Ångest över budgivning

När börjar timman räknas ner?
När du framfört budet till mäklaren /
När mäklaren vidarebefordrat budet till säljaren /
När säljaren tagit del av budet /
När säljaren framfört budet till den andra delägaren/frun…

1 gillning

Jag brukar säga när jag överlämnar budet till mäklaren.

Någon gång har mäklaren hört av sig och sagt att han inte får tag i säljaren och då har jag förlängt budtiden något.

Vilken del av Sverige gäller detta? Lokala förutsättningar kan vara väldigt olika för vilken metod som är bäst.

Att sätta sina egna regler för köp av fastigheter, istället för mäklarens, fungerar i hela Sverige.

Det är du som ska vara i förarsätet, inte mäklaren.

Hela Sverige har tyvärr samma mäklarsystem där mäklaren endast är en säljare.

Diffen har varit några 100 000 kr, som mest runt 300 000 kr. Kanske värt att nämna att det handlar om hus runt 4 000 000 kr. Jag förstår resonemanget med att 4 eller 4,3 mkr spelar mindre roll om 15 år.

Samtidigt har jag nära som blivit tvingade till försäljning av olika skäl, och då förlorat stora delar av sin kontaktinsats. Även om vi är i en helt annan sits måste jag erkänna att det är något som spökar i bakhuvudet. Ibland har jag tänkt att villa kanske inte är något för mig då det helt enkelt blivit för mycket oro. Samtidigt vill jag att jag och min blivande familj ska få växa upp med villa-livet precis som jag gjort.

1 gillning

Om husen säljs för samma pris som under coronapeaken så betyder det ju att dom har tappat i pris i realt värde pågrund av den extrema inflationen vi har haft dom senaste åren.

Ett exempel: om ett hus såldes för 4 000 000 i Juli 2020 så ska det vara värt 4 974 000 i Juli 2025 för att inte ha tappat i pris

4 gillningar

Du skulle kunna granska förutsättningarna lite närmare. De husen ni tittar på nu verkar generera både intresse och budgivning. Det är alltid ett bra tecken. Var det samma sak med de närståendes hus? Hade de otur och köpte mitt under Corona-rusningarna efter bostäder och betalade mer pga detta? Låg huset mindre bra till?

Jag förespråkar alltid att man ska granska varje objekts/affärs förutsättningar specifikt. Visst kan det ske stora skiften som drabbar hela marknaden men det är ändå en väsentlig skillnad mellan attraktiva hus och mindre attraktiva. Så jämför de objekten ni tittar på med det som såldes till underpris och försök göra en realistisk bedömning av de olika objektens fördelar och nackdelar och sannolikhet för svårsåldhet i framtiden. Finns det kanske förklaringar till att huset var svårsålt som inte gäller de hus ni tittar på?

3 gillningar

Det är svårt att ge råd utifrån denna information men har ni hittat ett hus ni verkligen vill ha så är det värt extremt mycket, jag har gjort 5 bostadsaffär 3 köp och två försäljningar, både sålt och köpt med öppna och dolda bud. När vi hittade det vi verkligen ville ha la vi ert dolt bud på 10% över utsatt pris, det nappade inte säljaren på så i några stek höjde vi till 20% över och då kom vi överens. Vi har nog inte gjort den bästa fastighetsaffäreren man kan göra men stor trivs med våra liv. Vi köpte också på toppen, han dock sälja det förra huset med innan det dippade ordentligt.
Har man marginal så säger jag kör, att bo så man trivs är värt mycket och huset är för vår familj inte primärt en investering utan en plats där vi bor.

Skall man lägga dolda bud i förväg var rådet jag fick från en mäklarbekant minst 10% över. Detta var dock när marknaden var glödhet. Om man istället kör ett dolt bud någon vecka efter visningar varit hade jag kört på utgångspriset om det är rimligt satt, bud under utgångspris hade jag tänkt fått vara öppna såvida inte budgivning avstannat nedan utgångspriset då hade jag kunnat lägga ett dolt bud över där det avstannat men ändå under utgångspris.

Stora frågan om vad som kan göra dig lung måste väl vara vad har ni råd med? Hur länge tänkte ni bo kvar?

5 gillningar

Så här gjorde vi: Insåg att vi hade inte ekonomi att dras med i budgivningen på de hus vi var intresserade av. Tittade på flera, la bud på några, men de blev helt enkelt för dyrt. Vi var ändå inte så kräsna så bara det var bruksstandard i kök badrum etc så kändes det ok. När vår nuvarande bostad kom ut ringde vi mäklaren och la bud strax över utgångspriset osett före visningen. Så på visningen, som ändå hölls då det var flera anmälda, sa mäklaren till de som kom att se redan fanns ett bud. Om det var den bästa strategin kan man ju omöjligt veta då vi kanske kunde ha fått huset ett par hundra tusen billigare - det kanske inte var någon annan som övervägde att buda… Men vi fick vår bostad o trivs, det är också värt!

2 gillningar

Vi la ett dolt bud på utgångspris, som även var accepterat pris enligt mäklaren.

Det dolda budet var förenat med tydlig plan, ville kolla krypgrunden och vinden en gång till och skriva kontrakt samma dag som det var tilltittat.

Vi hade troligen kunnat få huset typ 100k billigare iom inga andra budgivare men rätt skitsamma i det stora hela nu.

Marknaden var iskall i slutet nov/början av dec vilket säkert bidrog.

1 gillning

Drömhuset ↔ bra affär ↔ tiden

Välj två.

6 gillningar

Mycket klokt har redan skrivits. Men skickar med ett perspektiv.

Jag bor i ett radhus sedan tio år. Vi hoppade av en budgivning i samma område då vi tyckte det blev för dyrt. En månad senare vann vi budgivningen på det hus som vi nu bor i. Vi gav 300tkr mer än vad första budgivningen slutade i :slight_smile:
När vi köpte huset va det det dyraste som sålts i området och vi hade ångest och kände att vi hade gjort världens sämsta affär. Vi spenderade alla pengar vi hade. Hade budgivningen ökat 10tkr så hade vi fått dra oss ur.
Idag skrattar alla nya grannar med avund över det priset vi gav.

Många har liknande historier, dvs att de köpt för dyrt mot deras plan. Men ska man bo där länge så kommer det oftast inte vara något problem.

4 gillningar

Det är en ganska liten summa på det stora hela.

Om ni vill sälja huset om x år lär det inte göra någon enorm skillnad om ni har 1,5 mnkr i handpenning eller 1,8.

Dessutom gör det ingen större skillnad på månadsekonomin om det blir ytterligare lån på 300k.

MEN, det bygger ju på att ni inte behöver ta lån utan säkerhet eller liknande för att ha råd. Sen kan man ju alltid säga att någon ytterligare 100k inte har betydelse, men någonstans går ju gränsen.

Problemet med att sätta en beloppsgräns på husköp är att hus kan ha väldigt olika driftskostnader. Ett hus som kostar 4,5 mnkr men har solceller och vattenburen värme kan vara billigare per månad än ett hus för 4 mnkr som har sämre uppvärmning etc.

1 gillning

Håller med föregående talare. Per som har lång karriär inom mäklare säger i avsnittet:

folk har en övertro på att göra en bra affär vid köp. Bra affär blir det över tid.

Samt

så länge du har möjlighet, köp det lite dyrare huset. De stiger mest och faller minst.

7 gillningar

Var är alla insider tipsen hur man lägger dolda bud?

Problemet med att ha en mäklare som expert är att han är partisk. Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt och berättar inte hur man ska undgå han som Gatekeeper.

Ha även en ”oberoende” fastighets krängare med i ett avsnitt om hur man gör bra fastighetsaffärer.

Vilken prisklass är husen ni tittar på, och hur mycket högre har slutpriset blivit jämfört med er smärtgräns?

Om slutpriset på objekt ni verkligen vill ha är egentliga småsummor som upp till 100 000kr, så testa att buda över er smärtgräns och se om ni vinner.

Om slutpriserna är i storleksordning 500 000kr över er smärtgräns så behöver ni se er efter objekt med lägre utgångspris.

Den stora vinsten för mäklaren är när hen får uppdraget. Exv en bostad för 5mkr där mäklaren vill ha kanske 2% så ger det 100tkr till mäklaren. Att genom multipla visningar och utdragen budgivning kanske få upp priset till 5,3mkr ger endast 6tkr extra.
På en inte alltför hetsig marknad är marginalnyttan i förhållande till den extra arbetsinsatsen rimligen ganska begränsad.

3 gillningar

Fast… kostnaderna för mäklaren är ju då betalda så de 6k extra är ju ren vinst (i princip).

1 gillning

Arbetstid för mäklaren är också en kostnad. Alternativ intäkten kan vara att hinna ta på sig ett nytt uppdrag.
Edit: jag menar att vid en viss nivå på buden tycker sannolikt mäklaren inte det är lönt att anstränga sig mer.

4 gillningar

Precis. Kan man slippa ta ytterligare några visningar, ringa runt i register, ev behöva lägga upp annonsen efter en period igen etc så är en utebliven intäkt (innan skatt) på < 10k tämligen obetydlig.

Sen får ju såklart mäklaren väga detta mot att ha en nöjd kund, dvs säljaren.

2 gillningar