Det är helt normalt att få ångest och tro att allting var bättre förr när det inte fanns billiga globala indexfonder,men nu är det dags att göra sig av med troligtvis dyrare saker till något som är mycket billigare. ![]()
![]()
. Om du behöver lite moraliskt stöd då får du alltid vända dig till mig i PM. Sedan får vi se vem är det som behöver mer hjälp men vi kan färsöka hjälpas åt ![]()
![]()
![]()
Jag är fondbytare. Men 2024 är HODL för mig. Bettskena i munnen.
Alltså, första inlägget här, lagom till årsskiftet dessutom.
Jag trodde verkligen inte jag hade ett problem med detta, men så insåg jag idag, att jag senaste månaden pillat med mina fördelningar minst 3 ggr.
Stängt ned Lysa, höjt sparande till Avanza, justerat fördelningen, stoppat nedstängningen och sedan stängt ned/startat ISK-flytt från Avanza till Lysa, bara senaste veckan. Wtf?! ![]()
Måste uppenbarligen göra något åt detta - jag måste ta någon typ av pill-detox.
Någon som haft dåligt omdöme över nyår och lagt order?![]()
Se även:
Jag vill förvarna om att jag denna månad kanske kommer att lägga till en fond i portföljen.
Lite mer än så får du ge oss
Vilken fond och varför? ![]()
Håller med. Vi vill också veta hur det känns inombords. Känns det som att kliandet invärtes slutar?

Lite elakt, som att ta med weinerbröd till ett VV möte. ![]()
Captor Iris Bond A. En lång räntefond. Varför? antagligen därför att jag inte vill tjäna för mycket pengar.
Hej, jag heter Prosten och är en fondbytare. Har fram tills nyligen kört 100% Lysa Bred 100/0.
Från och med årsskiftet ser nysparandet ut som följande:
50% Lysa Bred 100/0
50% LF Global (80%)
Plus Allabolag Sverige (20%)
Det är någonting med tillväxtmarknaderna som gnager i mig…
Jag öppnade ett ISK första handelsdagen i år med syftet att flytta från Lysa till ett eget sparande.
Resonerade:
- efter att ha lyssnat på Lysaavsnittet av RT som kom nyligen kände jag att inget av det de sa att man betalar för med Lysa är något som tilltalar mig. Jag gör hellre min egen riskbedömning och jag behöver inte hjälp att sätta upp ett sparande. Jag kör dessutom 100% aktier så använder inte ombalansering.
- jag var en anonym fondbytare under förra året men att skaffa Lysa gjorde delvis att jag slutade. Jag kan inte ärligt säga att jag bara haft Lysa sen jag skaffade det. Har vänstrat med Fondo och Avanza och Nordnet flera gånger men inte under någon längre period och har inget kvar där idag. Men tänker att nu har nyhetens behag lagt sig och pillandet står i direkt relation till hur mycket jag hänger här på forumet. Så över till Avanza och sluta häng på RT borde vara nyckeln.
…
Det hela slutade med att jag avinstallerade både Lysa och Avanza från telefonen. Jag behöver inte hyperoptimera. Jag hamnade ju här i indexträsket för att jag förstod att det är bäst att inte vara bäst (kortsiktigt) utan att vara medioker över lång tid… Så varför känner jag ett behov av att vara bäst av indexspararna? Jag kanske bara ska vara medioker över lång tid istället… 0.4% avgift eller 0.2% vem bryr sig?
Sitt stilla i båten och fokusera på livet utanför, om det går.
I 8 dygn har jag hållt mig till 100% Storebrand Global All Countries, men nu är det tufft att inte “missa” köpläget i Atlant Green Tech Metals…
Har ingen koll på den fonden. På vilket sätt är det bättre köpläge i den? ![]()
Den är nere på bottennivå, jag tänker att den kommer gå upp ordentligt inom kommande år.
!
Gick du all in på SAS innan också? Var ju också på botten länge innan aktierna togs bort. Va ju perfekt köpläge ![]()
Själv kör jag alltid en tredjedel av varje i mina favoriter, LF global, spiltan aktiefond invest och Avanza USA. Har alltid gått bra över långa perioder, upp cirka 300% senaste 10 åren. Återrapporterar om 10 år!
Edit: Egentligen 400%+ då jag alltid kör 25% hävstång efter inspiration från AP7 Såfa.
Nu har första börsveckan passerat och vi är inne på v.2. Inga byten att rapportera än så länge ![]()
Jag finner det underhållande, att vi vet rätt svar: investera i en global indexfond. Detta rekommenderar vi till andra, men ingen av oss följer det själva. ![]()