Ångest vid konsumtion - sparar 25.000+ kr/mån men jag unnar mig inte två skärmar för 5.000 kr

1 MSEK med 7% avkastning per år blir 5833 kr / mån. Så skillnaden mellan att spara 10 eller 20 kkr / mån utöver den avkastningen gör rätt stor skillnad.

Ja, du har rätt.

Beror lite på sparhorisont och redan ackumulerat kapital.
2milj på kontot, med 10tkr ger 21milj efter 30år
2milj på kontot, med 15tkr ger 25,5 efter 30år

Har man mer, har det ännu mindre betydelse

Allt är relativt, har man bara sparandet som en extra trygghet, så är det försumbart, tycker jag.

Provade ränta-på-ränta kalkyl med 1 MSEK startkapital, 30 år, 5% avkastning.

Med följande nivå på månadssparande:

10 kkr ger totalt slutkapital 12,5 MSEK
20 kkr ger totalt slutkapital 20,5 MSEK

Sen får man också beakta att lönerna stiger över tid, så om någon sparar 10 kkr / mån nu, så lär de kunna spara betydligt mer per månad om 10-20 år. Det ökar betydelsen av månadssparandet för slutkapitalet ytterligare.

Men det som du säger, att ju större kapital man har, och ju kortare tid till uttag, desto mindre roll spelar månadssparandet.

Har man tex 5 MSEK i kapital och ska ”checka ut” om 5 år, så gör 10 kkr / mån inte så stor skillnad. Man får då 1,5 MSEK via avkastning och 600 kkr via månadssparandet under de 5 åren, vid 5% avkastning.

Bra, tänkte precis skriva att två skärmar är värdelöst till gaming och att du skulle kika på ultra wide eller super Ultra wide (Samsung G9 är grym!)
:slight_smile:

6 gillningar

Jag är också väldigt strikt när det kommer till att följa min ekonomiska plan men har kommit på ett kryphål jag flitigt använder… Jag räknar aldrig med övertid när jag budgeterar så allt jag tjänar på övertidsarbete går till “onödig” konsumtion och jag kan unna mig lite extra. Jag ser det som att jag offrar något (min tid) som inte var planerat från början så då kan jag unna mig lite utan att påverka min långsiktiga plan… Kanske inte funkar för alla men funkar för mig…

5 gillningar

Ultra wide är fenomenalt!

Tips om du använder windows, är att ladda hem windows powertoys (ett officiellt windowsprogram Microsoft PowerToys | Microsoft Learn ) som har en fantastisk grej som heter Fancy Zones. Detta tillåter dig att dela in din skärm hur du vill, och få fönster att snappa till rutnätet du sätter upp.

Alla andra features kan du stänga av om du inte bryr dig.
Slit skärmen med hälsan!

3 gillningar

Numera bryr jag mig än mindre om färgen på ex skjortan etc pga att jag inte jobbar längre. Så länge den är enfärgad och inte vit och bekväm…
Men det jag skrev var exempel på småsnålhet genom att vikta priset för högt som jag anser inte är vettigt pga att det inte behövs alls och jag skall försöka arbeta bort . Jag har råd med det jag gillar…
Jag köper extremt lite kläder sett över tid. Mode etc bryr jag mig inte om alls.
Bara konstaterar att alla andra nu verkar gå klädda i Svart eller mörka trista färger (och har inga reflexer för att synas i trafiken). Ganska sorgligt. .

Personligen har jag blivit snålare mot mig själv ju rikare jag blivit. Jag tror det ligger i att man vill see pengarna växa och växa och växa, utan att något som jag kontrollerar skall bromsa upp detta.

Tillslut sist insåg jag att livet är till för att leva nu, inte sen. Njut så mycket du kan och fortsätt spara. Köpte ett monster till speldator för någon månad sen gtx 4090 med skärm och allt, ångrar det inte en sekund. Spelar någon timme på kvällen. Hur kul som helst.

Miljoner på banken gör mig inte lika glad som att spela lite.

Ta ett steg tillbaka och resonera själv. Har man god ekonomi med stabil inkomst inser du nog att det är irrationellt att snåla på relativt små belopp.

10 gillningar

Bra att du shoppade skärm!

För mig är just detta friheten, att kunna köpa saker man vill ha och ha råd med det. Att ha den friheten livet igenom istället för att bara spara och spara och bara njuta av det när man är vid pension.

Du gjorde med andra ord helt rätt, sprid ut friheten och shoppa när man vill och kan genom hela livet istället för att bara göra det på slutet!

1 gillning

Hej Stormen,
Jag vet att det finns 12 stegs program för de som har svårt att spendera när de har mkt pengar likväl 12 steg för de som skuldsätter sig eller tjänar för lite! Kanske inget för dig men ville säga det. Lycka till med skärmarna! :carrot::cat2::cat2:

1 gillning

Nu startar vi KBT här och inväntar bilden på nya datorn också (fläska på ordentligt så slipper vi resterande steg) !

2 gillningar

Just den här frågeställningen träffade mig ganska nära, det var nog inte långt infrån att jag skulle starta en frågeställning i linje med din.
För egen del har jag gjort en resa där jag spenderade ganska så friskt tidigare, absolut inte i storleksordningen att det ev. skulle skapa problem för min ekonomi. Var ganska så spontan, köpte det jag ville ha, åt ute ganska så ofta & kaffe/fika på stan var ett stående inslag. Mer på den nivån, ekonomim gick alltid ihop och lyckades samtidigt spara några kronor varje månad. Men fanns såklart utrymme för att effektivisera.

Sakta men säkert började jag strama åt min ekonomi, och fokuserade mer på sparandet. Gick absolut inte över en natt, utan snarare väldigt långsamt och nu skulle jag klassa det till ett sparade som gått till överdrift.
Till en början var tanken att spara väldigt aggressivt under en kortare period (2-3 år), för att på så sätt bygga grunden till en kontantinsats till lägenhet/hus. Tycker dock idag att min syn på sparande & pengar har gått till överdrift - får en större känsla av ångest än något annat när det är dags att spendera pengar.

Lite lång text, men för att återgå till ämnet med lite mer konkreta råd så skulle jag lyfta fram tipset om att öronmärka pengar som SKA spenderas.
Problemet som jag upplevde det innan var att jag försökte maximera sparandet. Så alla pengar som kom in på kontot försökte jag spara. Öronmärker man pengar som ska gå till att spenderas så byggar man upp en grund för att förbättra sig på den fronten.
Vet att jag/vi är idag väldigt bra på att spara, sämre på att spendera. Så fokuserar därför på att utvecklas på de områden där jag är sämre - d.v.s. att spendera. Och detta gör vi genom att öronmärka en summa varje månad.

Mvh,

3 gillningar

Intressant inlägg! Funkar denna lösning för dig? Spenderar du varje krona ofrivilligt om det inte är något du behöver, eller vill göra?

Tycker det är en extremt svår fråga, då jag ofta finner mig själv i situationen att jag inte behöver något.
Hur tänker du?

Tycker den fungerar OK, det är ju ändå ett beteende som behöver förändras långsiktigt. Så blir ju inte förbättring över en natt.
Hjälper mig att tänka i banor om att pengar behöver också omsättas till upplevelser & aktiviteter. För jag förstår mer & mer att pengar på hög inte gör mig lyckligare.

Spenderar inte ofrivilligt, det går ändå mot mina principer. Försöker mest bryta mitt mönster kring att sparandet har tagit alldeles för stor plats, på bekostnad av att kunna njuta av att spendera pengar. Lägger undan en liten del varje månad, som är öronmärkt för att spenderas.
Behöver inte spendera alla dessa pengar, men de gör det lättare för mig när väl behovet finns. För jag vet då att jag “mättat” det grundläggande sparkravet som jag har. Därmed har jag också “råd” att spendera dessa pengar.

Väljer såklart fortfarande med viss omsorg vad pengarna ska spenderas på.

Mvh,

1 gillning

Hej!
Jag känner igen det. Allt eftersom lönen stiger så sparar jag allt. I dagsläget sparar vi 40.000kr/månad och har allt vi önskar oss och märket inte av att vi sparar.
Målet med sparandet är att min fru också skall kunna sluta jobba om 7-8 år.
Jag har väldigt svårt att unna mig saker och tänker en extra gång (eller flera varv) innan beslut.
Det händer att jag till slut köper varan (oftast online) och sen hämtar jag inte ut den…
Jag vill spendera på upplevelser som skapar minnen. Där tänker jag inte lika mycket på vad något kostar.
Gäller det resor så gör jag research innan så vi inte får några överraskningar. Och jag tycker det är kul.

4 gillningar

Förstår din tanke o hamnar där ibland själv. Men du borde kunna se det som:
A: Jag köper inte detta av besparingar utan från avkastning (gratis/arbetsfria pengar) tack vare att du varit duktig o sparat.
B: 5tkr för glädje som gör att jag kan motivera mig/slappna av den tiden jag utövar min hobby och därmed kommer tillbaka starkare/gladare till jobb o familj. Om så är fallet så kan du lägga mycket mer än 5tkr och det kommer vara värt det för dig och din omgivning.
På ett av ovan sätt kan du tackla utgiften rationellt utan skuldkänslor.
Blir det ett destruktivt spelande med beroende och mindre tid för barnen är det såklart ett annat läge. Bara tänker om det senare kan ligga bakom din fråga mer än pengarna?!

1 gillning

Dubbla bra skärmar är också bra i jobbet… just saying :wink:

4 gillningar

Försöker klämma in lite spelande mellan jobb, familj och träning så det blir kanske inte så mycket ändå. Kanske där skon klämmer att jag ”inte tycker det är värt det”

1 gillning

Jobbar 1 till 2 dagar hemifrån så jag har absolut använt den tanken som ”ursäkt” att få köpa skärmen. :rofl:

Jag känner igen mig mycket.
Grät över en biobiljett när jag var 11 t ex, men den här problematiken har funnits kvar i perioder även i vuxen ålder.

Något som hjälpte mig var denna YouTuber:

1 gillning