Ändamålet med att bli rik?

Jag försöker hålla en låg profil, men du kan läsa mer om min plan här:

1 gillning

För mig är målet med pengamaskinen möjligheterna som kommer med en extra inkomst. Den används och kommer användas till olika ändamål allt eftersom storleken på inkomsten, behoven och intressen ändras.

1 gillning

Vi har inte något syfte med att vara rika på pengar :moneybag:. Däremot kostar vårat drömliv väldigt mycket sånt :nerd_face:

Det som kostar mest i vårt drömliv är i ordning (tror jag) fastigheter, arbetsfri lön och skolavgifter.

Då har väl ändå pengarna ett ganska tydligt syfte? :face_with_monocle:

Ja, syftet med pengar för oss är leva vårt drömliv fullt ut :nerd_face: Det finns inget syfte med att “bli eller vara rik på pengar”, för det blir vi nog inte ! Vi har såklart vissa marginaler, men allt blir i princip omsatt i något annat.

Det finns ingen pengahög över till något odefinierat som “frihet”, “möjligheter”, “säkerhet” eller “trygghet” :nerd_face: istället har vi redan investerat i frihet till viss del genom framtida arbetsfri lön, den är redan prissatt och investeringar gjorda. Att inte arbeta ingår i vårt drömliv. Trygghet tror jag är mer en psykologisk grej, vi behöver ingen pengahög till det. Den kommer till viss del från strategi, men det är nog svårt att köpa trygghet genom att bara vara rik.

Frihet från oro.

Att kunna säga - det blir som det blir, det löser sig - och lita på att det gör det. För mig och mina barn.

Ja och vi älskar att jämföra oss med varandra, fast egentligen är det ingen som bryr sig. Självklart borde ekonomi vara mer intressant i dessa tider, det styr oss enormt.

Att slippa behöva gå till ett jobb och stressa skiten ur sig för att sedan knappt kunna vila upp sig under helgen. Behöver inte ha lyxprylar. Det är en lyx att slippa stressa och kunna ägna sin tid åt promenader, böcker, bygga om datorer, laga bra mat, knäcka en flaska vin mitt i veckan om man känner för det.

Självklart finns det folk som har roliga jobb de trivs med. Tycker dock att 40h plus restid är alldeles för stor del av ens liv om man kan slippa det.

4 gillningar

Det kan du göra utan att investera och se pengarna växa. Min erfarenhet är att jobbyten ger massor av insikt. Normen bland många är att jobba ihjäl sig (utan bättre vetskap) för att få en hög lön. Men, hög arbetsinsats och hög lön korrelerar inte nödvändigtvis med varandra.

Resan med bättre jobb och bättre lön har jag gjort under hela mitt liv. Det som inte ändrats är tvånget och stressen. Självklart något helt personligt för mig. Därför är jag glad att jag att jag nu har tillräckligt för att slippa jobba och ta hand om mig själv istället. Tycker också det är mördande tråkigt att jobba.

Skulle dock aldrig leva på bidrag och utnyttja systemet. Har en moral att stå för mina egna kostnader om jag kan.

Skulle jag arbeta nu klassas jag nog som ganska rik (kanske inte i detta forum :grinning: ) men pengarna går åt till att leva FIRE för mig och då har jag en rimlig svenssonlön fast med 100% stressfri fritid.

4 gillningar

Svårt att säga…
Har ingen specifik siffra i åtanke och lite godtyckligt när man “är i mål” och med vilken marginal/risktolerans man kan hoppa ur hamsterhjulet.

Men så länge inget dramatiskt, oförutsett inträffar och allt tuffar på enligt plan, så skulle jag säga max 5 år.

Jag ser i nuläget egentligen ingen anledning att inte fortsätta leva såhär “för alltid”.
Upplever inte att jag är begränsad, eller avstår något direkt :blush: