Vi har kommit till en punkt i våra liv (55 år) att vi vill arbeta mindre. Min plan är att arbeta som konsult kanske 2-3 dagar i veckan och min fru letar efter något som ger henne möjlighet att trappa ner. Med viss sannolikhet siktar vi på att sluta arbeta helt om ett par år med målet att leva på avkastningen av kapital.
Vi har under ett antal år sparat i främst enskilda aktier med input från en finansiell rådgivare. Detta har under en 5 års period gett oss en avkastning på +128%. Just nu tänker vi att vi ligger kvar med denna investering som den är.
Utöver det har vi ungefär lika mycket som idag sitter på ett konto hos en av storbankerna. Detta eftersom vi under veckan flyttat hem pengar från husförsäljning i England. Av detta planerar vi att använda 1/3 för att lösa vårt återstående bolån (med syfte att sänka månadskostnaderna) samt köpa bilar i Sverige osv. Resterande pengar behöver investeras.
Om vi bara inflations säkrar hela det investerade beloppet så kan vi leva gott till 100 års ålder men då återstår bara en mindre summa. En investering med något bättre avkastning skulle förstås ge guldkant på tillvaron medans en 50% nedgång skulle komplicera saker.
Några tips om hur vi ska investera återstående pengar eller synpunkter på om vi tänker rätt i övrigt?
Detta låter som en klart olämplig placering. Den borde ni sälja.
Relativt nära globalt index i avkastning och förmodligen skyhög risk i jämförelse. Gissningsvis rätt höga avgifter nånstans också.
Ni borde titta att matcha den risk som passar er situation. Jag skulle gissa en 50/50 portfölj hos typ Lysa eller motsvarande och/eller en allvädersportfölj är närmare det som passar det övriga du beskriver. Men det är beroende på risktolerans.
Jag hade inte betalat av bolånet. Ni har fortfarande kapitalkostnaden för det bundna kapitalet och med åldern kommer ni inte kunna ta bolån i framtiden. Hade siktat på belåningsgrad i häradet 50%.
Tack för svar. Så här långt har våra placeringar i aktier gått bättre än index även i nedgång men vi ska fundera ett varv till angående dessa. En bra poäng angående bolånet så där ska vi nog tänka om. Vi ligger nära 50% amorteringsgrad redan nu.
Vi får läsa på lite om allvädersportfölj och titta på Lysa.
Det betyder inte att ni tagit mindre risk. 5 år är oerhört kort tid i sammanhanget.
Enskilda aktier beroende på någon oklar form av förvaltare låter klart olämpligt. Snarare typisk förvaltare som tar hög risk och cashar in stora summor pengar på avgifter.