Sitter man med 80% belåning på huset så blir det ju 4x hävstång. Visserligen är tillgångsslaget stabilt, men ändå bara ett hus.
Håller jag inte med om. Riskminimering över långa tidsperioder brukar leda till diskussioner om värdebevarande portföljer av typen RT portföljen. Alltså bred diversifiering mellan tillgångar. Inflationen går inte heller atr ignorera på långa tidshorisonter.
Om vi talar om den lägsta risknivån så talar vi inte om RT-portföljen, nej. Tror knappast jag behöver länka dig till trådar om forskning på hur man minimerar riskerna, eller till Jans rekommenderade portföljer på den lägsta risknivån. Långtidsperspektivet är dock en annan vinkel, återkommer till det i slutet.
Det finns alltid risker förknippade med enskilda fastigheter. Allt från miljörisker (kanske finns nedgrävda miljögifter på tomten) översvämningar, expropiering osv osv.
Ok, så säg att huset går från 5 miljoner till 2,5 miljoner i värde. Känner du dig då tryggare i att ha huset belånat till nästan det dubbla av sitt egna värde, 4 miljoner, och samtidigt ha 1,5 miljoner på börsen, eller känner du dig tryggare i att ha betalat av 1,5 miljoner i förtid så att du är relativt pank men ivf skuldfri? Det första exemplet är ju i akut risk för totalkollaps, speciellt om börsen råkat gå ner samtidigt, så att ens totala förmögenhet blir t ex -0,75 miljoner, om vi räknar med en halvering även för börsen. Det andra alternativet är riktigt tråkigt men man överlever.
Risken från huset finns kvar där, oavsett vad mer du gör. Lägger du till ytterligare riskabla investeringar, så blir den ännu högre. RT-portföljliknelsen skaver också iom att fastigheter korrelerar med aktier.
Exemplet ovan låter rätt extremt, men det var inspirerat av dig, och inte mitt eget påhitt. Samma logik kan tillämpas även om huset “bara” tappar 20% i värde.
Jag fattar att om man ser till ett helt liv, så vill man låta sig ta lite risker tidigt i livet så att man har mer pengar mot slutet, men jag tycker att vi ska benämna det korrekt som risk, och inte någonting annat. Det blir inte mindre riskabelt kortsiktigt av att belåna för att sätta in pengar på börsen. Möjligtvis kan man argumentera för att det blir det väldigt långsiktigt, om man sätter upp vissa parametrar om ett minibelopp man vill ha åstadkommit då. Personligen hade jag inte rekommenderat att gå all in på att betala av tidigt för jag är mer risktolerant och ser mer långsiktigt än så, men jag tycker ivf att det ska vara tydligt och korrekt så att folk förstår vilka avvägningar de gör. Tjänar man bra och är tidigt i karriären så kommer man antagligen klara sig bra till slut ändå, så då kan man ju lika gärna trygga upp om man är så lagd. Tjänar man mindre, kanske man känner sig mindre risktolerant kortsiktigt, har man redan tillräckligt och vill känna sig extra säker kanske man vill betala av, driver man företag kanske man ser det som ytterligare en risk och känner att det får vara nog med den risken, eller så kanske man ser det som rimligt att först betala av sig ner till 70%, och sedan gå in i börsen så man har en mer stabilt grund att stå på, osv.