de 9e året, hur bör då fördelningen utav ovan Räntefonder vara?
Man tar ju inte ut alla pengar på 1 år…

Uppskattar all förklaring/svar :smiley:

Kul att du uppskattar tråden! Om du tycker att det är svårt går det utmärkt att också bara välja en av fonderna under “räntepricken” eller ett sparkonto med ränta och gå vidare med livet, 10% kommer inte att ändra din portfölj nämnvärt :slightly_smiling_face:

Det är absolut tänkbara val utifrån det du beskriver.

Vad planerar du att ha för strategi i övrigt i uttagsfasen? Lämplig ränteallokering ser helt annorlunda ut beroende på om du tänkt att sälja aktierna och minimera risk jämfört med om du fortfarande planerar att behålla en hög aktieandel.

2 gillningar

Tack @Zino för ditt snabba svar!

Ja, jag upplever att det här med Räntefonder är…inte så enkelt att hänga med alla här på Forumet.
Så, om jag förstod dig korrekt, jag behöver inte flytta 10% jag har på sparkonto till en eller 2 fonder som jag nämner ovan - det är OK att behålla dem på sparkontot och att pengarna inte kommer att tappa i värde så länge jag har en bra sparränta från idag och ca 9 år frammåt -
Har jag förstått det korrekt?

Har idag 2 olika sparkonton där jag har en fast /låst på 1 år med 4,3% och en anna på 3,5%.
Orsaken är för att man kan inte "månads"spara in på det låsta spar kontot, varav det andra kontot där fyller jag på varje månad.

Om jag nu skall byta från cash till räntefonder, och samtidigt kolla på det här med avgifter, så ser ju AMF Mix OK ut versus Captor Iris är dyr, 0,6% i avgift.
Finns det någon annan Räntefond man kan välja istället för Captor Iris?

Läste lite till i din tråd och förstod att ju mer närmare man kommer till uttagsfasen, desto “mer” skall man fördela åt vänster i ränte linjen.
Super förståeligt! :raised_hands:

Ang uttagsfasen så har jag haft tanken att följa 4% regeln, har inte tänkt mer detaljerat än så ännu i och med att det är lite långt borta fortfarande.

Min strategi och plan har varit och är fortfarande att spara så bra och “rätt” det går, men…behöver lite hjälp med att förstå tex ang ränte fonderna.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad är skillnaden på dessa tre räntefonder?

Fråga till exempelvis @Zino. Om vi pratar ett långsiktigt pensionssparande, är det vettigt att lägga till räntor tidigt i sparandet med syfte diversifiering? Exempelvis Captor Iris Bond eller AMF Räntefond Lång på 10–20 procent, beroende på riskvilja. AP7 Såfa har ju inget sådant utan kör 100 procent aktier under tidiga sparfaser för att sedan fasa i sin räntefond från 55 års ålder. Och deras räntefond har ganska kort duration, vilket mer motsvarar stabilitet i triangeln.

Några tankar?

2 gillningar