Avsnitt där det diskuteras misstag, och Jan går igenom lite av de tokigheter han själv gjort. Kanske kan det kännas bättre att se att alla andra gör det med
På många sätt är misstag och fel man har gjort det viktigaste man kan prata om och dela med sig av. Min tro är att i varje misstag finns ett guldkorn för framtida framgång begravet. Det kan vara täckt med många lager skit, det kan ta ett tag att hitta det, men allt som oftast finns det faktiskt där.
För drygt tre veckor sedan påbörjade användaren Alice en tråd ”Vilka ekonomiska misstag har du gjort? ”. I dagens avsnitt reflekterar vi över misstagen och delar med oss av några av våra egna. Vår …
Det här avsnittet är en fristående fortsättning på avsnitt #200 där vi började prata om våra och andras ekonomiska misstag. Huvudpoängen är nog mest att inse att misstag är en del av processen och att ha empati med att både man själv och andra gör så gott man kan och fattar så fort man hinner.
Precis som i förra avsnittet handlar det även om att ge sig själv utrymme att vissa saker ingår i ”spelet”. En sådan sak är att t.ex. man kommer alltid ifrågasätta sig själv och …
I dagens avsnitt tittar vi tillbaka vår investeringsresa på ert önskemål. Så här i efterhand blir det en del pinsamheter allt från att jag har ägt fonder där inte ens fondbolaget finns kvar (hej Gustavia Balkan) idag, till högläsning från min teknisk analys-period och insikten att jag inte slår index där runt 2011.
Bakgrunden är två frågor från: MayorJonathan i forumet och TheGreat på Tiktok som skrev till oss:
Jan, kan du inte göra ett avsnitt om din resa från att du började investera fram…
De flesta sparare får en sämre avkastning på sitt sparande än vad marknaden ger i genomsnitt. Det beror inte på att andra är smartare, marknaden är oförutsägbar eller att man har otur – många gånger beror det helt enkelt på att vi helt enkelt gör – snällt sagt – dumma grejer i vårt sparande. Under de senaste 20 åren har jag nog lyckats göra alla misstagen, här kommer en hel del av dem. Förhoppningsvis gör mina misstag att du kan undvika att förlora lite pengar i onödan.
Inspirationen till den…
Den här artikeln är fortsättningen på förra veckans poddavsnitt om ”Tolv misstag vi har gjort i vår privatekonomi ”. I dagens avsnitt handlar det om misstag vi har gjort som kan kategoriseras som att flockbeteende, att inte hålla sig till planen, optimism och övertro på egen förmåga, mental bokföring, prospekt teori och misstolkning av statistik.
Du hittar de första misstagen som kan sammanfattas som ”vi hatar förlora mer än vi älskar att vinna”, dispositionseffekten, felaktig diversifiering o…
2 gillningar