Android Vs iPhone

Såna buggar som du beskriver har jag faktiskt aldrig upplevt. Om det handlar om malware osv beror det på hur du ladda ner appar. Laddar du ner allt utan att tänka för dig så är det nog bäst med iPhone men om du stanna till och tänker efter varför apputvecklaren vill att du ladda ner appen när det även vore möjligt med en hemsida så är nog Android mindre begränsad.
Bra ex tycker jag är Temu eller annan kinesisk skräpsida. Ladda du ner deras app så får appen tillgång till dina kontakter osv och det skickas då direkt till en konserver, inte något jag hade velat ha faktiskt, men seriösa sidor som blocket, Facebook osv känns det ju lugnt med

Hade du m10 pro?? Jag tänker mig för vad jag laddar inte bara hux flux, mobilen har varit buggig sen jag fick den

Har använt senaste 10åren,
Sony Xperia S, trevlig lur på sin tid, dog av ett golv. 5000kr åt skogen
LG G4, 4500kr, slutade ladda efter någon månad. Annars bra, men jag tog pengarna tillbaka.
Köpte någon modell av doogee, superbillig Kina, har för mig för sub 1k med enormt batteri, var nöjd en månad typ, än började den med popup-reklam, lyckades motverka det med någon Firewall -app, självdog dock senare, typ efter ett halvår i livet.
Xiaomi Redmi note4, typ 1300kr, suverän för pengarna, dog av ett golv dock.
Jobbtelefon Samsung xcover av tidig modell. Rena liket jämfört med Xiaomin. Kom aldrig överens med den.
Dog tyvärr aldrig.
Fick senare en Samsung A50 som jobbmobil, den var väl typ okej, men fingeravtrycksläsaren (under skärmen)fungerade kanske en gång per månad så jag fick knacka kod typ varje gång jag skulle åt telefon och det kändes liksom inte riktigt top, inte ens budget om man ska vara ärlig.
Skaffar privat Xiaomi Redmi note 7 lite dyrare på 2250kr, också nöjd med den, den dog inte men efter några år när man spelade in video så hackade bilden och det var mitt i småbarns-åren så jag hostade upp 1999kr till en Xiaomi 11 lite, den har jag än. Den har slutat snabbladda och accepterar inte usb-c laddare, men det har skett i en period då jag senare insett att bil-laddaren sköt en säkring, eventuellt så kan det ju faktiskt varit laddaren som dödade den funktionen.

Nu har jag dessutom fått en iPhone SE som jobbmobil, hade lite förhoppningar om den, då jag hade en 3s för länge sen som faktiskt var trevlig för sin tid (dog av ios-uppdatering som dödade all prestanda) men jag kommer verkligen inte överens med upplägget och funktionerna, hur svårt ska det vara att koppla ett headset, och varför gör den aldrig det automatiskt utan jag måste manuellt påpeka för den att jodå mitt headset är igång parkoppla tack? Och när det väl är kopplat så drar den i Teams ändå ut ljudet i högtalaren så jag måste in och byta manuellt i appen också (det kan ju vara appens fel iofs men det funkar på Android) och även här strul, fingeravtrycksläsaren kanske fungerar 1ggr av fem försök, så nästan alltid så kommer “ange lösenkod” upp, startar man om den så krävs också lösenkod, men då är det så finurligt att den skickar inte fram något tangentbord för att skriva det, har hittat workaround att man försöker gå in i nödsamtal och sen tillbaka så kommer tangentbordet fram… men ryktet som "allt bara fungerar "stämmer inte med min bild.

Så jag är egentligen mest imponerad av Android+ xiaomi, alltid presterat över förväntan för småpengar jämfört med många andra konkurrenter. Dock så har jag börjat bli lite mer skeptisk till Kina-stödjandet av politiska skäl, så skulle det bli aktuellt med nytt byte så är jag inte säker på vad det skulle bli. Men jag känner egentligen att runt 2k är en lagom nivå :see_no_evil:

2 gillningar

Samma här.

Sen är det så att Android som operativsystem inte alls är lika optimerat och anpassat för den specifika hårdvaran. Detta eftersom det finns 1000 tals olika modeller som använder operativsystemet. Android måste fungera med en uppsjö av olika hårdvaror.

Apples IOS är specialanpassat och optimerat för deras hårdvara. Du kan därför ha en bättre prestanda och användarupplevelse på en IPhone med sämre hårdvara än en Android.

Samma gäller PC vs Mac.

1 gillning

Jag har använt Android i över 10 år. Ville inte ens titta år IPhone hållet. Men jag var så missnöjd med lagget, buggarna, försämringen över tid, oenhetligt osv.

När jag bytte jobb så fick jag en IPhone 11. Så jag testade att byta. Och herregud vilken skillnad. Allt bara funkar och det är nästintill fläckfritt. Wow! Sen dess är jag helt såld för Apples produkter. Det är en helt annan liga i fråga om upplevelse. I min mening! De säljer ett komplett paket som fungerar. Punkt. För mig är det guld värt. Med barn, jobb, träning osv. Så har jag inte tid att anpassa och konfigurera en Android.

2 gillningar

Apple vill att du skall köpa Airpods det är därför de gör det svårare att parkoppla andra hörlurar. Detta gäller ju Apple Watch med. Det är bla detta DOJ stämmer Apple för i USA

Jag har både Apple-devices (iPhone, iPad och Mac) samt ett gäng PC-prylar, TV etc. Om något så är Apples grejer stabila och absolut inte ”svåra att parkoppla”…
Använder dagligen hörlurar från Bowers&Wilkins, Sony och även Jabra konferenstelefon med mina Appleprylar. Funkar hur bra som helst. Däremot Windows-PCn eller den billiga surfplattan från Lenovo, de spökar en del ibland.

Är man för teknikilliterat för att hitta blåtandsmenyn och göra den första parkopplingen ska man nog inte ha trådlöst alls. Även om Apple gör det lättare om man går all in Apple på både telefon och hörlur.

2 gillningar

Jag använder själv Android sedan mer än 12 år. Har haft iPhone tidigare och dessutom har min fru och min funktionshindrade dotter iPhone SE 2022. Så jag kan lite iPhone och ganska mycket Android när det gäller användning.
Men du måste ha lyckats krångla till din iPhone SE ordentligt eller fått en telefon med skadad display. Problemet med att slå in lösenkod känner jag inte igen alls från någon av telefonerna hemma. Står det slå in lösenkod så kommer alltid siffertangentbordet upp.

Synd att Xiaomi är ett kinesiskt företag. Det gör att jag avstår från att köpa en så speciell sak som mobil från dem. Jag har köpt elscooter, fläktar och pumpar från dem. I princip allt är välkonstruerat och med snygg design samtidigt som priset är lågt.

2 gillningar

Där ser man. Vad gör då W1 chippet specifikt för Apple ekosystem. Jag är nyfiken :blush:

97% av malware kommer troligtvis också till otroligt naiva personer helt utan säkerhetstänk.

Många nya telefoner kommer med lovord om säkerhetsuppdateringar i 7+ år. Jag hade inte varit särskilt orolig på just denna punkt

1 gillning

Det ligger som ett extra lager av ”smidighet” ovanpå det vanliga bluetoothprotokollet och möjliggör bl a för t ex AirPods att parkoppla och switcha mellan enheter med lite mer visuell och pedagogisk logik, på klassiskt Apple-manér. Typ om du kollar film på iPad och så ringer telefonen, då ska det hoppa över utan strul. För någon som inte riktigt begriper sig på hur BT funkar eller vilka menyer man måste in i kan detta ju upplevas som ”enklare”. Själv tycker jag mest att det fyller en funktion om man ofta och snabbt måste växla mellan mer än 2-3 devices. Å andra sidan, mina hörlurar från B&W, Jabra och Sony löser det här snyggt också, upp till en viss gräns på anslutna enheter. Så länge man har multipoint så.

Ungefär som Google fast pair på Android

En svår fråga kanske men en A55 och en s24 ultra om man inte spelar så är det nån poäng med en high end mobil? Såg ett youtube klipp där en A54 jämfördes med en S23 ultra och A54 var ungefär 70% när allt hade jämförts så som kamera,skärm osv. Kan det verkligen vara jättestor skillnad på kvalitet på bilder? Men skillnaden kanske blir stor om man skulle vilja förstora upp bilden

Har du en bil med trådlös laddning av telefonen så saknar A55 den funktionen. Kameran är nog tillräckligt bra om du inte är fotograf eller influencer.
Som jag skrev tidigare, jag gick från A53 till S21FE utan att märka någon större skillnad. Jag är dock ingen power user av mobilen. Den trådlösa laddningen gillar jag dock.

1 gillning

Är det nån här som har Pixel 8 eller 8pro? Är ni nöjda? Finns det några konstiga buggar med dom mobilerna?

Jag har ganska nyligen bytt från Android till iPhone.
Nedanstående video förklarar ganska ingående aspekterna med båda tycker jag.

Har 8 Pro.
Mycket nöjd, inga större buggar jag märkt av.
Visst händer något märkligt någon enstaka gång men inte mer än jag varit med om på andra telefoner inkl Iphone. Eller datorer för den delen :joy:

1 gillning

Har läst en del kommentarer på youtube om att en del klagar på överhettning, är det nåt som du har märkt av?

Nej, inga problem alls med det.
Jag är rätt flitig mobilanvändare men spelar inte något nämnvärt förstås.

1 gillning

Spelar inte heller, många mobiler kan säkert få problem med överhettning av spel. Vid vanlig användning så borde inte nån mobil bli överhettad

1 gillning