Allväderskrydda på "vanlig" portfölj

Har fortsatt studera min portfölj och tänkte komma med en till uppdatering med fynd för den som är intresserad av portföljen. Fortsätter använda tråden som dagbok!

Till att börja med: jag har tidigare beskrivit min portfölj som en “vanlig” aktieportfölj som tiltar åt allväder, men jag skulle nog vilja gå tillbaka på det och påstå att min portfölj är en allvädersportfölj, bara inte lika diversifierad som andra (vilket jag inte nödvändigtvis tycker är ett stort problem: investeringar vill jag påstå är mer konst än vetenskap, och ju mer avancerad en portfölj blir desto mer frångår vi denna grundläggande insikt).

Min portfölj är i grund och botten en Golden Butterfly utan cash. Man brukar säga att en Golden Butterfly är obalanserad då den “överviktar aktier” (även skaparen själv menar detta), men jag har mina reservationer, se mitt resonemang nedan (där jag adresserar Zino i Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen):

Där pekar jag även på faktumet att Shahidi använder en 50/50-split mellan långa statsobligationer och guld som en proxy för TIPS, vilket ska vara aktiers motsats:

Det var en liten parentes för den som funderar över logiken bakom portföljen. Det verkar för mig som att det trots allt finns en “method to the madness”.

Från det ena till det andra: jag har testat min portfölj på portfoliocharts.com (Tyler, som skapat sidan, är även upphovsmannen bakom The Golden Butterfly Portfolio) och tänkte dela med mig av mina fynd!

Först en stor brasklapp: Vi ska alltid vara väldigt försiktiga med att dra för många slutsatser från historiska data inom finans. Investeringar är kaotiska och på många sätt oberäknerliga. Nu testar vi bara hur min portfölj har presterat historiskt, om den kommer bete sig likadant i framtiden vet ingen.

Så här ser den testade portföljen ut för referens:

Vi börjar med att kika på “Portfolio Matrix”, där portföljen testas på en rad olika värden och rankas i relation till andra portföljer som går att hitta på portfoliocharts (siffrorna är vilken plats man kommer, inte faktiska värden). Här kunde jag konstatera att min portfölj hade goda värden i relation till andra portföljer och faktiskt rankade som #2 av 20 möjliga på Baseline LT Return (genomsnittlig 15-årig CAGR):

Den enda “grenen” portföljen inte befinner sig i topp 5 i är standardavvikelse, men som vi ser i nästa graf är spridningen relativt låg mellan portföljerna med låg standardavvikelse, så portföljen har robusta värden även där. Här visualiseras risk (i termer av standardavvikelse) i relation till genomsnittlig årlig avkastning för alla portföljer:

Notera att portföljen har högre historisk CAGR än aktiemarknaden men halverar standardavvikelsen(!). En del av överprestationen kan ha att göra med faktumet att portföljen är överviktad sverige, så vi behöver inte läsa in för mycket i det.

En annan intressant iakttagelse är att portföljen har ca 1% högre CAGR än en Golden Butterfly (6% vs 7%) med en standardavvikelse på ca 14 i stället för 12. Med andra ord har portföljen ca 15% högre avkastning och standardavvikelse. Detta är förväntat då skillnaden är att vi tagit bort cash = ökat risken (och avkastningen).

Tittar vi på Ulcer Index (längd och intensitet på drawdowns) ser det ännu bättre ut:

Där rankar vi #5 (som visat i första grafen) och har nästan exakt samma värden som en vanlig All Weather Portfolio men med betydligt högre avkastning.

Slutligen kan vi visualisera den tightare utfallsrymden:

Och jämföra med bara aktier (då konstruerat på samma sätt som i min portfölj för att jämföra äpplen med äpplen):

Allt som allt tycker jag att portföljen ser ut att göra precis det vi vill att den ska göra: minska volatiliteten utan att minska avkastningen avsevärt. Vi vill särskilt skydda portföljens nedsida, och där verkar den prestera väldigt bra i relation till alternativa konstruktioner.

Slutligen kan jag slänga med en heat map for good measure:

Som sagt, se detta mest som hypotesprövning/underhållning. Man kan skapa en hur bra portfölj som helst med lite overfitting. Magin med just denna portfölj är att den är extremt enkel (fyra lika stora delar) och samtidigt i alla fall ser ut att vara mycket “bättre” än en vanlig aktieportfölj.

Som vanligt med reservation för att jag gjort något knas i konfigurationen.

PS: Funderar på vad jag ska kalla portföljen…

The Golden Clover Portfolio?
The Golden Rabbit Portfolio? (ett aktiehuvud, två öron som reagerar på hot)
The Permanent Swede?

5 gillningar