Analysis Paralysis

Ja, jag har grubblat en del på det. Jag gjorde en liknande tråd på ämnet och fick tipset att läsa kurslitteratur om beslutsfattande där: Bli bättre på beslutsfattande

Detta är vad jag minns från dessa böcker på ämnet: Kort om risk, Fischhoff Baruch & Kadvany John och Smart Choices: a practical guide to making better decisions, Hammond, John S. & Keeney, Ralph L. & Raiffa, Howard.

Tyvärr finns inte objektiva svar. Värderingar, riskvilja, förmåga m.m. är så subjektivt och individuellt. I böckerna lade de inte upp det exakt så som jag beskriver det nu, det här är bara vad jag tog med mig och vad jag tänker när jag läst ts.

Löser du rätt problem?

I ditt fall kanske du tänker på ekonomi och företagande, men en stor fråga i grunden kanske snarare är hur ni vill leva? Hästar har man ju inte direkt för ekonomins skull, utan livskvaliteten. Det påverkar i sin tur hur du ska utvärdera idéerna. Om de är roliga kanske är en viktigare fråga än om de går att driva som företag.

Samla idéer

Ha en lista med massa idéer (som du har) och försök tänka ännu bredare. Tänka är gratis. T.ex; vad skulle det innebära att sälja gården, hyra stallplats och själv bo i villa eller lägenhet? Skulle det vara bättre för ekonomin och livskvaliteten? Ofta blundar man för vissa möjligheter, för man identifierar sig med vissa saker och missar därför många bra alternativ.

Jämföra idéer

• En del saker går att utvärdera ganska objektivt. Man kan skatta ett ekonomiskt netto och jämföra med tiden man lägger ner. Då får man en timlön som kan jämföras med stressen, nöjet och alternativa vägar.

• För att utvärdera saker som inte går att mäta objektivt har jag ibland bara betygsatt idéer kors och tvärs, sammanställt poängen på olika sätt, jämfört sammanställningarna och sedan prioriterat den med högst poäng. Sedan avsatt en tidsperiod för att testa den vinnande idén. Det går ju inte göra allt samtidigt.

Ofta blev rangordningen densamma oavsett hur jag viktade olika faktorer. Nummer ett var nummer ett oavsett. Det har lugnat hjärnan så jag inte går och funderar på alternativ i bakhuvudet hela tiden. Det blir aldrig objektivt när det handlar om värderingar.

T.ex: Hur kul är det att ha bastu, 1-10? Blir min timlön bra, 1-10? Hur kul är det att hantera uthyrningen? Hur kul är det att städa den? Vad tycker min partner? Då kanske poängen blir (8+5+5+2+1)/5=4,2 av 10. Tycker du t.ex timlön är viktigare kan man ju ge just den faktorn en övervikt. (8+(5x3)+5+2+1)/5=6,2.

Jag märkte dock att vad jag egentligen ville prioritera visade sig rätt tydligt oavsett hur jag viktade olika faktorer.

Testa

Går det ändra sig? Går det testa snabbt? Går det göra en “minimal viable product”, t.ex. bara fråga om någon vill ha sin husbil ute någonstans bakom en lada. Kostar inget och går att ändra sig snabbt. Någon kanske vill hyra ladugården utan att du först renoverar den?

Tillåta felmarginal

Det blir jäkligt tråkigt om allting måste klaffa på öret och minuten. Att vara okej med att prova och prova igen om det blir fel gör att man blir mer tålmodigt, uthållig och framförallt har roligare. Är en idé väldigt känslig för fel och misstag kanske det inte var en idé bra nog att ägna sig åt ifrån början.

2 gillningar