Anonyma Fondbytare

Om 5-10 år är vi där allihopa i en enda global indexfond. :joy:

Man måste göra hela resan först… Börja med alla möjliga dyra konstiga fonder, hitta RT och börja med global indexfond, därefter testa vingarna själv i tron att man kan bättre, och till sist igen tillbaka till global indexfond :joy:

2 gillningar

Det fondbytande kretsloppet. :rofl:

Ingen? :thinking:

:sloth::sailboat::money_bag:

3 gillningar

Ja, vi som inte kan hålla våra klåfingriga fingrar i styr :sweat_smile:

Tror Tradera fyller min kvot för jakten på :rocket:!

15.6 x pengarna på 14 dagar. :rofl:

4 gillningar

Jag ska bara dubbla mina pengar först innan jag sätter över dem i indexfonden. Dubbla pengarna för samma %

3 gillningar

Jag erkänner att jag påbörjat fondbytandet i min lek-portfölj för den går inte lika bra som min basportfölj-

Note to myself; alltså ska jag inte hålla på med sånt utan förlita mig på globala och svenska indexfonder :wink:

3 gillningar

Nu är det “nicht gepillen” :sweat_smile: som gäller resten av året. Rensat och klart :dancer:

4 gillningar

Kommer byta till “bästa fonder” som rekommenderas i senaste avsnittet. Har en av rt-portföljerna nu. När måste man senast sälja så att de nya Kommer med i det nya upplägget? Har automatiskt köp den 28 varje månad, Nordnet

Jag vill bikta mig…
Jag skiftade LF Global till DNB Global i början av veckan.

Jag fantiserar också om att plocka bort Handelsbanken gl småbolag och byta den till DNB Global. Kan inte någon berätta för mig varför jag har en global småbolagsfond som kostar 0,66%?:nerd_face:

1 gillning

För att du går miste om småbolagen annars och därmed inte äger hela marknaden…

Jag antar att det bara är en liten del av portföljen, så även om det kostar lite mer så kommer det inte göra portföljens totala avgift särskilt dyr.

1 gillning

Jag kanske hade övervägt att byta, om det inte var så att jag minns Jans buttra kommentarer när LF inte ville göra avsnitt med RT. Sen det faktum att jag kan tycka ESG är ett steg i rätt riktning gör att LF global känns mer rätt för mig.

Kan tycka att det var klokt av LF att tacka nej, ibland kan sådana avsnitt kännas mer som reklamfilmer än som kanske var tanken. :see_no_evil:

2 gillningar

Jag vet att jag inte ska kolla på andra, men mina känslor är så starka för dig.
Sömnlösa nätter sitter jag och tänker på hur vårt liv skulle sett ut och önskar att du var min.
Jag vet inte vad jag ska ta till mig längre, kan inte slita blicken ifrån dig, DNB… Global… Indeks, du är så himla fin.

(Lysa-användare med abstinens)

4 gillningar

Räknas det om man gör ett fondbyte i en liten TJP utan framtida insättningar?

2 gillningar

Jag har försökt förstå psykologin i fondbytarbeteendet.

När jag har fler fonder och då frångår forskningen. Så gör jag ett bett. Kan kännas bra i stunden. Men allteftersom så kommer tvivlet, där jag inser att mitt bett egentligen saknar grund. Bettet är baserat på en känsla, som försvann lika snabbt…

Pillandet handlar, för mig, om att jag gör något ogrundat.

I det fall där jag endast har en globalfond, så pillar jag mycket mindre. Det är välgrundat och jag har forskningen att luta mig tillbaka mot, när jag tvivlar.

Så återigen. Simplicitet och välgrundat är nyckeln till hållbart och långsiktigt sparande :ok_hand:

4 gillningar

Jag har lagt till Bitcoin certifikat i portföljen…

11 gillningar

Det heter ”Köjn” enligt säkra chattkällor.

1 gillning

Så sant!

Intellektuellt vet jag att rebalansering fungerar bäst när man gör det sällan, men det känns ju så skönt att pilla!

I år kör jag vid 8 tillfällen, och jag är nu enligt plan på 4e rebalanseringen, lagom till midsommar.
Det har gått bra i år, sharpekvot över två hela tiden.

Jag bestämde innehållet i portföljen och proportioner under hösten -23 och kan nog köra vidare i stort sett lika i ett antal år

Nästa år får jag minska pillandet ytterligare, inte behövs 8 tillfällen, inte egentligen.

4 gillningar

Kör du fullständiga ombalanseringar 8 gångar om året?
Jag ombalanserar 4 gångar om året kring kvartalsskiften men vid varje enskild gång bara en fjärdedel tillbaka till målfördelningen. Detta rekommenderas t ex av Antti Ilmanen i “Investing amid low expected returns”, eftersom det ska motsvarar ungefär en fullständig ombalansering per år och minskar risk för otur (och tur) i timing med bara en fullständig ombalansering om året, men eftersom man ombalanserar bara en fjärdedel tillbaka till målfördelningen går det ändå att utnyttja eventuell momentum.

Jag förstår. Hellre en rebalansering än att byta fonder. Det är ju mindre pengar som är utanför börsen då :slight_smile:

En tanke du kan ta med dig, är att rebalansering påverkar ränta på ränta effekten om en fond har momentum. En rebalansering per år är lagom, så man låter pengarna jobba i fred lite längre perioder. :+1:

2 gillningar